Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

raf

ja peter die van mij ook daarom dus de aanpassingen die we er aan het aan doen zijn
hopelijk komt het met de fronten goed

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Citaat van: Peter op 27 oktober 2016, 13:35:02 PM
Ziet er al heel goed uit.
Ook de schildering.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar de groene versies
Peter,  foto's zijn van de  jocadis 43 die ik te leen had van een vriend.  Een mooi model, zeker voor die tijd. Als ik die bekijk dan vraag ik me af hoe ze toen zoiets konden maken. Die onderdelen bv draaistellen, buffers...zijn echt wel fijn en gedetailleerd gemaakt.  Met de kap van die 44/45 modellen is het de bedoeling dat ik daar een 43 van maak ( 3 frontramen en enkele koplampen)  als dat goed lukt zou Raf dan een afgietsel van maken zodat hij ook een 43 kan hebben.  Mijn eerste zou groen worden maar met de 4 nummers, dus ergens rond 1971.

GDE

#287
Citaat van: raf op 27 oktober 2016, 04:49:04 AM
yep heb nu wel een idee daar van
spijtig dat ik de loco niet heb want dan had ik van de andere delen ook nog mallen kunnen maken
het verschil met silicone en dat andere spul (green stuff)is dat silicone gegoten word en door een dam te bouwen in klein (van da kinder spul)kun je dus de silicone op de gewenste plaats houden zonder iets aan het model af te breken of beschadigen
ik giet eerst een dunne mal zodat die gemakkelijk van het model terug kan afgehaald worden maar ik staak daar 2 of meerdere glasvezel staafjes door
na het uitharden van de dunne laag silicone schuif ik die staven er uit en daardoor word de mal heel slap en houd geen of haast geen vorm
nadien steek ik die staven der weer doorheen en is de vorm weer min of meer stevig
dan giet ik giethars in de vorm maar haal dat er niet uit
dan de vorm terug in een lego bakje zetten en er silicone bovenop gieten zodat het een stevige blok word
deze kun je nu mengen met oude silicone die je maalt in een oude koffie molen
dit mengt perfect en is zeer stevig want silicone wil het beste plakken aan silicone

als ik dit model had dan hadden we dus ook van de slangen en koppelingen en dergelijke dus malletjes gehad
maar eerst aan de slag met dit wat ik nu heb
maar dubbele mallen en ik heb geen lossing product meer dus van de week komt dit niet meer goed
dus alleen nu de enkele malletjes maken daar ben ik ook reeds een tijdje mee bezig

gr raf foto's volgen
Raf,
Er zit geen haast achter voor die onderdelen , doe maar op je gemak  ;) als die 43 van jocadis van mij geweest dan het ik je hem zeker opgestuurd. K zou die zelfs deels uit elkaar halen maar helaas niet de mijne.  Ik heb nog geprobeerd om een wrak van die jocadis 43 aan te kopen voor de onderdelen maar die ging uiteindelijk zo duur dat het wat te zot werd. 

GDE

Citaat van: raf op 27 oktober 2016, 13:08:32 PM
thommy

of ik iets ben met die stl file is maar de vraag
ik kan alleen maar frezen dus ik kan niet alles frezen wat er in die stl file gaat staan
en afprinten in 3D moet ik vragen of sven dat kan en wil doen
maar ik heb het niet zo op dat printen want ik heb nog niet veel mooi's gezien

gr raf en ik zie het wel
Raf ,
3D printen kan wel mooie dingen opleveren , vind ik persoonlijk toch. Hier enkele voorbeeldjes van 3D geprinte NMBS objecten van bij shapeways .

Reeks 84 getekend door Koen en best wel heel fijn geprint . Gaatjes van 0.3 in de kap voor de handgrepen . Ook zeer fijne roosters die fijner zijn dan in messing.

Kilometerpaal getekend door Benoit

wisselhendel ook getekend door Benoit

trede van die 84 voor ik eraan begon te verbouwen , best wel fijn die trede

en een draadspanner voor klassieke NMBS armsignalen ook getekend door Benoit , dit is ongeveer 2cm  hoog
Printlijntjes zijn soms wel aanwezig . Waar mogelijk best schuren maar met verf erop en bv voor Raf als je van een 3D geprint onderdeel een mal zou maken en afgieten in resin dan zie je van die laagjes niks. Natuurlijk hangt waarschijnlijk veel af van de gebruikte printers en materie waar mee geprint word . Deze voorbeelden komen allemaal van shapeways en ben ik best tevreden van die stuken . Met dank aan de tekenaars voor hun gedeelde werk .

