wielen zwarten

Gestart door 1op32, 02 juni 2009, 12:33:19 PM

1op32

Weet iemand op welke wijze de wielen van een lok zwart of donker kunnen gemaakt worden ?n en goeie stroomafname gegarandeerd blijft ?
Een mooi vervuilde lok met wielen in 'chroom' is net niet dat...
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Dirky

bij een wapenhandelaar laten zwarten zoals met wapens wordt gedaan. (Let op, vraag naar zwart en laat je geen blauw/zwart aansmeren) of verwarmen en in lijnolie dompelen. Experimenteer dan eerst met "iets" want ik heb er geen idee meer van welke temperatuur ideaal is...

PS als je niets vind kan ik mijn broer om juistere info vragen - hij is wapenmaker.

Gerolf

Daar bestaan producten voor, ook in de modelbouwhandel: "Blacken-it", heet dit [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

yep, Carr's 'metal black' is zoiets.Dat is oa te koop bij P Bellon.
maareuh....gewoon zwart/donkerbruin schilderen. is ook te doen.

Gerrit

ERVIN

Zoals Gerrit het zegt, wielen demonteren en ze gewoon een kleurtje geven, enkel er voor zorgen dat het loopvlak niet met verf in aanraking komt.


Michiel

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Zoals Gerrit het zegt, wielen demonteren en ze gewoon een kleurtje geven, enkel er voor zorgen dat het loopvlak niet met verf in aanraking komt.
Opgelet, als het een stoomlok betreft, kan je de aandrijfwielen beter NIET demonteren. Voor je het weet krijg je ze niet meer perfect uitgelijnd met die koppelstangen, en rijdt ie nooit meer goed. (ik spreek uit ervaring [xx(] )

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

1op32

Bbedankt aan iedereen die reageerde !
Ik denk dat ik eens op zoek ga naar het product dat Gerolf kende: BLACKEN-IT.
Ben even gaan kijken op google en er is wel wat van terug te vinden [:)].
Het voordeel van dit t.o.v. het verven is dat ook de loopvlakken mooi donker zijn en niet glanzend als bij de standaard M?rklin wielen. Als je laatste generatie HO modellen ziet die zijn dikwijls ook donker daar waar dit vroeger glanzend als chroom was. Wanneer beide versies naast elkaar staan is het model met de donkere loopvlakken echt wel mooier...[;)]
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Gerolf

Je loopvlakken mogen wel blinken, dat doen ze in het echt ook [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

1op32

idd. de loopvlakken blinken in het echt ook maar (en nu ga ik me wellicht op glad ijs begeven) de grootte van de loopvlakken en flenzen is enorm in verhouding met de werkelijkheid. Hiemee bedoel ik dat de breedte ?n de flenshoogte van de wielen van onze schaalmodellen v??l te groot zijn, tenzij je voor fine scale wielen kiest. Fine scale wielen zien er v??l beter uit, de verhouding van de lok is dan totaal anders. Ik ben echt geen freak maar als je een beetje kritisch naar een model kijkt valt het op.
Ikzelf heb NIET voor finescale gekozen omdat ik voor rijden op een modulebaan heb gekozen en dan is de minste fwijking fataal...  
Nu back to the point; als de wielen gezwart zijn, loopvlakken en vooral flenzen, vallen deze veel minder op en lijken ze slanker dan ze zijn!
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Gerolf

OK, ik snap de bedoeling. Je kan om die (goede) reden het volledige wiel zwarten.
Na verloop van tijd zal die zwarte laag slijten, en komt een (deel van) je loopvlak en flens terug blinkend tevoorschijn. Misschien krijg je dan nog het mooiste effect. [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

1op32

wie zoekt die...
Op de webshop van modelbrouwers.nl nog 2 producten gevonden onder shop en dan verwering/weathering.
Birchwood Casey black and Birchwood Casey blue.
Vermoedelijk gaat het om de producten die DIRKY vermelde om wapens te zwarten.
Op deze website vind je ook een handige gebruiksaanwijzing in PDF formaat.[:)]
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is