Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Rijden in het donker.

Gestart door ERVIN, 25 april 2009, 22:21:55 PM

ERVIN

De meeste onder ons, waaronder ikzelf, plaatsen verlichting in hun stations, in hun emplacementen enz... , maar worden die lichten ook daadwerkelijk aangestoken, zodat rijden in het donker de normaalste zaak wordt??

Hoe zien jullie dat eigenlijk, is het echt nodig om ( veel ) geld uit te geven aan verlichting als die eigenlijk niet gebruikt wordt, ik merk hier bij mezelf dat de 48 led-lampjes in mijn kopstation maar zelden branden , alhoewel het best een mooie sfeer weergeeft, ik moet mss toch maar eens overwegen om de verlichting van mijn treinkamer wat meer uit te gaan doen.

Dus concreet ; rijden jullie in het donker??

Greg

Aangezien ik geen verlichting heb rij ik zelden in het donker.
Maar vrienden van men vader hebben een compleet tot in de puntjes afgewerkte baan, en daar heb ik de treinen al enkele keren in het donker (nuja donker is daar relatief) zien rijden.
Het is echt prachtig, de rijtuigen verlicht, een snelweg met fallerwagentjes die allemaal verlicht zijn en de weg ook, de gebouwen, de seinen,... een streling voor het oog. Maar een werk van jaren en vele ??
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Kees-Jan

Was het wel van plan om ook te gaan maken. Op intermodelbau stond een firma die achtergronden kan printen. Die achtergronden (zoals op MWO gebruikt) zijn deels licht doorlatend zodat je een mooi effect krijgt op de baan in het donker. Das nog eens een extra dimensie lijkt me (en kostbaar............)!

Kees-Jan

eric

Bij mij gebeuren er gegarandeerd trein ongelukken als het licht uit is.
Ooit heb ik eens gehoord om blauwe verlichting al dan niet gedimd te gebruiken voor nachtimitatie.
Zelf heb ik dit nog nooit geprobeerd.

janjozef

Niets zo leuk als rijden op de baanverlichting

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Leve het rijden in het donker



Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door eric

Bij mij gebeuren er gegarandeerd trein ongelukken als het licht uit is.
Logisch, want dan kan de machinist niet zien waar de rails liggen.[8D]

Zelf vind ik het helemaal niks. Ik ben eens in Railz Miniworld geweest (Rotterdam) en daar wordt het om de 20 minuten "nacht". Elke keer als dat gebeurde liep ik de zaal uit, want ik wil treinen zien, en niet alleen verlichte raampjes.

ysbeer

Ik heb mijn baan wel verlicht.
Vroeger was dat een hopeloze zaak,de gloeilampjes gaven zo weinig licht dat als je het licht uit deed je alleen wat lichtpunten en vlekken zag.
Nu met led verlichting gaat dat veel beter,zo is mijn station nu duidelijk te herkennen in de absolute duisternis.
Toch rij ik eigenlijk nooit in het donker.ik rij analoog en dus valt het licht(wat de meeste wagens nog niet hebben)uit bij stop.
HF verlichting heb ik overwogen maar nog niet gemaakt.
Nee mijn huisje hebben licht,maar echt een nacht rijder ben ik niet.
Ik heb een tijd de lamp boven het schaduw station eerst aangedaan voor ik ging rijden.
Tot dat ik me realiseerde dat het rijden in pikkedonker niet gevaarlijker is dan met licht op.
Sindsdien geen licht meer aan bij het schaduwstation
wim

chrisdriessen

citaat:
Geplaatst door eric


Ooit heb ik eens gehoord om blauwe verlichting al dan niet gedimd te gebruiken voor nachtimitatie.



Dit klopt inderdaad. Op het 3rail forum is er een draadje over:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7585.0

eric

yep, dat was het Chris.
't is te hopen dat het niet echt gaat regen bij dat onweer[:D][:D][:D]

ERVIN

Knappe foto's Peter , het is de bedoeling dat dat er hier ook zo gaat uitzien.

janjozef

Inderdaad zoals peter zijn bedoel ik het met, en als je ganse baan dan verlicht is kun je zeker nog goed volgen, het heeft iets romantisch

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Mits een goede beveiliging is in het donker rijden geen probleem, en kan het zelfs erg mooi zijn.
Absoluut donker? Een kleine verlichting (bvb zwak-blauw) geeft naar mijn mening meer sfeer - en je kan je treinen nog zien (meer dan alleen bewegende raampjes)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door eric

Bij mij gebeuren er gegarandeerd trein ongelukken als het licht uit is.
Logisch, want dan kan de machinist niet zien waar de rails liggen.[8D]

Zelf vind ik het helemaal niks. Ik ben eens in Railz Miniworld geweest (Rotterdam) en daar wordt het om de 20 minuten "nacht". Elke keer als dat gebeurde liep ik de zaal uit, want ik wil treinen zien, en niet alleen verlichte raampjes.



>>> En ik stond elke keer met bewondering naar het plafond te kijken hoe men dit realiseerde.[:p] Ik moet eerlijk zeggen dat ik met mijn videocamera wel moest wachten tot het weer licht werd want filmen bij nacht trekt op niets.

Indrukwekkende baan overigens[:p][:p][:p]

Gerrit

Arbeco

Heeey Erwin (en anderen),

Voor mijn werk rij ik zo'n beetje de helft van de tijd in 't donker [:D], maar ook op de baan op zolder mag ik zo af en toe graag een nachtelijk ritje maken. Voor de verlichting maak ik gebruik van 9 40 watt softone lampen die aangesloten zijn op een dimmer, zodat ik het licht kan vari?ren van nacht tot een stralende zomerse dag. Ook ik maak gebruik van 3 blauwe lampen, die apart geschakeld kunnen worden om maanlicht na te bootsen, dit geeft een vrij aardig effect. Alle huizen en gebouwen zijn voorzien van verlichting, en de straat- en emplacementverlichting kan ik ook weer apart in- en uitschakelen. Dit omdat in 't echt soms de verlichting op emplacementen wat eerder en langer brandt dan de lantaarns langs de wegen. En ja, een beetje aparte sfeer geeft zo'n nachtelijk rangeeravontuur toch wel hoor. Op de foto zie je hoe in alle vroegte loc .5217 word gereedgemaakt voor de dienst:



Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...