AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

GDE

#270
Citaat van: Thommy op 16 oktober 2016, 09:13:31 AM
Citaat van: geert desc op 15 oktober 2016, 23:20:37 PMzouden die dan eventueel te koop zijn zoals bij shapeways of andere?

nog niet over gedacht eigenlijk. Was ook m'n opzet niet om 'geld' te verdienen met m'n onderdelen.

Citaat van: Thommy op 16 augustus 2016, 21:40:50 PM


staat zoals op de plannen in MSM (waar de uitleg staat van de olaerts AR45), enig verschil tussen mijn model en die van Olaerts, ik heb tussenwanden erin gezet.

zo stond mijn AR45 half/eind augustus. Ondertussen zijn buffers/onderzijde/verluchting ook reeds getekend en geprint.

enige waar ik dringend naar op zoek moet zijn: ramen en tekeningen van onderstel afwerken.

Maar onderstel hangt veel af van welke motorisatie je wilt gebruiken. Ikzelf denk aan een beetle/teshendo. Waardoor je eigenlijk enkel flanken moet tekenen.
Maar als je zoals Raf met een ???Lima-motor??? wilt werken, dan verandert er wel veel... flanken zitten in een "vorm" rond de motor en hangen onderzijde vast met schroeven.
Nu, ben ook es aan het piepen of ik geen goedkope roco/piko vind waar ik motor en 1 kan aandrijving van neem en met vliegwiel/cardan werk zoals Olaerts het zelf doet.

nu, als ik 1 keer de flanken heb, is het aanpassen naar model motor een "kleine" aanpassing
Naar het schijnt is het deel dat je krijgt bij shapeways verkoop nogal aan de lage kant. Aan de ene kant doe je het ook niet voor niks en kunnen andere mee genieten van je tekenwerk. Eigenaardig wel dat er sinds een tijdje maar weinig veranderd is in het nmbs - sncb aanbod bij shapeways.  Voor motorisatie kan je eens kijken bij nwsl. Deze zouden heel goed zijn maar ook niet goedkoop.  Een ander alternatief is kijken achter een goedkope 77 van mehano of andere gelijke lok bij bv piko. Zelf heb ik een  77 onderstel zonder de kap aangekocht voor 50€. De asafstand komt goed overeen maar het chassis moet in stukken en uitgelangd of vervangen worden. Voordeel is dat deze aanrijding heel goede rijeigenschappen heeft maar deels het interieur zal in beslag nemen. 

GDE

Citaat van: geert desc op 16 oktober 2016, 11:04:55 AM
Citaat van: Thommy op 16 oktober 2016, 09:13:31 AM
Citaat van: geert desc op 15 oktober 2016, 23:20:37 PMzouden die dan eventueel te koop zijn zoals bij shapeways of andere?

nog niet over gedacht eigenlijk. Was ook m'n opzet niet om 'geld' te verdienen met m'n onderdelen.

Citaat van: Thommy op 16 augustus 2016, 21:40:50 PM


staat zoals op de plannen in MSM (waar de uitleg staat van de olaerts AR45), enig verschil tussen mijn model en die van Olaerts, ik heb tussenwanden erin gezet.

zo stond mijn AR45 half/eind augustus. Ondertussen zijn buffers/onderzijde/verluchting ook reeds getekend en geprint.

enige waar ik dringend naar op zoek moet zijn: ramen en tekeningen van onderstel afwerken.

