Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Digitaliseren van Roco type59 in N

Gestart door Roderik, 19 mei 2005, 17:24:43 PM

Roderik

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar vind ik ergens een uitleg of een schemaatje?
Always be modelling!

marctje

Als je eens contact opnam met de mensen van Wervik, die reden in Blankenberge met digi 59's. Ik heb zo een 59 open gezien en zag dat de decoder de plaats van een lampje innam. Hoe en wat vraag je best aan de mensen zelf.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

n/a


De Roco reeks 59 is eenvoudig te digitaliseren, omdat er veel plaats is in deze loc.
Zelf heb ik er een Viessman mini-decoder 5240 in gestopt.
Je begint met de toevoerdraden van de draaistellen los te solderen van de geleiderplaat. Daarna verwijder je het deel van die geleiderplaat net boven het vliegwiel; daar past de decoder dan mooi tussen. Het is aan te raden om een stukje plasticard (als isolatie)tegen de zijkant van de motor te kleven, vooraleer je de decoder ertussen plaatst (geloof me, ik spreek uit ervaring! [;)]). Daarna volgens de handleiding de draden vastsolderen. Om werkende verlichting te hebben aan beide kanten, moet je dan enkel nog de massa van de lampjes met elkaar verbinden.
Deze ombouw is zeer vlug geklaard, succes!