Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ijzeren rijn

Gestart door n/a, 28 mei 2005, 21:38:33 PM

n/a

De discussie laait momenteel weer op. Wordt hij omgelegd in of om Nederland? en wie gaat dat betalen?

Gerolf

Ik heb onlangs in de krant gelezen dat men een arbitragehof in Den Haag heeft laten beslissen. Hij zou door Zuid-Limburg gaan, maar ondertunneld door een natuurgebied.
Als ik me het artikel goed herinner: Nederland zou de helft van het traject door Zuid-Limburg betalen. De IJzeren Rijn zou er dus komen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

alleen is de vraag wanneer het zal zijn, zoals de scheldeverdieping zal het nog jaren duren. en wij maar TGV-lijnen voor de nederlanders door onze natuurgebieden leggen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Als ik het goed herrinner, heb ik laatst gehoord dat men in 2015 of uiterlijk in 2020 ongeveer 40 treinen per dag wil laten rijden.

Havoc

citaat:
Want in hetverdrag dat ze ooit opmaakten voor de Ijzeren Rijn stond dat Belgi? toestemming had om op eigen kosten een spoorlijn van de Antwerpse haven - door Nederland - naar het Ruhrgebied mocht bouwen.


Inderdaad, en in dat zelfde verdrag staat dat Nederland de Schelde moet toegankelijk maken voor Antwerpen. In ruil daarvoor hebben ze Nederlands Limburg terug gekregen, want dat zou anders bij Belgi? gehoord hebben. Ik versta niet wat het arbitragehof daarvoor moet tussenkomen. Dat verdrag is verdorie in 1835 (of zoiets) getekend door het nu nog heersende vorstenhuis. Die moeten daar toch een kopietje van in hun archiev hebben zekerst...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Havoc,
Ik denk dat je kort geheugen iets vergeten is. Met andere woorden, je interpretatie over de geschiedenis kan wel juist zijn, maar vergeet niet dat de NMBS vrijwillig een aantal grensovergangen gesloten heeft waaronder de Ijzeren Rijn in 1991. Dit om het aantal grensovergangen te veminderen (ook Comines) vanwege besparingen. Dit was mogelijk omdat men via Lijn 24 geen probleem meer had met hogere wagens (Huckepack) omdat de tunnel in Gemmenich werd aangepast (of was het een middenspoor dat aangelegd werd). Had de NMBS wekelijks ??n of meerdere treinen over de Ijzeren Rijn laten rijden, dan was er geen enkele probleem geweest en dan had deze soap niet moeten starten.
Wil je een goed beeld over het verloop van de ijzeren Rijn dan raad ik je deze site aan: http://members.lycos.nl/treinpage/ijzerenrijn/ijzerenrijn1.htm

Loco

quf

Mooie en nuttige link Loco, eindelijk 'ZIEN' we ook eens waarover het gaat.

Groetjes

Frank

Havoc

citaat:
Ik denk dat je kort geheugen iets vergeten is.


Waarschijnlijk wel, geschiedenis is nooit mijn sterke kant geweest trouwens. Dit neemt echter niet weg dat -voor zover ik weet- dat verdrag nooit door iets anders vervangen is. Dat die hele cinema er nu komt is inderdaad deels te wijten aan de kortzichtigheid van managers die op korte termijn handelen (zijn er andere?). Als dat verdrag nooit door iets anders vervangen is blijft het van kracht. Dat Nederland nu andere eisen stelt is een andere zaak, dat is hun recht (alhoewel sommige zaken in vraag te stellen zijn). Dat door die kortzichtige besliging nu veel meer geld uitgegeven moet worden lijkt echter evident.

Mooie site inderdaad. Dat de grensovergang zo duidelijk is is eveneens merkwaardig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

In het voornoemde krantenartikel stond dat men (d.w.z. Vlaanderen en Nederland) niet uit de  - politieke - impasse kwamen. Het ecologische argument dat Nederland aanhaalde werd (terecht?) door Vlaanderen niet au serieux genomen.
Het hof in Den Haag heeft tot ieders tevredenheid - vooral van de NMBS - eindelijk de knoop doorgehakt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Op 'het groot Belgisch treinen forum" (HGBTF) is men met een robbertje Belgi?-Nederland hierover bezig: leuk leesvoer, met soms zelfs zinnige uitspraken: http://www.hgbtf.net/forum/viewtopic.php?t=2223&start=110
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw