Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Blokbezetting

Gestart door conmeljanand, 24 mei 2005, 12:37:53 PM

conmeljanand

Hello8D
Kan er mij iemand uitleggen hoe u een terugmelding maakt met marklin C-rails en isolatieschoentjes van marklin (74030)?:I

Er moet 1 rail onderbroken worden, deze wordt dan verbonden met de decoder (hier viessmann). Als een loc op deze rail staat wordt de + (middengeleider) en de - (onderbroken rail) verbonden, zodus wordt er een signaal gestuurd naar de decoder !
_________________________________________________

-------------------------------------------------
_____ ___________________________________ _______
                 |
                 |____ decoder

Dit is de theorie, ik heb dit uitgevoerd in de praktijk (een schoen over de 2 uiteinden van de rail geschoven en verbonden met mijn decoder)
maar, zonder resultaatxx( : het programma geeft altijd 'bezet'. :(Moet er onderaan de rail een verbinding afgebroken worden ? of .....
Kan er iemand mij helpen ?
Dank u bij voorbaat  !!


jan

laurens66

Je doet volgens mij iets verkeerd.
Ik hoop dat ik het uit kan leggen.

Je krijgt terumelding zo gouw je lok op de detectierails staat, er is dan een verbinding tussen de ene spoorstaaf en de middengelijder, maar zo wordt alleen je lok gedetecteerd en je wagon niet!!
Je zou een draadje aan de ene spoorstaaf kunnen ''solderen'' en aan de ander.
Je lok wordt getecteerd zogouw er verbinding wordt gemaakt via je wielen. Dit gebeurd alleen bij ongeisoleerde wielstellen

Dus er moeten als het goed is 2 draadjes naar je decoder. 1 van de ene spporstaaf(die ongeisoleerd is) en 1 van je geisoleerde spoorstaaf.

Zo pas ik het toe met een simpel lampje op mijn K rails.

Als ik jou was zaagde ik de spoorstaaf door i.p.v de speciale isolatie.

Mvg,

laurens

Break302

Hallo

Bij C rails zijn de spoorstaven onderling verbonden , waar door je  constant de bezet melding krijgt !
Oplossing is naargelang de lengte van uw contact punt , een of twee spoorstukken langs onder de spoor staven van elkaar isoleren door de onderlinge verbinding door te knippen !
Dan gebruik je van de spoorkring geisoleerde spoorstaaf(ven) als contact punt voor de bezetmelding 8
Als ik me niet vergis gebeurd die bezet melding langs de massa en niet via de middenleider !

Jos Break302

Steven86

De analyse van Break302 is juist. Je dient onderaan de C rail de twee spoorstaven elektrisch te scheiden. Zeker niet bovenaan de spoorstaven doorzagen zoals Laurens suggereert. Dat is niet nodig bij C rail.

Hoe het moet, kan je in beelden zien op volgende link:
http://www.mk-welt.de/modellbahn/basteln/b_kontakt.htm

conmeljanand

Het werkt !

1) de rails onderaan scheiden (omslachtig)

2) aan uiteinden van 1/n rail(s) 2 schoentjes aantrekken[:D][;)]

3) deze rail(s) verbinden met de decoder

en klaar is kees[;)]

Zelfs een verloren gereden wagon wordt gedetecteerd [8D]

Dank u voor jullie bijdrage

terug een stap verder !!
jan

Steven86

Tof dat het werkt!

De rails onderaan scheiden is inderdaad een truukje dat je moet leren; Je kan een kniptangetje gebruiken of... even met een dremel slijpschijfje er doorheen. Op tijd stoppen voordat je het plastic raakt [:D]