probleem met bolle neus van marklin

Gestart door 55erke, 05 juni 2005, 14:01:01 PM

55erke


Mijn loc 3066 van marklin  (oud geval) heb ik onlags uitgerust met een digital decorder. Hij werk perfect zoals hij zou moeten maar hij wilt niet over de C-rail slanke wissels rijden (kortsluiting) de rest van de sporen doet hij wel. bij de gewone wissels heeft hij het niet maar op de slanke geeft hij kortsluiting. Ik denk wel niet dat het met de decoder te maken heeft maar hij heeft daarvoor eigenlijk nooit over slanke wissels gereden.
Weet er iemand wat dit zou kunnen zijn?
johan.

Break302

Dag Johan

Is het nog altijd de origineele lange sleper of de kortere versie die er nu opstaat ?
Het beste is dat je de lok even over de bepaalde wissel laat rijden en dan terplaatse gaat zien wie wat raakt !
Een van de mogelijkheden is dat de sleper tegen de wiel asjes komt , of anders de putcontacten en de sporen gelijktijdig raakt !
controleer dit even dan zien we wel verder !

Groetjes Jos [;)]

Gerolf

Ik denk ook niet dat dit iets met die decoder te maken heeft, maar een louter elektrisch probleem is.
Een scheve sleper is een mogelijkheid (verbogen - hol of bol)
Misschien moet je de afstand tussen de wielen eens controleren - dit kan ook een probleem geven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

55erke

Ik zal daar eens mee beginnen. bedanbkt voor jullie reacties.
johan

55erke


Wel ik heb eens goe gekeken en de sleper (t'is een korte) raakte inderdaattegen het asje als hij over de wissel ging. Dit heb ek kunnen oplossen mat een klein stukje karton.  Maar spijtig genoeg zijn de problemen nog niet opgelost , Ik verder getest nu geraakt hij met het wielstel met de sleper er al over maar nu geeft hij weer kortsluiting bij het wielstel met motor. [:(] Juist als hij de wissel afslaagt , ni rechtoe dan komen de tandwieltjes en wielen vlak naast de puntcontacten en daar raken ze[:(]
Alle wielen staan op 14mm ,is da juist?
johan

Break302

citaat:
Ik verder getest nu geraakt hij met het wielstel met de sleper er al over maar nu geeft hij weer kortsluiting bij het wielstel met motor. [:(] Juist als hij de wissel afslaagt , ni rechtoe dan komen de tandwieltjes en wielen vlak naast de puntcontacten en daar raken ze[:(]
Alle wielen staan op 14mm ,is da juist?
johan

Dag Johan
14 mm is de juiste maat , dat die tandwielen tegen de puntcontacten komen is weer een ander geval ! Dat moest ge eens aan M?rklin melden wat zij daar op te zeggen hebben !
Als ge de lok laat rijden met motor voor op , hebt ge dan ook problemen ? Dat zou anders de eenvoudigste oplossing zijn , maar zeker niet de algemene ! [:D]

Groetjes Jos

rgp

Dag,

ik had gezegd van niet meer te reageren, maar ik denk dat ik kan helpen.
NEM 340 (wielstellen en spoor bij gebruik middengeleider) geven een B = 14mm(= MINIMUM afstand tussen wielstellen.
Het probleem ligt hem volgens mij dat bij lok 3066 er misschien gebruik gemaakt wordt van iets dikkere tandwielen.
Een oplossing zou kunnen zijn om B= 14,1mm en kijken of het probleem zich dan ook nog voordoet.
Andere oplossing: tandwiel afnemen en vervangen door een kunststog exemplaar.

Roland

55erke


hoy,
Met motor voorop rijden helpt spijtig genoeg niks ,blijkbaar zijn die oude marklinlocs toch niet zo homogeen (of hoe zeggen ze dat)mat de C-rail.
Dat idee van de tantwielen vervangen door kunstof exemplaartjes ziet er wel te doen uit maar waar ga ek zo een tandwieltjes vinden?
oftewel moet ek mij zo een mooie roco 5408 kopen [:D] maarja wat moet mijn oud marklin locje dan doen [:D]

n/a

Sommige serie 78 tender stoomloc hebben hier ook last van. Hoe oud is die 3066 trouwens. Want marklin zegt dat vanaf de jaren de zestig alle modellen moeten kunnen rijden over c-rails.

n/a

Dat kunnen ze ook, als het wissel maar op rechtuit staat. Dus kunnen ze er overheen.

55erke

Ik weet niet persies hoe oud die 3066 is maar wel van na 60 denk kik.
ja t'is da hij rijd over de c-rail maar juist alleen de slanke wissel het bochtje nemen kan hij niet[:D]
johan

n/a

Probleem is dat c rails een wat kleiner rail profiel code 90 heeft dan K of m-rails code 100.