Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

(zelf)bouw rangeerdiesel.

Gestart door conducteur, 28 augustus 2009, 09:39:49 AM

conducteur

Ik ben voor mijn minibaantje op zoek naar een rangeerdiesel die in de afgelopen 15 jaar heeft rondgereden, die ik makkelijk zelf kan bouwen, waar tevens een onderstel voor is te verkrijgen en die bovendien heeft gediend voor volgende situatie: Mijn 21 komt aan met 4a 5 rijtuigen m4 en om weer te vertrekken moet een rangeermachien de rijtuigen komen uittrekken en op het ander spoor zetten, waarna mijn 21 zelfstandig weer voor zijn m4 zal komen te staan, zodat we nog kunnen vertrekken. En waar tevens een onderstel voor is te verkrijgen. Ik ben nog niet zot genoeg om met tandwieltjes en motoren te gaan prutsen. Ik denk aan Nu aan het station van Brussel noord(denk dat het noord is, kan ook zuid zijn) daar heb ik al een paar keer een 80 ofzo gezien kan ook 82 zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

#1
Rian,
van de 80 bestaan verschillende versies van Roco voor een hele schappelijke prijs. De tijdperk III versie (als 260) vind je soms heel goedkoop op beurzen. ook M?rklin en Fleischmann hebben een 80
LSM komt volgend jaar ????? met een hele reeks, bv. de 83 de 84  enz. Voorts bestaan al die loks nog eens als bouwdoos bij Jocadis.
Als je echt zelf wil bouwen zou ik een type kiezen dat niet (of nog niet) in model bestaat zoals een 70 of 71 en waarom niet een 91.
Met vriendelijke groeten
Peter

Binco

#2
dat idee heb ik ook[:D]
maar dan is het bij mij met een 16 en een stam I6-I10 rijtuigen
zelf heb ik een roco 260 (zelf belijnd dus min of meer een 80[:D])
ik heb eens aan het denken geweest om op dat onderstel een 84 of een 85 te bouwen. en dat moet best lukken[8D][8D][8D]

Sicco

#3
citaat:
Geplaatst door Peter

Rian,
van de 80 bestaan verschillende versies van Roco voor een hele schappelijke prijs. De tijdperk III versie (als 260) vind je soms heel goedkoop op beurzen. ook M?rklin en Fleischmann hebben een 80
LSM komt volgend jaar ????? met een hele reeks, bv. de 83 de 84  enz. Voorts bestaan al die loks nog eens als bouwdoos bij Jocadis.
Als je echt zelf wil bouwen zou ik een type kiezen dat niet (of nog niet) in model bestaat zoals een 70 of 71 en waarom niet een 91.



De 83 is (helaas) nog niet zeker (bron: LS Models), de 84 komt in 2010. Belangrijker lijken me de reeksen 82/73/74, die tot voor kort natuurlijk alledaags waren en die vanaf het najaar verschijnen.

Rochevalien

#4
Als je per s? een rangeerlok wil bouwen waarom kies je dan geen industrielok? er zijn er zoveel die niet in model bestaan of alleen in kleine series.

Gerrit

Binco

#5
je kan ook een 92 nabouwen lijkt mij niet zo heel moeilijk omdat hij nogal veel vlakke stukken heeft
[img=right]http://www.belrail.be/media/images/shunter/hld9206_faz_240404_ddn.jpg[/img=right]

conducteur

#6
Industrielok voor mijn doeleinden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

#7
Als je echt eens iets apart wil bouwen, dan zou ik voor een type 261/reeks 81 kiezen. Daar zijn er bij het grote voorbeeld slechts drie van gebouwd, de 261.001 de 261.002 en de 261.003. De kans dat deze lok ooit in model op de markt komt is wel heel klein.
Het onderstel van een reeks 80 is van wiel afstand identiek met de 81. Trouwens...hij heeft ook een apart kleurenschema (vind ik wel mooi)
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

#8
Heeft iemand daar toevallig een foto van (dat blijkt moeilijk te vinden op google.) Heb van Ruben al een plan gekregen van de 91. Dus plannen en fot's zijn welkom. rian_schaken[at]hotmail.com
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sicco

#9
citaat:
Geplaatst door Peter

Als je echt eens iets apart wil bouwen, dan zou ik voor een type 261/reeks 81 kiezen. Daar zijn er bij het grote voorbeeld slechts drie van gebouwd, de 261.001 de 261.002 en de 261.003. De kans dat deze lok ooit in model op de markt komt is wel heel klein.
Het onderstel van een reeks 80 is van wiel afstand identiek met de 81. Trouwens...hij heeft ook een apart kleurenschema (vind ik wel mooi)


Die is bij navolging van tijdperk etc. bij lange na niet in te zetten in combinatie met 21 en M4

Peter

#10
Inderdaad, deze maschines weren helaas[:(][V][V] in 1980 uit de geschriften verwijdert. ZONDE!!
Foto's zijn te vinden in het boek "Diesel" van Max Delie en waarschijnlijk...misschien... in de uitgebreide files van Patrick Tassignon/Rixkerail
Met vriendelijke groeten
Peter

Sicco

#11
citaat:
Geplaatst door Peter

Inderdaad, deze maschines weren helaas[:(][V][V] in 1980 uit de geschriften verwijdert. ZONDE!!
Foto's zijn te vinden in het boek "Diesel" van Max Delie en waarschijnlijk...misschien... in de uitgebreide files van Patrick Tassignon/Rixkerail


In praktijk al eerder zelfs. Bovendien reden ze alleen te Kinkempois en Renory. Jammer hoor, want ze zagen er leuk uit en hadden ene toffe livrei.

Mr-tsjoektsjoek

#12
Zoals Binco reeds zei, een 92 is eenvoudig te bouwen, uit plasticard.
Als onderstel kun je het type 80 gebruiken, de kast van de 92 past er redelijk goed op. Van mijn Marklin 80 heb ik enkel een klein stukje Zamac moeten afzagen zodat de kleine motorkap erover paste.

De asindeling en de afstanden komen ongeveer overeen met die van de 92.

Peter

#13
Bij het grote voorbeeld zijn de as-afstanden precies hetzelfde bij bijna alle drie-assige rangeerloks.[:D][:D][:D] (info B-diesel van Max Delie)
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#14
Ik zou al die eenvoudig gebouwde modelletjes wel eens willen zien. Iedereen heeft blijkbaar zoiets in zijn vitrine staan maar daar hebben we hier nooit iets van gezien.....
En een lok van de reeks 92, waren die niet verbonden aan de dienst baan? Ik heb die nooit ergens met rangeerwerk bezig gezien,niet op foto's en niet in het echt.

Gerrit