raf

Geer tik heb me misschien verkeerd uitgedrukt
shapeways print inderdaad mooie zaken dat laat ik er buiten
mij ging het om de huis tuin keuken printers die je overal ziet opduiken
een vriend print voor zijn boten ook zaken maar de schaal is groter en het stoort niet
bij H0 ,N en Z is het een ander verhaal
als de mieren neukers reeds zeveren over een leiding of een klinkje dat mee aangegoten zit aan het deel dan gaan die streepjes helemaal niet in goede aarde vallen
maar dat je van een gekocht model verwacht dat het perfect gaat zijn OK daar betaal je dan ook een flinke slodder euro's voor
als hobby modelbouwer loop je tegen beperkingen aan zowel materieel als kennis en gezondheid
soms is het zo priegel klein dat je zelfs met de sterkste loepe het amper ziet

ik heb bolle stampers van shapeways maar ze zijn zo fragiel dat  van de 5 er 2 gebroken in het zakje zaten
dit is wat je moet inleveren voor details
en ook als je een baan aan het bouwen bent zoals ik van 8X4X8 meter dan kun je niet alles vol zetten met wat er aangeboden word .
dit is onbetaalbaar en je leeft niet lang genoeg .
mijn brosseltje vind ik mooi gelukt en de grote brossel moet over nieuwe gedaan worden want de kast is een beetje krom
eens ik een goed deel heb dan word er een mal van gemaakt en word er eentje gemaakt in heldere giet hars .
het is een product waar ik glasvezel versterking in kan zetten zonder dat je het gaat zien
een proef stuk licht nu 5 jaar in het zonne licht en er is een minimale vergeling te zien na die jaren
maar minimaal dan bedoel ik ook minimaal je zeit het wel maar het valt niet op
vroegere harsen werden na 1 jaar reeds ondoorzichtig geel en dat is dus met dit niet het geval

nu verder bouwen want het is reeds vroeg dag
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Inderdaad Raf, zo'n printer die je zelf kan kopen zal wel goed zijn voor grotere en minder fijne doeleinden. Zo waren er op de modelspoormagazine expo ook te zien. Mooie dingen die ze printen maar geen HO modellen. Die bollestampers zijn inderdaad heel fragiel. Normaal gezien als je die gebroken geleverd krijgt zou je bij shapeways nieuwe moeten kunnen verkrijgen. Ik heb het ook meegemaakt en nieuwe gekregen. Van die draadspanner was er blijkbaar 2 soorten materie gebruikt. Het leek wel stekels op het model en daarvan ook nieuwe gekregen. Die dingen kosten inderdaad wel wat maar her en der iets kleins valt nog mee.  Maar u heeft wel gelijk. Zo'n kap van de 84 kost al meer dan 80 €, reken daar de aandrijving nog bij en dan zit men al vlug aan de prijs van een piko 73 die al volledig is afgewerkt.  Maar soms wilt men eens iets anders dat niet zo gemakkelijk te verkrijgen is.  Denk trouwens niet dat zo'n kap van bv 43 of 44 bij shapeways geprint zou kunnen worden, grote en dan nog de prijs... Heeft u die brossels ook laten printen voor dat u deze heeft gegoten ? 

raf

nee geert volledig zelf bouw
deuren gepikt van een ander model maar de rest zelf met de frees machine in 2.5 D
dan alle stukjes aan elkaar geplakt en dan het dak gemaakt van styreen
strippen van evergreen eroverheen
probleem is steeds een goed plan te hebben en daar schort het soms aan
de grote brossel is dus een kleine die twee keer gemaakt is geworden en aan elkaar gezet
deze is nog in gewone giet hars omdat deze goedkoper is als de doorzichtige
van de kleine brossel heb ik wel de vensters met gele vernis gedaan omdat je anders de ingewanden ziet
zo een marklin busje was de donor wat de motorisatie aan ging
stikkers laten snijden hier in genk bij een liefvrouwke dat zich al in bochten heeft moeten wringen voor sommige van mijn vragen om iets te snijden
hahaha maar ze doet als steeds haar best en ik vind ze mooi gelukt
dan de cijfers en letter koop ik als wrijfletters aan en liefst wit als ze geen geel hebben
dan kan ik ze nog een spuitbeurt geven in de gewenste kleur


gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Amai Raf mooi werk verricht. Als ik dat leesde van uw brossels onmiddellijk het boek de brossel motorwagens deel 1 types 551-552-553 van het tsp erbij genomen  :D In het boek staat dus ook geen plan met afmetingen. Nochtans een goed gevuld boek.  Enkel wat afmetingen in een tabel. De lange brossel heeft dus dezelfde draaistellen als de 46. Die heb mee gestuurd als afdruk in oyumaru. Weet niet of u daar mailtje van heeft gekregen?  aandrijving van de 46 is motor en draaistellen van een roco tram.  Zou normaal ook passen voor uw lange brossel al weet ik niet of deze onderdelen in 3 rail kunnen verkregen worden. Zouden lima M2 vensters passen voor die lange brossel of zijn die anders van afmetingen? 

