Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

start TT

Gestart door padev, 14 mei 2005, 19:23:40 PM

padev

Leuk een nieuw item, TT, als rubriek op het forum van MSM; het is een hele eer. Ik ga dan ook maar meteen van start en nodig iedereen uit die in deze schaal ge?neteresseerd is zin mening, opmerkingen of suggesties te doen. Wie weet wat er allemaal uit de bus komt: een Belgische TT-vereniging,een artikel in MSM, kortom een nieuwe injectie indeze oude schaal?

tonycabus

Prima Patrick!
Hopelijk blijf je hier niet alleen zitten.
Er was ergens een hoekje voorzien voor "andersschaligen" maar ik vond jouw initiatief echt de moeite, vandaar dus deze rubriek.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

padev

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Prima Patrick!
Hopelijk blijf je hier niet alleen zitten.
Er was ergens een hoekje voorzien voor "andersschaligen" maar ik vond jouw initiatief echt de moeite, vandaar dus deze rubriek.


Bedankt voor de eer en de aanmoediging, voorlopig echter wel lezers, maar geen reactie; onbekend is onbemind? Toch biedt deze schaal mijns inziens heel wat mogelijkheden: enerzijds klein genoeg om mooie landschapsbouw te realiseren, anderzijds groot genoeg voor verregaande detaillering. Bovendien is het een echte modelbouwuitdaging, waarbij heel wat creativiteit wordt gevraagd, en... bovendien helemaal niet duur, toch ook niet te verwaarlozen!

doomslu

Beste padev, ik geef je gelijk wat betreft de kwaliteiten van schaal TT. Helaas hangen de meesten onder ons, zoals ik, al aan een andere schaal "vast".
Maar, vertel ons eens wat er zoal op de markt is in TT (belgisch ??) en hoe jij de zaken aanpakt (zelfbouw...).
Groeten !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

padev

citaat:
Geplaatst door doomslu

Beste padev, ik geef je gelijk wat betreft de kwaliteiten van schaal TT. Helaas hangen de meesten onder ons, zoals ik, al aan een andere schaal "vast".
Maar, vertel ons eens wat er zoal op de markt is in TT (belgisch ??) en hoe jij de zaken aanpakt (zelfbouw...).
Groeten !



Het antwoord hierop is eigenliojk niet moeilijk en vooral niet lang. Wat bestaat er zoal als Belgisch materieel: behalve een Nohab-diesel 202, periode III dus, en een type E kolenwagentje in gorene livrei, met nummering volgens periode III, en hetzelfde wagentje verkeerdelijk met een UIC nummering van na 1971, bestaat er niets. Het moet bovendien gezegd dat de Nohab diesel een 3-punts-frontsein heeft, en dus eerder een 204 is. Dat is echter allemaal niet zo erg. Je kan dezelfde diesel voor een appel en een ei in Hongaarse of Deens versie krijgen, je supprimeert de derde koplamp, plamuurt het gaatje dicht, en spuiten maar.
Voor andere loks ben ja aangewezen op de DDR productie, en in periode IV vindt je bij Tillig gemakkelijk een BR215 en -18, of een Ludmilla, die beide in belgi? komen, in periode III ben je aangewezen op kleinseriefabrikanten, Beckmann, JATT of JAGO, veel duurder natuurlijk, maar nog steeds niet te vergelijken met de prijzen van kleinseriematerieel in HO;dan dien je de locs te "verbelgischen" en te herspuiten in Belgische kleuren. Bij de rijtuigen vind je donderbussen, 3-assige Pruisische rijtuigen zeer goedkoop (soms voor 1euro) en nu ook eilzugrijtuigen die met kleine ingrepen en herschilderen om te bouwen zijn naar Belgische versies. Bij de goederenwagens is de keuze wel wat groter: in de goedkope series vind je gemakkelijk het type Dresden, villach, oude ketelwagentjes, oude rongenwagens, waarvan je het DR-logo gemakkelijk kan vervangen door de kleinste B-logo's van bvb Jocadis, soms moet je de kleurstelling veranderen. Voor modernere types zijn er de types RES, KS, Fals, EAOS ed meer, die echter wel duurder zijn, maar als je wat uitkijkt tweedehands best betaalbaar zijn. Het oude materieel is van ZEUKE of BTTB ( Berliner TT-Bahnen) het recentere materieel van Tillig.
Is dit al een beging, de moeite waard, of wil je nog meer over scenery e.d.? een volgende keer, want dat wordt wel veel voor vandaag!
Maar ben altijd bereid: een hobby deel je met anderen, nietwaar?

