Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

Arnaudmarklin

Hallo,

mooi werk op shapeways  ;)
en goed idee voor de brossel.
Groeten,
HO 3R - HOe - HOm - Intellibox

ThierryDS

Hey,
Voor diegenen die nog interesse hebben in die kappen van de 45, je kan er nog grijze vinden op e-bay,heb ik net,gezien!

raf

Ja der staan der nog voldoende te koop
wel kijken wat ze der voor vragen want sommige overdrijven een beetje en ze komen allemaal van de zelfde verkoop
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: raf op 06 november 2016, 10:19:21 AM
Ja der staan der nog voldoende te koop
wel kijken wat ze der voor vragen want sommige overdrijven een beetje en ze komen allemaal van de zelfde verkoop
gr raf

Feit. Vorige week 2 voor 10€ gekocht. M'n 1e kap was 2j terug 10euro.
Maar sommige vragen veel te veel. Vergeet niet, er zijn er 1000 in omloop. (Dat getal stond toch op de 1e foto's jaren terug)...
Greetz

Thommy

raf

zo de brossel is uit de mal gekomen en het ziet er zeer goed uit
nu na het drogen van het los middel ga ik beginnen met het gieten van de cristal clear hars
dit ga ik in 5 keer doen om zeker de ramen goed te hebben
de rest van de karrosserie is ook wel belangrijk maar niet zo belangrijk dan de ruiten
die moeten zeker kristal helder blijven
we gaan aan de gang met glasdoek en hars en straks foto's hoe het geworden is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de hars zit in de mal en nu is het afwachten tot morgen .
het probleem met de helder giethars is dat deze 24 uur moet uitharden tegenover een 20 minuten voor de gele giet hars die meestal gebruikt word
altijd spannend de eerst die uit de mal gaat komen of hij wel goed gelukt is
mengen en in gieten daarna plak ik de mal dicht en dan is het 30 minuten draaien en keren zodat de gars in alle hoeken en kanten komt te zitten tot hij begint stroperig te worden
dan is het wachten tot alles uitgehard is om het resultaat te zien

dus eventueel vanavond eens kijken of het hard genoeg is om de kast uit de mal te halen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de kast is uitgehard maar ze is te dun .die hars is niet hetzelfde als de gewone die ik normaal gebruik
deze clear hars is veel lopender en het duurt veel langer voor hij begint te stollen
ik moet dus ongeveer 45 minuten met de mal over en weer bewegen om overal een laagje te verkrijgen
dus nu is ze te dun en zeer breekbaar
nu een tweede laag er in leggen om ze iets dikker te krijgen en dus weer schommelen voor 45 minuten
dan weer wachten tot morgen
ik zit er aan te denken om eventueel een blok te gaan gieten die ik er in kan zetten en zo overal een even dikke laag te verkrijgen
maar dat kan ik maar eerst bekijken als de eerste kast uit de mal gekomen is
want het kan zijn dat het niet nodig is en dus spaar ik kostbare silicone
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Amai Raf das nogal arbeidsintensief. Is het dan niet gemakkelijker om gewoon de kap te gieten en vensters apart?  Ook met het oog op spuitwerk moet je dan ramen afplakken. Als je kappen giet met gewone resin gebruik je dan ook geen mal voor de binnenkant of lukt dat zo zonder en heeft de wand dan overal ongeveer dezelfde dikte of varieert dat?  Ben wel benieuwd naar het resultaat. Eigenlijk is dat wel fascinerend dat gieten.

Thommy

#323
Citaat van: geert desc op 08 november 2016, 18:14:26 PM
Amai Raf das nogal arbeidsintensief. Is het dan niet gemakkelijker om gewoon de kap te gieten en vensters apart?  Ook met het oog op spuitwerk moet je dan ramen afplakken. Als je kappen giet met gewone resin gebruik je dan ook geen mal voor de binnenkant of lukt dat zo zonder en heeft de wand dan overal ongeveer dezelfde dikte of varieert dat?  Ben wel benieuwd naar het resultaat. Eigenlijk is dat wel fascinerend dat gieten.

ramen beschermen met maskol. Werkt echt goed eigenlijk.