Maar onderstel hangt veel af van welke motorisatie je wilt gebruiken. Ikzelf denk aan een beetle/teshendo. Waardoor je eigenlijk enkel flanken moet tekenen.
Maar als je zoals Raf met een ???Lima-motor??? wilt werken, dan verandert er wel veel... flanken zitten in een "vorm" rond de motor en hangen onderzijde vast met schroeven.
Nu, ben ook es aan het piepen of ik geen goedkope roco/piko vind waar ik motor en 1 kan aandrijving van neem en met vliegwiel/cardan werk zoals Olaerts het zelf doet.

nu, als ik 1 keer de flanken heb, is het aanpassen naar model motor een "kleine" aanpassing
Naar het schijnt is het deel dat je krijgt bij shapeways verkoop nogal aan de lage kant. Aan de ene kant doe je het ook niet voor niks en kunnen andere mee genieten van je tekenwerk. Eigenaardig wel dat er sinds een tijdje maar weinig veranderd is in het nmbs - sncb aanbod bij shapeways.  Voor motorisatie kan je eens kijken bij nwsl. Deze zouden heel goed zijn maar ook niet goedkoop.  Een ander alternatief is kijken achter een goedkope 77 van mehano of andere gelijke lok bij bv piko. Zelf heb ik een  77 onderstel zonder de kap aangekocht voor 50€. De asafstand komt goed overeen maar het chassis moet in stukken en uitgelangd of vervangen worden. Voordeel is dat deze aandrijving heel goede rijeigenschappen heeft maar deels het interieur zal in beslag nemen.

Thommy

het verschil is... Ik heb zo'n messing AR45, die Engelse kit, gekocht ooit. En die Teshendo deed ook perfect z'n werk in de club vroeger. Vooral, het is maar 1 "wagon" groot. En je kunt die ook digitaal laten werken heb ik online gevonden (het is wat knipwerk). Enkel moet ik dringend eens een paar decoders bijkopen om te testen hoe de rijeigenschappen zijn met decoder op zo'n Teshendo (liggen er hier nog 2)
Greetz

Thommy

raf

#273

de motor is bij mij inderdaad zichtbaar maar het is wat je er aan wil uitgeven en de bedrijf zekerheid telt ook een beetje
hier zit nog geen omschakelaar in deze moet ik nu nog gaan bestellen
iemand een idee om iets anders als een uhlenbrock 55500 te gebruiken er waren vroeger meer merken die zo een frü gebouwd hebben .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Eigenlijk hoeft dat nog geen probleem te zijn dat er verschillende draaistellen en motorisaties gebruikt worden. Stel dat er een vlak draaistelflank is voor de 44/45. Als je het draaistel van bv Raf zijn lima of een ander merk gewoon deels freesd of schuurd aan de zijkant dan kan het draaistelflank van de 44/45 er tegen gelijmd worden. Wel een klein smal deeltje laten voor de stevigheid van het gehele draaistel en om het er tegen aan te kunnen lijmen.

raf

Geert dat is de algemene bedoeling om dit zo te doen
eventueel kan ik dit nog in messing frezen en dan plooien
maar dat moet ik nog eens bekijken of zich dat goed laat frezen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Het is maar een kleintje om te tekenen hoor. Eenmaal als de flanken uitgetekend zijn...
Greetz

Thommy

raf

eerste proef print van de frontjes


als het lukt heb ik ze woensdag hier

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Geert delen gaan ophalen

een paar moeten er bijgewerkt worden daar er hier en daar lucht belletjes in zitten
maar dat komt goed
dan zullen het dubbele mallen moeten worden voor sommige en andere zoals ik komen toe met alleen de flanken van de draai stellen daar lima reeds zo een frame heeft .
kwestie van de oude er af te slijpen en de nieuwe er overheen te kleven

ik heb 1 kilo silicone gehaald en daar ga ik dus mee aan de slag
mijn lego blokjes en plasticine maar eens boven halen mijn gedacht