Havoc

Kan je eens wat namen van fabrikanten op een rij zetten (met website zou heel fijn zijn)? Kwestie van met wat deskundige hulp op jacht te gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

padev

Goeie-avond, weer terug, was even in buitenland.

Bedankt alweer vor de interesse, en ik steek dan ook maar direct van wal. Fabrikanten van treinen zijn op dit moment Tillig, met als web-site Tillig.com, zeker het bezoeken waard, en je krijgt er een overzicht van het gehele gamma. Bij de kleinseriefabrikanten vind je JAGO met website JAGO-modellbau.de.

Voor de scenery ( Duits dan wel te verstaan) kan je terecht bij Auhagen, met echt mooie modellen, maar tegenwoordig ook bij Faller, Vollmer en Kibri. Bij deze laatsten moet je je echter wel realiseren dat het gaat om oude modellen in schaal HO, echter 1/100, en dus niet meer aan echte modelbouwers te slijten. Men noemt ze dan TT en brengt ze opnieuw in de ctalogus. Laat je dus niet vangen. Voor figuren kan je terecht bij Preiser en Noch, elk met een toch behoorlijk uitgebreid gamma.

Voor auto's is het bijna een sport om modellen te vinden. Het gaat bijna altijd om vroegere DDR-modellen, maar een Wartburg, een LADA of een Barkas kan je natuurlijk altijd gebruiken. Een ROMAN vrachtwagen is natuurlijk een Oost-europese MAN, en verder moet je vooral hard zoeken, meestal zeer veel betalen... of je verbeelding gebruiken.
Was this useful?
citaat:
Geplaatst door Havoc

Kan je eens wat namen van fabrikanten op een rij zetten (met website zou heel fijn zijn)? Kwestie van met wat deskundige hulp op jacht te gaan.


Havoc

Dank u. Ik denk dat ik eens op beurzen ga rondkijken. Sinds ik die Carendt website gevonden heb, heb ik zin om zoiets te doen. Maar niet met Z of H0.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

padev

Als je TT tweedehands wil vinden, ben je beter af in Nederland, zij hebben een echte TT-vereniging, in ons landje zal je niet veel vinden. Maar als je nog moet beginnen, dan is TT zeker heel geschikt. Zelf heb ik er al aan gedacht al mijn HO te verkopen. Een tweede rijder in TT, dat is de start van een vereniging?! Doen, je zal niet teleurgesteld zijn.

erik de noorman

Welk schaalverhouding heeft TT juist?

Erik

Havoc

Overal ter wereld (behalve in UK) 1:120.

citaat:
Een tweede rijder in TT,


Ik ban niet direct van plan om daar veel mee aan te vangen. Het is maar dat er bij Carendt zo'n leuke rangeerbanen zijn. Probleem met Z is dat de koppelingen daar niet voor geschikt zijn. En ik geen zin heb om dat in H0 te doen. Maar TT of N zou kunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

erik de noorman

Dus groter dan Ho,

Padev, ik ben wel geintresseerd,ik woon te Kapelle op den Bos
middelpunt tussen Brussel, Mechelen en Antwerpen.
Waar woon jij?

Erik

tonycabus

Erik,
Bedoel je dat TT groter is dan HO? Het is kleiner hoor, spoorwijdte is 12 mm.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

padev

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Dus groter dan Ho,

Padev, ik ben wel geintresseerd,ik woon te Kapelle op den Bos
middelpunt tussen Brussel, Mechelen en Antwerpen.
Waar woon jij?

Erik


padev

citaat:
Geplaatst door padev

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Dus groter dan Ho,

Padev, ik ben wel geintresseerd,ik woon te Kapelle op den Bos
middelpunt tussen Brussel, Mechelen en Antwerpen.
Waar woon jij?

Erik

Beste Erik,

Heel blij met je reactie. Het heeft lang geduurd, maar er komt dan toch wat schot in de zaak. TT is inderdaad kleiner dan HO, het ligt juist tussen N en HO. Ik ben ondertussen ook lid van de TTN (= Nederlandse verenigig voor TT, zoiets als het O-forum in Belgi?). Interessant, daar de secretaris zetelt in de MOROP, en dus heel wat connecties heeft. Er worden misschien decals voor Belgische Eaos -wagens gemaakt binnenkort! Van een revelatie gesproken.

Als het je interesseert, we staan met de TTN, die een modulebaan heeft, op EUROSPOOR in Utrecht. Ik zal er zelf zijn op vrijdag 21.10.
Ook met mijjn eigen (Belgisch)baantje ijn TT zijn er al plannen!

Hopelijk tot ziens?!