nu soit... paar zaken op shapeways gezet voor de AR45
http://www.shapeways.com/shops/thommy

sommige zaken zijn nog steeds voor verbetering vatbaar, maar ik bedank zeker al Geert voor de extra maten zodat de buffers nu een stuk meer gedetailleerd zijn (zelfs meer dan deze van Olaerts). Ik zoek nog hoe ver ik bij Shapeways kan gaan eer ik melding krijg dat het te fijn is of dat het te groot is  >:(kan bv geen complete kap van AR43 laten printen, dan maar wel herschalen naar N)
Greetz

Thommy

GDE

Bedankt Thomas voor die moeite te willen doen om al die onderdelen uit te tekenen en beschikbaar te maken op shapeways zodat iedereen kan mee genieten. Inderdaad nog wat verfijning als het printen het toelaat zou mooi zijn.  extra foto's van die buffer zijn u gemaild deze avond.  ;)

raf

met gewone giet hars is het makkelijker omdat deze sneller hard word
maar daar ook dus verschil in wand dikte
dit kan alleen opgevangen worden door een binnen mal te maken
het nadeel is dan dat ik eerst het volume dat ik nodig heb in de mal moet gieten
en dan de kleine details net zoals nu eerste moet ontluchten met een inox staafje
want anders worden deze niet mee gegoten
ook de roosters en dergelijke moeten goed ontlucht worden
dan in de rest de binnen mal langzaam laten zakken en dan moet er juist genoeg giethars in zitten zodat als de mal dicht is alles gevuld is
en dat luistert zeer juist want teveel is verspilling en te weinig zit je met een kap die onbruikbaar is
maar ik weet allemaal hoe het moet maar een binnen mal heb ik nog niet gedaan in deze grote
meestal zijn het dubbele open mallen waar vanalles binnen uitsteekt of word ingestoken
zo giet ik BV sommige bevestigings punten ineens mee in de vorm .
dit zit vaster dan er later in lijmen
daarom zitten er in de mal dan stekels waar ik dan de bussen overheen schuif
na ontmallen ga ik daar eens met een draad tap doorheen en klaar is de bevestiging

dus ja het is wel wat werk maar eerst eens afwachten op de eerste kap die er uit komt
nu de ramen er uit halen is frees werk met de hand en ik kan de mal niet meer aan passen dan had dit moeten gebeuren voor de mal gemaakt was en ik denk dat de eigenaar van die kap daar niet tevreden mee zou zijn geweest
hier de mal van de kleine brossel

deze heeft nog nabewerking nodig daar er hier en daar lucht bellen in zitten

hier de mal van de grote brossel
door de doorzichtige plakband kan ik zien wat ik doe met het rond draaien van de mal en het laten lopen van de giet hars
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Mja, ik zou het niet erg vinden als je die ramen eruit haalt. Moetek wel een setje ramen hebben dan  ;)

Nu, ik ben blij dat ge er iets mee kunt doen. En had ik geweten dat je een korte ook wou maken...

@Geert, merci voor de foto's. Ik ga ermee aan de slag en denk dat ik ze nog iets fijner kan maken dan. Zal wikken en wegen worden tussen estethisch en stevigheid vrees ik wel. Vandaar dat ik de 'basisversie' laat staan ook.
Greetz

Thommy

raf

#327
thommy ik heb reeds een geruime tijd een korte gemaakt


maar heb er juist verlichting in gezet want dat had ik nog niet gedaan
nu zit er ook een frü in zodat hij beter van richting omschakelt
van die korte had ik reeds een lange gemaakt maar die als je hem bekeek leek krom te zijn
maar als je alles ging na meten dan was hij alsnog recht dus ?????
zelfs na een likje verf leek hij nog steeds krom
niemand had er een verklaring voor

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Thomas, hoe fijner die buffers hoe  liever  :D modeltreinen zijn steeds vaker fijntjes afgewerkt en met super veel details. Met al die details kan men er maar beter voorzichtig mee om gaan. Zelf behandel ik mijn treinen alsof ik er een jaar voor moet gaan werken. Dus fragiele buffers zijn niet direct een probleem  ;) en moesten ze per 20 aangeboden worden dan is er waarschijnlijk wel reserve al denk ik dat ik toch 2 sets zou aanschaffen  :D

GDE

Raf, prachtig werk dat je daar doet met je mallen. Dat die ramen al in het model zaten verklaard dus alles.  Ik kan het me al inbeelden dat het geen eenvoudige klus is om resin te gieten en toch al wat ervaring vereist. Aan de kap van de 43 word verder gevijld. Onderkant van de deuren wat afgevijld en het oogt al.beter  :D