ik maak van elk onderdeel aparte mallen dat is makkelijker nadien om te gieten
buiten de dak accessoires die komen in een mal te zitten
ik doe er nog wel andere bij voor andere loco's om zo niet teveel silicone te verspelen
zulke zaken komen altijd wel eens van pas zoals koppel slangen en electro stekkers
eens zien of de ringen voor de koplampen ook gegoten kunnen worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Goed nieuws Raf  :D ik vreesde al wat voor al die luchtbellen toen je mij er op attent maakte maar voorlopig is dat zowat het enige dat we hebben. Natuurlijk zou een ongebouwde kit van de 43 ideaal zijn geweest om daar stukjes van te gieten. Maar die nu nog vinden is wat moeilijk. Ik ben al blij dat u het ziet zitten om deze onderdelen te gebruiken en bij te werken   :D waarschijnlijk zal het beste zijn dubbele mallen maken van de onderdelen voor het lange draaistel want die gaat niet draaien onder de kap zonder dat onderdeel om uit de midden het draaipunt te creëren. Als dit draaistel gewoon in elkaar gelijmd kan worden en van messing puntlagers en wielen voorzien dan spaar je behoorlijk wat uit om geen  ongemotoriseerd draaistel aan te schaffen. Het kleine draaistel kan voorzien worden van een gemotoriseerd draaistel en daar die draaistelflanken tegen aan kleven net zoals de jocadis 43. Ik zal eens kijken om die foto's daarvan hier te plaatsen om dit alles te verduidelijken.  In ieder geval kijk ik uit naar jouw gietwerk Raf.

GDE



enkele detail foto's lang draaistel MW43 jocadis

voorkant lang onderstel

kort draaistel aangedreven door tenshodo








zo Raf enkele detailfoto's van de jocadis MW43 onderkant zodat u een idee krijgt van de opgestuurde onderdelen

raf

yep heb nu wel een idee daar van
spijtig dat ik de loco niet heb want dan had ik van de andere delen ook nog mallen kunnen maken
het verschil met silicone en dat andere spul (green stuff)is dat silicone gegoten word en door een dam te bouwen in klein (van da kinder spul)kun je dus de silicone op de gewenste plaats houden zonder iets aan het model af te breken of beschadigen
ik giet eerst een dunne mal zodat die gemakkelijk van het model terug kan afgehaald worden maar ik staak daar 2 of meerdere glasvezel staafjes door
na het uitharden van de dunne laag silicone schuif ik die staven er uit en daardoor word de mal heel slap en houd geen of haast geen vorm
nadien steek ik die staven der weer doorheen en is de vorm weer min of meer stevig
dan giet ik giethars in de vorm maar haal dat er niet uit
dan de vorm terug in een lego bakje zetten en er silicone bovenop gieten zodat het een stevige blok word
deze kun je nu mengen met oude silicone die je maalt in een oude koffie molen
dit mengt perfect en is zeer stevig want silicone wil het beste plakken aan silicone

als ik dit model had dan hadden we dus ook van de slangen en koppelingen en dergelijke dus malletjes gehad
maar eerst aan de slag met dit wat ik nu heb
maar dubbele mallen en ik heb geen lossing product meer dus van de week komt dit niet meer goed
dus alleen nu de enkele malletjes maken daar ben ik ook reeds een tijdje mee bezig

gr raf foto's volgen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

@Raf
ik stuur u 1 daags de STL-file van het onderstel van de AR45 zelf. Momenteel heb ik een "frame" gemaakt die over een Tenshodo past. Enkel remblokken staan er nog niet op, daar ik geen passende Tenshodo heb liggen (heb smallere en bredere maar een 28mm, ze zijn besteld dus wachten maar)

deze van de AR43 ben ik aan begonnen, maar is ietke meer werk dan die van de AR45
Greetz

Thommy

raf

thommy

of ik iets ben met die stl file is maar de vraag
ik kan alleen maar frezen dus ik kan niet alles frezen wat er in die stl file gaat staan
en afprinten in 3D moet ik vragen of sven dat kan en wil doen
maar ik heb het niet zo op dat printen want ik heb nog niet veel mooi's gezien

gr raf en ik zie het wel
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Ziet er al heel goed uit.
Ook de schildering.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar de groene versies
Met vriendelijke groeten
Peter