NORMEN VOOR MODULES

Gestart door tonycabus, 20 november 2004, 00:35:14 AM

tonycabus

Collega's,
Ik ben naarstig aan het Googelen om de normen te vinden (afmetingen, ligging van de sporen, aansluitingen)van de verschillende module-normen. Jullie sniepen al waarom zeker?
Totnogtoe, behalve de MOROP-richtlijn (site is  http://www.morop.org/  ) heb ik helaas nog niet veel kunnen vinden.
Zijn er onder jullie mensen die in het bezit zijn van gegevens (een .pdf-file bvb)?
Kwestie van te weten hoe we het hele zaakje gaan organiseren, want ik neem aan dat er wel delen van clubbanen aan te pas gaan komen. Er zullen dus hier en daar verloopstukken moeten komen.

Bedankt op voorhand voor info!

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Tony,

Inzake normen voor modules, heb je altijd de FEBELRAIL-normen.  Ze zitten in een raster van 60cm en de sporen liggen op resp 10 en 15 cm van de "publiekszijde".

Ik heb er copies van, probeer ze in te scannen.

Roland

tonycabus

Merci, Roland!

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco


Wat die normen betreft zit je met Roland wel goed. Hij zat vroeger (begin jaren 90) in de commissie die de normen vertaald heeft naar het Nederlands. Dat gebeurde in samenwerking met Nederland. Hiervoor hebben zij indertijd nog de gewaarde "Luit Sol" Prijs mogen ontvangen.
Febelrail nam toen een deel van de co?rdinatie op zich ism NMF of de Nederlandse Modelspoor Federatie. Het is wel jammer dat je deze normen niet kunt terugvinden op de website van Febelrail (http://www.febelrail.be) of op de site van NMF. De Franstalige normen (ook de Duitse versie) vind je terug op de website van Meurop (http://www.morop.org/fr/normes/index.html)

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

tonycabus

Loco, bij "MOROP" was ik al en heb daar een hoop pdf's gedownload.
Zoek ook nog naar "FFMF" maar blijf hopen.
Het verschil zit hem waarschijnlijk in details en ligging v.d. sporen en zo, de hoogt is op een paar mm na dezelfde.
't Zou knudde zijn clubs of mensen te moeten uitsluiten om aan ons "gekkenwerk" mee te doen. Hier en daar zal dus een adapter moeten komen, om van ??n norm op de ander over te gaan.
Als d?t het enige is om het projekt te doen slagen....
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik gewonnen raak voor DCC: bij zulke afstanden zal een ringleiding voor de spoorvoeding zonder meer onontbeerlijk worden. Of een transfoke alle 10 meter? Kom nou!

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

Voor de Fremo normen kijk je even bij Fremo.org en dan de HO.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

FREMO e.V. - afd België

Beste Modelspoorders,

Over welke normen spreken wij hier en over welke schalen?

Is het om gezamelijk aan module bouw te doen en dan twee of drie keer samenkomen, om ervaring en gegevens uit te wisselen en de modulles te keuren?

Of is het weer een ellenlange discusie op gang houden,die op niets zal uitdraaien.

Persoonlijk maak ik modules, enkel- en dubbelsporig zonder bovenleiding, naar Belgisch uitzicht.

Het belangrijkste is, dat de gebouwde module op de kopsekanten een vaste koppelingstandaard heeft en dat beide zijden steeds kunnen vastgezet worden op een vlugge en gemakelijke mannier. De module 180? draaien en deze moet opnieuw aansluitbaar zijn op de overeengekomen standaard.

Mijn rij- , spoorhoogte is 1300mm boven de grond. Elektrische doorverbinding gebeurt via "AMPFENOL" stekkers.

Je kan vlakke modules maken, licht glooiende, dal modules, industrie modules, enz...

Laat maar iets weten indien je dit werder wenst uit te bouwen.

Mvg,
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rgp

Dag,

Dat van die adapter: niet te onderschatten.
Twee parameters: hoogte en voeding:
Als je bv een FEBELRAIL module aan een FREMO module wenst aan te sluiten, moet je 10 cm overwinnen (blokken onder de poten kun je vergeten stabiliteit !); dat betekent bij 2.5% een adapterke van 4m !
Voeding: je komt van een module analoog gestuurd, naar ??n die digitaal DCC gestuurd is: adapter is m??r dan een scheiding, maar best zo lang als de langste trein.  Ook een twee omschakelbare uittreksporen voorzien (??n voor de analoge lok, ??n voor de digitale lok !
Ik wil er iedereen toch op wijzen, dat er reeds 4 maanden voorbij zijn gegaan, zonder dat er ??n duidelijke afspraak gemaakt werd.
Wanneer gaat iedereen nu eens wakker worden en zien dat dit projekt niet realiseerbaar is binnen de gestelde termijn !
Of als men natuurlijk is met een hoop schrootwerk aan??n gepuzzeld (en dan wil wel een vlieg zijn, als AIB-Vin?otte voorbijkomt !)  Zorg dan maar dat je treinen hebt die kan opwinden.

Roland

argilla

Ben naar de site van Febel geweest. Voor de NEM - normen.........in voorbereiding.
[:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Er is verschil tussen NEM (Europa) en NMRA (Amerika): ze proberen mekaars standaards en RP's af te stemmen op mekaar, maar er zijn verschillen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Blijkbaar zijn er geen NEM normen voor G schaal modules [:(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Google al geprobeerd? [:)]
Invullen: g scale modules

Havoc

citaat:
Blijkbaar zijn er geen NEM normen voor G schaal modules


Niet echt een norm in de zin dat er een organisatie achterstaat maar dit hier is heel bruikbaar: http://jpduval.free.fr/Plans/SPEC_Reseau_Modulaire.pdf

Ga ik gebruiken voor mijn baan in de tuin.
Met vakantie voor onbepaalde duur.