mfx decoder

Gestart door erik de noorman, 19 november 2004, 20:43:37 PM

n/a

Even voor de goede orde Esu heeft het nieuwe mfx protocol ontwikkeld. Marklin heeft het gekocht. Maar het had ook net zo goed Roco systems kunnen heten. Dit vertelde mij de importeur voor Esu in Belgi?.

En natuurlijk zijn er bij elke invoering van een nieuw digitaal systeem aanloop moeilijkheden. Het zou wel dom zijn van Marklin als ze hierbij geen rekening zouden hebben gehouden.

Maar wat ik tot nu heb mogen ervaren ook qua rijeigenschappen van de mfx locs ben ik nog altijd heel tevreden.[:D]

n/a

Ik had eerst ook de handleiding geprobeerd die op de website van ?hlenbrock staat, en die werkt inderdaad niet. Ik ben dus wat verder gaan zoeken en heb een oplossing gevonden.

1. druk menu en mode na elkaar in en ga naar het submenu speciale opties. Zorg ervoor dat optie Nr. 25=0 en optie Nr. 907=1.
2. Zet de loc op de programmeerrail of als alleenstaande loc op de baan.
3. Reset de intellibox door de stop en go toetsen enkele seconden gelijktijdig in te drukken.
4. Voeg het locadres in of het adres Nr. 80
5. Stel de locdecoder in als een "motorola oud". Dit doe je als volgt: Nadat je het locadres zonet hebt ingevoegd, druk je op de knop Loc# en daarna op de knop Menu. Nu krijg je een submenu waar je het soort decoder kunt wijzigen. Zoek naar "motorola oud" en bevestig zodat je terug naar het normaal scherm gaat.
6. Hef de loc op zodat de middenleider en de wielen van dit draaistel het spoor niet meer raken.
7. Druk de rijregelaar en en houdt hem ingedrukt. Plaats het draaistel terug op de rails en laat de rijregelaar los. (de verlichting begint te knipperen)
8. Druk de toets Loc# in en geeft het nummer in van de functie die je wilt wijzigen. Voor het locadres is dit 1 (deze nummer vind je in de handleiding van M?rklin die bij de loc is geleverd). Druk op de enter toets en druk 1X op de rijregelaar. (de verlichting knippert dubbel zo snel)
9. Druk weer op Loc# en geeft het gewenste locadres in. Druk hierna weer op de enter toets en druk weerom 1X op de rijregelaar. (de verlichting stopt heel eventjes met knipperen)
10. Het nieuwe locadres is nu ingesteld. Druk op de stop toets en daarna op de go toets. Nu is de loc helemaal rijvaardig.

Vanaf stap 6 kan het volgens enkele handleidingen ook anders. In de plaats van de loc op te tillen kan je ook de stroom afsluiten door de stop toets in te drukken. In plaats van de loc terug op de rails te zetten kun je ook de go toets indrukken. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, dus ik weet niet zeker of het zal lukken.

Het klinkt misschien allemaal heel ingewikkeld, maar eens je het eenmaal hebt gedaan, is het een fluitjes van een cent.

Veel plezier!

n/a

Voor het programeren van een mfx decoder via een 6021 kan je terecht bij.
http://www.loksound.de/

Ga daarna naar download en betriebsanleitungen.
In de beschrijving alleen in het Duits staat welk cv's er zijn en hoe je dit kan veranderen via een control unit 6021.

In de beschrijving van een Marklin mfx loc uit een doos staat dit trouwens ook. Maar het staat niet in de beschrijving van een mfx loc uit een startset die los worden verkocht, hoe je de mfx decoder dan moet programeren met een 6021.


tonycabus

Moet dat nou .de zijn?
Is .be niet goed genoeg? In je eigen taal en vlakbij ook nog!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Ja want de handleiding over de mfx decoder staat niet bij zijn downloads.[:D]
Maar ik heb de website bij mijn favorieten gezet.

LokSound

citaat:
Geplaatst door Davy

Ja want de handleiding over de mfx decoder staat niet bij zijn downloads.[:D]
Maar ik heb de website bij mijn favorieten gezet.





Geachte,

Esu heeft de laatste tijd zoveel nieuwe decoders of versies uitgebracht dat we niet meer kunnen volgen, kwa vertaling.
Gelukkig heb ik gisteren iemand ontmoet die de handleidingen naar het Frans wil vertalen... zo heeft onze vaste vertaler enkel de Nederlandstalige te doen. Nog even geduld aub en ook de mfx-decoder handleidingen staan op www.loksound.BE

LokSound.

n/a

Dank je wel voor de info.

LokSound

mfx handleidingen staan online, in het Nederlands, op www.loksound.be


mvg,

Patrick