Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

De steengroeve

Gestart door Dirky, 07 juli 2009, 22:20:19 PM

Gerolf

Ik heb hier iets in gang gezet [}:)]
Er wordt in elk geval positief op gereageerd, en zo is het ook bedoeld [8D]

Ik ben geen geoloog, maar enkele dingen heb ik nog wel onthouden uit de aardrijkskunde-lessen, en het interesseert me ook als modelbouwer [;)]

Steengroeve: dus steen die "ergens" voor gebruikt wordt: bouwmateriaal (lei, kalk, ...) of voor grind (graniet, ...)
Je steensoort moet ook in de afgebeelde streek voorradig zijn.
Rots-structuur: sediment, gestolde lava, conglomeraat, meerlagig, ...
Erosie door wind en/of water (maar erosie kom je minder tegen in een groeve, omdat de rotsen daar "vers" uit de grond komen)
Ontginningswijze: met explosieven, waterdruk, uithakken, ... geeft een andere "vorm" van je resterende rotswanden.

Misschien nog een methode om graniet-achtige rotsen te maken: aluminiumfolie.
Verfrommelen en terug openvouwen, en in je nog natte ondergrond drukken. Na (deels) uitharden haal je de folie er af, en er komt een fijne, hoekige structuur bloot.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

Waarom toch zo moeilijk doen om voorbeeldgerechte rotsen na te bouwen. Iedere natuursteenbewerker gooit je dood met afval natuursteen. Kleine stukken Franse zandsteen of Belgische arduin zijn uitermate geschikt om prachtige rotsen te imiteren. Witte marmer soorten zijn ook bruikbaar, maar dan moeten ze wel nog met wat verf behandeld worden om aan de juiste kleur van een bepaalde natuursteen te voldoen.

Jacques Timmermans

Dirky

De kans is zeer groot Jacques, dat het draadje inderdaad eindigt met enkele foto's van de mallen van natuursteen en de afgietsels maar ik ben nu eenmaal ??n van die pipo's die alles zelf nekeer wilt proberen. En ik apprecieer alle kritiek omdat ik op die manier mijn eigen grenzen leer kennen en die grenzen in het beste geval nog iets kan verleggen! Ik ben jaloers van al die top-modelbouwers en wil ook zo goed worden...[;)] - 'k moet dus van alles proberen!

Voorlopig heb ik veel te weinig tijd... tijdens de week kan ik 's avonds maar een uurke prutsen en da's veel te weinig om aan bvb mijn type 11 lokje te beginnen maar net gepast om een vierkante decimeter rots te krassen. Met de winter voor de deur zal dat toch beteren want ??nmaal de dakwerken achter de rug zijn de weekends ook hobby-tijd!

Dus voorlopig wil ik nog rotsen krabben! [:D]

PeterC

Dirk, ik heb hier nog een (ik denk ideale) steen liggen voor jou project.  Je zal er wel een (latex) mal moeten van maken want de steen zelf weegt zo'n 7 kg.  Er zitten 'trapjes' op die goed zouden uitkomen voor het gedeelte waar de stenen reeds ontgonnen zijn.
Groetjes, Peter


dirkkerckhofs

Dirk,

het waren de Eisenbahn Journal Super-Anlagen van 1/2006 waar al de foto's instaan en de Anlagenbau & Planung van 3/2006 voor de stap-voor-stap beschrijvingen. Het ging over een marmergroeve.

Dirk

Dirky

Vanavond efkens niet gerotst maar enkele stukken gedraaid voor de stoomkraan. Foto's volgen wel!