Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Futurama (hersenspinsels)

Gestart door Gizzmo, 10 juli 2009, 13:41:54 PM

Gizzmo

Ik speel al een tijd met het idee om een modelbaan te maken die zich in de toekomst situeert. Eerder heb ik al eens wat foto's van het toekomstige station van Mechelen geplaatst om een beetje richting aan te geven ... maar ik blijf toch met een aantal vragen zitten die ik graag even aan jullie voorleg:
Het idee is een baan die zich ergens tussen 2020 en 2030 situeert ...
Zal het spoor dan nog zijn zoals wij het nu kennen? (highspeed, maglev)
Wat zijn jullie ideeen hierover? de nieuwste treinstellen zullen tegen dan het oudere materiaal geworden zijn (zelfbouw treinstellen)?
Wat met de omgeving? ik wil gebouwen een hightech look geven, maar tegelijkertijd mag het niet te nieuw (plastiekerig) aanvoelen. Dus wat met vervuilen, oudere gebouwen, ed ...
Ik heb al zitten denken om misschien alles in een atrchitectuur stijl te maken waarin gebouwen en eventueel transport allemaal gewoon wit is.

voorbeeldje --> IMGhttp://i73.photobucket.com/albums/i206/giz_zmo/Mechelen3D.jpg/IMG

Ik ben benieuwd wat jullie ideeen zijn ... :)
dus laat maar komen!
GreetZ
David

Peter

Busch heeft een aantal nogal avantgardische gebouwen. Ook Vollmer trouwens.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Eerlijk gezegt denk ik dat er over pakweg 30 jaar niet zoveel veranderd zal zijn.
In een weekblad artikel uit 1960 dat ik laats nog eens las stond hoe de stations en treinen er in 2000 zouden uit zien.
Bestuurders waren er niet meer,alles volautomatisch ,de treinen waren een soort rijdende woonkamers met TV radio,en alle mogelijke luxe (onzin)
Continu informatie op grote schermen en snelheden van wel 400 km per uur
Perrons waren lopende banden,kaartjes niet meer nodig.
DE gebouwen in de meeste vreemde vormen met vliegvelden op het dak.
Nou ja ga maar door.
Ieder weet hoe het in 2000 echt was ,niet zoveel anders dan in 1960
140 km per uur (max) ICe en dergelijk uitgezonderd.
gewoon nog een kaartje geen vliegveld,geen info (krakend  luidspeker uitgezonderd),krap zitten op simpele banken.enz.
Zou er echt zoveel veranderen,ja natuurlijk maar niet zo opvallend.
wim

Gerolf

Een baan "in de toekomst" is een leuk thema, maar ik zou er geen jaartal op plakken. 2030 duurt trouwens niet zo heel lang meer [;)]
Overal Maglevs zie ik nog niet zo gauw gebeuren. Treinen zonder bestuurders wel.

Wit? Dan gaat men toch een vuilafstotende / zelfreinigende coating moeten uitvinden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

Hallo Gizzmo, ook de modelspoorgroep uit Den Bosch heeft er eens een baan(tje) van gemaakt. Utopia 2000. Hierbij de link, misschien geven de foto's inspiratie.
http://www.msgdenbosch.nl/cpg/thumbnails.php?album=6

Groeten van Jan

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gizzmo

@Gerolf misschien moet ik er inderdaad geen jaartal op plakken ... dan hoef ik me ook iets minder aan regels te houden [8D]

@DelticPower thx voor de link ... dat is in grote lijnen wat ik in gedachte had

@conducteur inderdaad ... indien mogelijk mag hij worden verplaatst

@wim het klopt inderdaad dat er aan het concept "treinen" niet zoveel veranderd is sinds 1960 ... maar toch gaat de technology steeds maar sneller, wordt alles moderner, dus ik vermoed/hoop toch wel wat verandering te zien de komende 30 a 40 jaar
Dat het geen vliegende treinen zullen zijn zullen we er moeten bijnemen denk ik [:D]

janjozef

Ik ben het volmondig met Wim eens. De neuwe locs die bij de NMBS aan het binnenkomen zijn zullen tegen 2030 hooguit 20 jaar oud zijn dus in lange niet versleten. Hopelijk zijn ertegen de werken in Mechelen klaar zodat je een futuristisch station kunt bouwen, en gegeven de tijd dat het duurt om een langewapperbrug/tunnel te ontwerpen en het in orde krijgen van de onderzoeken, ze zijn toch al meer dan 5 jaar publiekelijk bezig, zie ik van monorails en andere futuristische vervoerswijze tegen 2030 niets in huis komen. Van wat zouden ze het trouwens nog betalen, de staat is blut en de prive moet lenen bij de staat. 2100 kan anders zijn maar 2030 zal niet veel verschillen tegenover vandaag.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

chef garde

Awel Jan, ik treed u bij!!  Iets wat niet zo vaak gebeurt trouwens [:D][;)] ...  Monorails en supersonische treinen moet je hier zeker niet verwachten, tegen dat de maximumsnelheid bereikt is, mag er alweer afgeremd worden op ons dicht net!  

De nieuwe 18 en 19 zouden vanaf 2012 volledig in gebruik moeten zijn, tegen dat de kinderziektes eruit zijn, zijn we 2015.  Dus 15 jaar later bollen die dingen zeker nog!  Wetende dat de 15, 16, 23, 26 en de tweeledige stelletjes hun 50ste verjaardag halen of al gehaald hebben ...  

Treinen zonder bestuurders (of chef gardes) zoals Gerolf aanhaalt zie ik dan niet gebeuren, wie zal pannes onderweg dan verhelpen, of wat als er alweer iemand zich voor de trein werpt?

Maar om dan weer op David zn onderwerp terug te keren, ik denk dat je voor jou stationsgebouw en de omgeving daarrond best een mix maakt van een stalen constructie met veel glas erin, een stationsgebouw met veel lichtinval en daarnaast een directe aansluiting met openbaar vervoer, want dat lijkt de nieuwe bouwstijl TP VI van de nmbs te worden, kijk maar eens naar de vernieuwingen van Brugge, of tekeningen van het toekomstige Gent-Sint-Pieters.  Langs de andere kant kun je dan ook weer oude gebouwen deels laten staan, kijk naar Antwerpen-Centraal, een mix van oud en nieuw ...  Kgeloof dat je nog veel denkwerk tegemoet gaat voor jou modelbaan, maar t concept vind ik alleszins geslaagd, succes ermee!!