fleischmann kortkoppelingen

Gestart door Binco, 19 augustus 2009, 15:32:01 PM

Binco

ik heb een klein probleempje met mijn fleischmann koppelingen
als de trein op een kleine helling rijd koppelt die ongewilt los.
ook heb ik al opgemerkt dat de koppelingen soms op een verschillende hoogte hangen afhankelijk van wagon(rijtuig) tot wagon(rijtuig)
iemand een oplossing?

Jurgen

Ik heb dit ook bij mijn rijtuigen.

Het loskoppelen komt waarschijnlijk doordat er hellingen in je baan zitten. Als deze te steil zijn, dan kan het voorkomen dat je rijtuigen vanzelf loskoppelen. Meestal is dat dan aan die rijtuigen waar de koppeling op een andere hoogte zit.

Een oplossing heb ik zelf ook nog niet gevonden. Wel weet ik dat 1 van mijn hellingen te steil is en dat dit een reden is. Ik zou dus die helling bij mezelf eens moeten wegwerken, maar heb daar op dit moment geen zin in. (Al 3 jaar niet meer trouwens [:D])
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janjozef

inderdaad, je moet zorgen dat je koppelingen op gelijke hoogte hangen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michel F

eventueel kun je ook met vaste treinstammen en koppelstaafjes gaan werken.

eve

citaat:
Geplaatst door binco

ik heb een klein probleempje met mijn fleischmann koppelingen
als de trein op een kleine helling rijd koppelt die ongewilt los.
ook heb ik al opgemerkt dat de koppelingen soms op een verschillende hoogte hangen afhankelijk van wagon(rijtuig) tot wagon(rijtuig)
iemand een oplossing?



De juiste maten voor de hoogte van de koppelingsopnemers kan je hier vinden : http://www.morop.org/de/normes/nem362_d.pdf

Een zeer eenvoudig kontrole-hulpmiddel kan je maken van een "Symoba"-normstuk loodrecht gelijmd op een houtblokje.



Indien een wagon of rijtuig niet voldoet : aanpassen. Indien aanpassen niet lukt : Ibee of vuilbak...

Erik