" Standaard-werk" over Belgische Stoomloc's?

Gestart door JanD, 20 augustus 2009, 12:28:42 PM

JanD

Collega's:
Dank voor jullie antwoorden mbt mijn vraag over ex-Duitse Stoomloc's: naar de stoomdagen in september ga ik in ieder geval!
Volgende vraag: Is er ook een soort Belgisch " standaard-werk" over de Belgische Stoomloc's? In Nederland hebben we " Waldorp", waarin alle Nederlandse Stoomloc's vanaf 1839 beschreven staan. Omdat ik een aantal nog bestaande Belgische Stoomloc's erg fraai vind, wil ik er graag meer over weten!
Dank,
JanD

Peter

Het "BESTE" over Belgische stomers zijn de twee delen van "Vapeur en Belgique" door de onvolprezen Phil Dambly. Boeken zelf zijn nogal moeilijk te vinden en niet goedkoop, en NIET in het Nederlands.

Een kleinere versie van bovenstaande is het kleinere boek "Onze onvergetelijke stomers" of  "Nous inoubliables de vapeur" ook van Phil Dambly en soms te vinden op modelspoorbeurzen hier in Belgie.

Ook goed zijn de drie boeken "B-stoom" van Max Delie en de drie boeken "Een eeuw stoom" uitgegeven door de TSP. Deze laatsten zijn nog gemakkelijke te vinden , maar zijn wel enkel fotoboeken, terwijl die van Dambly echt "komplete" boeken zijn met veel uitleg.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Deel 1 van een eeuw stoom kom je niet snel meer tegen, ik ben ook nog op zoek ernaar, net als trouwens deel 2 van B-stoom.
Bij de TSP lagen de boeken "Vapeur en Belgique" nog nieuw als ik er laatst was tijdens de 2de hands markt. Ze kosten nu 60? per deel.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

eddy

Dag Jan,

Heb hier een boek met beschrijvende fiche's van alle stoomlokomotieven en tenders van de NMBS?Als je wil kunt U het altijd eens lenen en copieeren wat U interessant vindt.Ik hoor het wel.
groeten Eddy[;)]

Decapod

Tiens, ik heb ze anderhalf jaar geleden gewoon allebei bij Jocadis besteld. Geen probleem. Die waren blijkbaar nog ruim in voorraad daar. Ook bij TSP vind je ze nog.
Btw: Stoom I en II van Delie vind ik nergens. Waar kan ik ze krijgen?

Ik ben wel ge?nteresseerd in die fiches Eddy. Jammer dat ik het nu pas lees, want ik ben kort geleden nog bij je in de buurt gepasseerd!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Decapod

Je kan ze nog steeds krijgen bij Andr? (heb even gepolst) en ... tadaaaaaaaaaa, ik heb vandaag met wat zoeken een Stoom I gevonden. Nu nog II!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

JanD

Hoi Eddy:
Hartelijk dank voor je leen-aanbod, maar in eerste instantie wil ik zelf e.e.a. proberen te bemachtigen: Heren, licht mij even bij: Wie is Andre en waar/hoe kan ik die bereiken?
Dank, JanD

eddy

Andre is de zaakvoerder van Jocadis in Edingen.Heeft een website waar men ook kan bestellen.

groeten eddy