Thommy

Citaat van: raf op 28 oktober 2016, 08:35:22 AM
nee geert volledig zelf bouw
deuren gepikt van een ander model maar de rest zelf met de frees machine in 2.5 D
dan alle stukjes aan elkaar geplakt en dan het dak gemaakt van styreen
strippen van evergreen eroverheen
probleem is steeds een goed plan te hebben en daar schort het soms aan
de grote brossel is dus een kleine die twee keer gemaakt is geworden en aan elkaar gezet
deze is nog in gewone giet hars omdat deze goedkoper is als de doorzichtige
van de kleine brossel heb ik wel de vensters met gele vernis gedaan omdat je anders de ingewanden ziet
zo een marklin busje was de donor wat de motorisatie aan ging
stikkers laten snijden hier in genk bij een liefvrouwke dat zich al in bochten heeft moeten wringen voor sommige van mijn vragen om iets te snijden
hahaha maar ze doet als steeds haar best en ik vind ze mooi gelukt
dan de cijfers en letter koop ik als wrijfletters aan en liefst wit als ze geen geel hebben
dan kan ik ze nog een spuitbeurt geven in de gewenste kleur


gr raf

ik heb anders zo'n gegoten kap van een lange brossel. Moest je een mal willen maken...
Greetz

Thommy

raf

de brossels die ik maak zijn meteen met de vensters er in gegoten
ze zijn volledig in clear resin gemaakt met glasdoek versteviging
onder in zou ik de volgende keer nog 2 glasvezel of koolstof staafjes kunnen steken om iets meer stevigte te verkrijgen
3 rail ??? is normaal geen probleem vooral met mijn systeem niet
ik rij Dc op 3 rail
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

OK pakje aan gekomen en ???????????????????????
laat dat 3D printen voor wat het is hé want hier is dus niets maar dan ook niets van te maken
als ik er spuitplamuur opzet dan gaat de rooster verdwijnen
de vensters daar is maar dan ook niets recht aan
en bij mijn vriend die de vorige had afgedrukt is dit hetzelfde

in pla printen is dus niet de manier om dit te doen
misschien in abs dat het beter zou moeten zijn dus weer eens aan iemand anders vragen die dat wel heeft en wil printen
eens ik er eentje heb die goed is dan is er binnen het uur een mal van gemaakt dat is geen probleem en daarna kan er een gegoten worden en als die klaar is komen de venster aan de beurt om uit pmma gefreesd te worden
maar dit is hopeloos sorry daar voor

nu aan de slag met de andere delen voor de boegie's en de kap van de grote brossel
gr raf


ik laat nog wel iets van mij horen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske


Lang leve 3D print, veel zeggen dat het allemaal kan, maaaar resultaat laat veel te wensen over...allemaal meegemaakt
en zijn er niet veel die het aankunnen, de prijs voor fijn werk is er naar ook...

Thommy

Citaat van: loebaske op 03 november 2016, 12:38:23 PM

Lang leve 3D print, veel zeggen dat het allemaal kan, maaaar resultaat laat veel te wensen over...allemaal meegemaakt
en zijn er niet veel die het aankunnen, de prijs voor fijn werk is er naar ook...

Zoals gezegd raf via mail: m'n printer heeft een probleemke gehad, lees m'n rol PLA zat slecht opgewonden en heeft m'n nozzle beschadigd  >:(. Repairparts zijn bestelt, maar toch testprint gedaan. Maar print is allesbehalve  >:(

Ik heb ze enkel meegestuurd om te tonen hoe de fronten eruit zullen zien qua model. En of voor jou de maatvoering goed zit.

Maar idd deze fronten zijn niet bruikbaar  :(.
Nu ik wacht op m'n repairparts en stukken voor de 2e printkop
Greetz

Thommy

raf

Eric dit is in pla geprint we gaan nu proberen deze in abs te printen
als de file dan goed is dan kan dit eventueel naar shapeways gestuurd worden om dan super fijn geprint te worden
dan zijn ze wel breekbaar maar dan zijn ze wel glad
nadien word er een mal van gemaakt en als ik die eenmal heb dan kan ook het dak er mee aan gemodelleerd worden
dan ook een stukje zijkant en als je dan de kappen doorzaagt juist aan de deuren dan kan je heel die kop daar tegen zetten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Thommy het is geen slecht woord naar u toe hé
maar die file heb ik door een vriend laten afprinten die wel een goed werkende printer heeft en die zijn niet beter


ik ga ze nu in abs proberen te laten printen en dan kijken of dit bruikbaar is
het werk dat je gedaan hebt in goed hoor ze zijn perfect getekend dat niet
alleen bij het printen loopt het fout

kijken wat bart er van gebakken krijgt
en anders shapeway's maar dat kost al direct wat geld
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.