Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

SuSke

De meesters van het kleien van het voetpad, de rijweg en fietspad aan de slag. Boordstenen zijn plasticard L-profielen 2x2mm.
De magneetbanden voor de wagens worden in het straatbed gelegd, naast de banden komt een uitvulling in balsahout om de dikte van de klei een beetje te beperken.







Schuren, schrapen, krassen, maar de resultaten zijn er ook naar:

Een voetpad krijgt vorm:


Een gevallen container heeft de betonnen vloer beschadigd:


De funderingsbalk voor de rail van de containerkraan wordt zichtbaar:


En als er dan een washing met wat vuil water en een beetje verf op de straat gezet wordt om het stof eraf te krijgen, hebben we al een eerste indruk van wat het gaat worden





en het zag er al goed uit. Nu nog de goede en juiste kleuren vinden om alles wat op te fleuren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Opnieuw fraai werk, echter één opmerkingske (ofwel is het niet te zien of wel ligt het aan mijn ogen) werd de stoeprand niet vergeten bij het krassen(dient toch onderbroken te zijn) ?  ??? ::)

Groeten Peter ;)

SuSke

Klopt Peter, maar ik ben er nog niet uit of ik voor pre-fab betonnen boorstenen van 1,00m lengte ga dan wel voor de tegenwoordig veel gebruikte continue, die dan elke 6,00m worden ingezaagd.
In een havenomgeving is die laatste wel veel beter omdat die minder gevoelig zijn voor mogelijke schade als er een truck oprijdt.

Ook het fietspad moet nog ingekrast worden om de dwarse voegen in het beton te maken.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

En er wordt rustig aan verder gewerkt aan de eerste 2 modules:

in de eerste module werd het fietspad ingekrast om de voegen in het betonnen wegdek te simuleren en de zone tussen spoor en weg werd voorzien van de onderlaag voor de aanplanting



Ondertussen werd op de tweede module verder gewerkt aan de wegenis. Balsahouten uitvulling werd naast de rails geplaatst en er werd gestart met de uitvulling van het wegdek. Eerst de magneetstrippen goed inbedden en dan de rest.





Ondertussen heeft ondergetekende zich schuldig gemaakt aan het uittekenen van de plexi geluidswand die op de betonnen keermuur komt. Maatschets werd gemaakt voor de eerste 40cm van de wand, messing profieltjes (I 1,5x1,5mm en rond 0,8mm) werden geslepen en een eerste model werd in elkaar geknutseld.
Alles wordt samengehouden met secondelijm van ZAPP en later moet hier een imitatie plexiplaat tegen gezet worden. Op de eerste module zijn zo 12 deeltjes nodig.









En een eerste elementje werd op zijn plaats gezet met fotolijm zodat er later een betere versie kan komen  :)







Volgende prototype eens overwegen om te solderen in plaats van te lijmen en trachten een soldeermal te maken voor de volgende 36 stuks  ;)  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

The Master himself at work , goed bezig hoor mannen , ik blijf dit vol bewondering volgen!!  ;)

doomslu

Mooi werk!
Nog 36 stuks... zullen we helpen mee aftellen?  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: SuSke op 26 april 2013, 22:52:15 PM
Volgende prototype eens overwegen om te solderen in plaats van te lijmen en trachten een soldeermal te maken voor de volgende 36 stuks  ;)  ;)
Zou ik toch ook doen. Ik vrees dat je zapp-secondelijm breekt bij torsie. Mijn WSA lenen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: ERVIN op 26 april 2013, 23:08:40 PM
The Master himself at work , goed bezig hoor mannen , ik blijf dit vol bewondering volgen!!  ;)
:-[  :-\ niet overdrijven, straks begin ik nog te blozen  :-[
En zonder de hulp van de andere clubleden zou het ook niet lukken 8) en dat moet ook vermeld worden.

Citaat van: doomslu op 27 april 2013, 10:49:22 AM
Mooi werk!
Nog 36 stuks... zullen we helpen mee aftellen?  ;)
En zorgen dat we zelf de tel niet kwijtraken  :)  ;)

Citaat van: Gerolf op 27 april 2013, 11:31:35 AM
Citaat van: SuSke op 26 april 2013, 22:52:15 PM
Volgende prototype eens overwegen om te solderen in plaats van te lijmen en trachten een soldeermal te maken voor de volgende 36 stuks  ;)  ;)
Zou ik toch ook doen. Ik vrees dat je zapp-secondelijm breekt bij torsie. Mijn WSA lenen?
Kan je met je WSA ook de rond profieltjes in de H-profieltjes lassen Gerolf?
Anders moeten we dat eens op een donderdagavond van dichtbij bekijken.
Voorlopig dachten we aan een voorzichtig solderen nadat alles in een soldeermal zat met een brander of gewone soldeerbout.
Niet geprobeerd is niet weten of het lukt  ;)  :-\
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Een WSA is zoals een gewone soldeerbout, dus ja, het kan. Het belangrijkste voordeel van een WSA is de snelheid...
Een soldeermal (stalen pennen in een vuurvaste gaatjes-steen) heb ik ook.
Demonstratie op donderdagavond kan, maar niet onmiddellijk. Zie PM  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Er is gisteren weer een stukje verder gewerkt, maar aangezien ondergetekende zijn vingers aan het verbranden was aan een gesoldeerd raamwerk voor de geluidsmuur zijn er geen foto's getrokken.
De andere leden hadden blijkbaar ook geen camera bij zich  :) ;)

De weg op de 2de module is nu volledig met klei bedekt en wacht op zijn schuurbeurt na een weekje uitharden.
En het samensolderen van die kleine profieltjes zonder "derde hand" of mal is echt niet te doen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Was het de schuld van het weer of gewoon omdat het een lang weekend was.
Er was extreem weinig volk op de club dus ook geen sectaculaire vooruitgang op de baan.

Even weer het schilderspallet bovengehaald en toch maar het fietspad in de eerste module geschilderd en de basis gelegd voor de "groene" strook tussen spoor en weg  :)
De ballast heeft blijkbaar de verhuis ook niet goed overleefd, moet dus ook nog even aangepakt worden  ::)





Daarna de betonnen vloer van de containerkaai verder afgewerkt en geschuurd. Gaten gedicht en wisselbalken afgedekt in het beton.

Ook in de tweede module werd ijverig geschuurd en geschaafd om alles een beetje op gelijk niveau te krijgen en de aansluitingen mooi zuiver te krijgen.



Volgende week gaan we verder
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

In ieder geval iemand die wat doet  ;) Hmm vraagje vanwaar die rode verf ?

Buikske

Citaat van: milocomarty op 10 mei 2013, 13:25:56 PM
In ieder geval iemand die wat doet  ;) Hmm vraagje vanwaar die rode verf ?

Is de kleur van een " Fietssuggestiestrook "

Mgr

Olivier
 

OlivierV

Dat probleem met die ballast ken ik ook, mijn baan staat meestal tegen de muur, maar tijdens opzetten of afbreken ervan grijp ik soms ook wel eens in ballast, of valt er zo wel al eens wat naar beneden ...

Het werk vordert gestaag maar kwaliteitsvol.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

gledina

Bij het balasteren hebben we iets te weinig fotolijm gebruikt op sommige plaatsen waardoor deze bij de verhuis losgekomen is.
Dit wordt bij één van de volgende donderdagen wel terug hersteld.

Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.