Schwarzwaldbahn

Gestart door Peter, 03 juni 2009, 16:33:24 PM

Peter

Als vervolg op mijn vorig artikeltje, breng ik zoals door een aantal forumleden gevraagd, een gelijkaardig artikel over, wat volgens mij, een van de mooiste spoorlijnen in Duitsland is. Bij de Schwarzwaldbahn is het eigenlijk de prachtige natuur die op de eerste plaats komt, en waarin op harmonieuze wijze, een spoorlijn gelegd is.
Het artikeltje zal vergezeld zijn met vele foto's, zowel eigen materiaal :D, foto's van spoorwegliefhebbers die ik persoonlijk daar heb leren kennen, en ook een aantal foto's van websites van spoorwegfans die vriendelijk hun toestemming gaven deze hier te plaatsen. De bron zal (behalve bij de eigen opnamen) steeds vermeld worden.
Het begin wordt gemaakt met twee couverts van publikaties (als voorbeeld uit het aantal dat ik over dit onderwerp bezit) en een foto om het onderwerp "trein in landschap" nog een te benadrukken.
Hopelijk beleven jullie evenveel plezier aan het lezen en foto's kijken, zoals ik beleef aan het schrijven (en binnenkort) weer voor een tijd daar, samen met mijn echtgenote, rond te wandelen.:D:D:D

EK by Peter Verlooy, on Flickr

Boek 1 by Peter Verlooy, on Flickr

EJ by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomloc

#1
Hallo Peter,

Nog maar 1 x in het Zwarte Woud geweest en overdonderd door de schoonheid van de natuur.
Ik ben zeker ge?nteresseerd ivm de spoorwegen in het Zwarte Woud.

Groeten,

Wim

Anarchy

#2
Kijk er naar uit Peter [:)]

Peter

#3
Wegens gebrek aan tijd, voorlopig enkel een opfrissertje, of warmhoudertje. Aan jullie de keuze

28790806 by Peter Verlooy, on Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#4
Peter,ik wil niet vervelend gaan doen maareuh,zijn dat jouw foto's?? indien niet wil je dan ook de bron + fotograaf vermelden ?.

Gerrit

Peter

#5
Bovenstaande foto is van de broers Martin en Markus Duffner. Twee mensen die we een paar jaar geleden in Triberg (Schw.) hebben leren kennen, en waar we bevriend mee zijn. Het zijn die twee, die er hoofdzakelijk voor verantwoordelijk zijn dat ik zelf met een Schwarzwaldbaan (zie draadje "mijn baan") begonnen ben. Martin is tevens eigenaar van de prachtige en zeer uitvoerige website over de Schwarzwaldbahn (http://www.schwarzwaldbahn.net/) en Markus is een zeer getalenteerd fotograaf. De meeste van de foto's op die website zijn trouwens van hem. Volgende week zondag zie ik het tweetal weer in Triberg.

PS: Gerrit, zoals in het begin reeds gemeld worden de fotografen met naam genoemd. Maar ik zou wel graag hebben dat iedereen dat dan doet, als het geen eigen opnamen zijn. Voor alle foto's heb ik trouwens "schriftelijke" toestemming.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#6
Het vervolg laat nog even op zich wachten, want vanaf het weekend ben ik de komende tijd hier (zie onderstaande foto) te vinden.



en ja hoor, je raadt het al......,dat is vlakbij





Dus veel treinen en nog meer wandelingen in de prachtige natuur.
Twee afspaken heb ik trouwens gemaakt. Eerst een gezellig onderonsje met Martin en Markus Duffner van de prachtige website "Schwarzwaldbahn" en een paar dagen later een bezoekje aan die prachtige "Hintere H?llental" modelspoorbaan van Dieter Bertelsmann, die uitvoerig al in twee nummers van Eisenbahn Journal beschreven staat. Voor ge-interesseerden: volgende maand komt (volgens Dieter) deel 3 met de bouwbeschrijving van deze prachtige baan.

Nog even een foto om te likkebaarden: Een Regio shuttle van de OSB (de Ortenau S bahn) in Haslach



PS: allen eigen foto's en er is internet op ons adres

Tot binnenkort




Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#7
Zo, we zijn weer even (voor ong. een weekje) terug, en dan weer tot einde maand naar daar.

Mijn nieuwste aanwinsten:







En omdat het reizen er toch gratis is, de nodige uurroosters

Uren by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#8
Een van de mooiste loks op de Schwarzwaldbahn in de 146. Zeer geliefd door de treinbestuurders wegens zijn trekkracht en komfort. Wordt bijna altijd gebruikt om de uurdienst met dubbeldeks-rijtuigen (3 of 4) in trek-duw kombinatie te rijden, maar ook om Ir en IC treinen de trekken op deze lijn.
Hierbij twee foto's van deze mooie lok in de speciale "Triberger Wasserfall" reklame versie.
Op beide foto's staat deze lok voor de IR 4711 (nee zo ruikt hij niet) te Hausach, richting Villingen en uiteindelijk Konstanz aan de Bodensee.
Momenteel bestaat van deze versie nog geen model (wel de gewone 146) maar een klein-serie bedrijfje maakt een beperkt aantal met de slogan "Ausflug-fertig-los. Dus met langs beide zijden de reklame en vooraan de logo die bijna alle loks daar dragen namelijk de "3-Löwen-takt" waarmee wordt aangeduid dat deze lok (met hun trein) in een vast schema rijden.
PS: mijn model is alvast gereserveerd[:D][:D][:D][:D]



Met vriendelijke groeten
Peter

b-shunting

#9
knappe foto's [;)]
minibaantje tp 4,diesel

Peter

#10
Toch weer origineel gevonden, een "Nahverkehrswagen" ABnrz met speciale "Schwarzwald" beschildering. Ter info: de rode bollen op het Schwarzwaldm?del haar bollenhoed betekenen dat zij nog ongehuwd (vrij??) is. Zwarte bollen betekenen dat de dame in kwestie gehuwd is.

Roco heeft een model van het rode ABnrz rijtuig (zonder die reklame)
En nu maar afwachten tot een bedrijfje als Kreye, of Nothaft de decals willen produceren, of dat I.S. modelle een bedrukte versie uitbrengt[:D][:D][:D]

regionalverkehr-ohne-steuer--und-dostowagen-40968 by Peter Verlooy, on Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

#11
Het valt mij op dat je zulk een reclame nooit ziet op NMBS-materiaal , niet op rijtuigen en niet op locs , terwijl het in Duitsland - Oostenrijk en Zwitserland de normaalste zaak is , ben ik daar dan rouwig om , nee niet bepaald, met alle respect hoor Peter, maar ik zie dat niet zo graag , maar ieder zijn goesting h?.[;)]

Peter

#12
Duitsland is al zeer vroeg begonnen met reklame op rijtuigen aan te brengen. Zelfs op tijdperk II foto's zijn er treinstellen (bv. de S-bahn in Berlin) en dan zwijg ik maar over de National Socialistische reklame sinds 1935 op stoomloks enz.
Na WW-2 heeft het een tijdje stil geweest maar in de jaren 50 begonnen (alweer) de S-bahnen met die reklame.Later werd dit meer een meer uitgebreid naar andere treinstellen en rijtuigen,. Ik dank dan bv. aan de Chiemgau bahn enz. Buiten de3 aangehaalde voorbeelden zie je weinig reklame op de Schwarzwaldbahn, en dan nog meestal op loks van prive operatoren.

Ook in Belgie zijn er voorbeelden met reklame, bv. het VTM viertje, de Technorame trein enz.
Of we het mooi vinden of niet, het is niet meer te stoppen en het is in elk geval een pak mooier dan de in Belgie veel voorkomende  "Grafitti" treinen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

#13
Het zou een mogelijkheid zijn om de schulden in te perken. Zo'n reclame geeft toch inkomsten. Ik vraag me af waarom men dit niet vaker doet.

Wat maakt het mij nu uit of ik in een trein met graffiti, reclame of helemaal niks zit, als ik maar op mijn bestemming geraak.

En als je aan een overweg staat te wachten dan zie je nog eens iets.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

#14
Ik vraag me af waarom men dit niet vaker doet.

De politiekers hier kennende ligt dat nogal moeilijk. Vlaamse reklame op een lok in Wallonie of Franse reklame in Vlaanderen.
Weer een regerings krisis[:D][:D][:D]

Maar we gaan weer verder met de Schwarzwaldbahn
De jongedame van de reklame:[:D][:D][:D][:D][:D]

Schwarzwald Bollenhut Trachtenmädchen by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter