Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

wielen worden snel vuil.

Gestart door ERVIN, 22 april 2009, 18:01:57 PM

ERVIN

Even het probleem voorleggen, ik heb een reeks 77 ( 7723), als hij een paar rondjes heeft gereden zien zijn wielen erg vuil waardoor hij slecht begint te rijden, knipperende lichten en , bij lage snelheid, zelfs volledig stil valt.

Het traject ( sporen) waarop hij net zijn rondjes heeft gereden is op en top proper gemaakt, wielen zijn proper gemaakt, maar toch krijgt hij telkens weer terug vuile wielen.

Weet hier iemand de oorzaak van, is er iets tegen te doen, en heeft nog iemand dit probleem??

Het vreemde is dat enkel deze loc dit probleem heeft.

Peter

Erwin
Volgens mij is het, dat je toevallig een stel wielen onder je lok hebt staan met slechte nickel laag. Hiertegen is er maar een remedie en dat is (helaas in het geval van Mehano) andere wielen plaatsen, want eens die laag ingebrand, afgeschuurd of gewoon afgesleten door slechte kwaliteit is er niets meer aan te doen.
Met vriendelijke groeten
Peter

hobbyist

Als je krasjes heb op de rails krijg je identiek het zelfde probleem evenals slechte reinigingsproducten.

ERVIN

@Peter, ik heb hier nog een 77 pluk-loc liggen, ik zal die wielen dan eens proberen.

@Hobbyist, er is geen railgom aan de pas gekomen, en ook geen slechte reinigingsmiddelen, mijn rails hou ik proper met ontsmettingsalcohol, dus zeker geen agressieve middelen.
En het is enkel deze loc die dat probleem heeft.

Heren, beide bedankt voor de tips.

Ik dacht dat het mss iets te maken had met de electronica of de decoder of iets dergelijks, zou dat mss kunnen??

Gerolf

Vuil komt altijd "ergens" vandaan. Als het niet van je rails is, dan van de binnenkant van je loc.
Vuil kan ook "ter plaatse" ontstaan, maar dan is het vuil een vorm van oxidatie, bijvoorbeeld door inbranden bij slecht contact.

Het idee van de "slechte wielen" is, als al het eerdere uitgesloten is, logisch. Minikrasjes op je loopvlak veroorzaken minivonkjes en een "neerslag" op je metaal.
Die vonkjes kunnen trouwens ook bij de stroomafname-strips ontstaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ik heb ondertussen andere wielen erop geplaatst, en raar maar waar, die worden ook vuil????

En nogmaals, rails zijn proper loc heeft een grote beurt gekregen, alleen aan die stroomafnemers heb ik even niet gedacht.[:I]

Ik probeer het even Gerolf, THX.[;)]

conducteur

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik heb ondertussen andere wielen erop geplaatst, en raar maar waar, die worden ook vuil????

En nogmaals, rails zijn proper loc heeft een grote beurt gekregen, alleen aan die stroomafnemers heb ik even niet gedacht.[:I]

Ik probeer het even Gerolf, THX.[;)]


Doe eens wat grafiet (potlood) aan de binnenkant van de wielen, daar waar de stroom wordt afgenomen. Dat zal misschien ook al wat helpen. Tony heeft dat ook gedaan met zijn thalys uit de aldi die nu zijn rondjes in MTE mag rijden. Die had ook problemen met stroomafname. Bij jouw is het probleem iets anders, maar het komt er op neer dat de stroomafname slecht is nadat de wielen iets vuiler zijn. Met dat grafiet zal hij al iets beter rijden. Probeer het.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Greg

Ik zou ook aan de stroomafnemers denken, ik heb hetzelfde gehad bij de loopwieltje van mijn SBB krokodil.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ERVIN

Prachtige tips hoor mannen, mijn 7723 doet het weer prima, het lag dus aan de stroomafnemers.

THX.[;)]

BD1701

Erwin even een ander vraagje die in feite ook wat te maken heeft met de wielen, namelijk hoe krijg je het draaistel deftig open van de 77 van mehano, en van de reeks 26 van mehano, want dit is mij nog steeds een beetje een raadsel, daar ik geen zin heb om iets af te breken tijdens het openen van het draaistel. Heb je eventueel fotoke ofzo hoe het op een goede manier moet gebeuren?
Hartelijke dank alvast
 

Roderik

Nog een tip om vuil te voorkomen is de wielen van je wagons reinigen.
Als je een bloktrein laat rijden met 20 wagons op draaistellen dan zijn dat 160 wielen die als ze niet proper zijn elk rondje de sporen vol smeren met vuiligheid.
Soms wordt dit over het hoofd gezien.
Always be modelling!

tunnelmotor2000

citaat:
Geplaatst door ERVIN


@Hobbyist, er is geen railgom aan de pas gekomen, en ook geen slechte reinigingsmiddelen, mijn rails hou ik proper met ontsmettingsalcohol, dus zeker geen agressieve middelen.
En het is enkel deze loc die dat probleem heeft.





Tjah als het fout gaat en er 2 spelers in het spel zitten heb je prijs. Je hebt de combinatie ontsmettingsalcohol = laat een film na op de rails die vonkentrekken bevorderd, en minder goede wielen = trekken veel vonken. Nogal wiedes dat je dan gehannes krijgt.
Maak je wielen proper door die te laten doorslippen op een vod waarop SR24 is gegoten. Maak ook je rails proper met SR24 en test eens.
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000

Tjah als het fout gaat en er 2 spelers in het spel zitten heb je prijs. Je hebt de combinatie ontsmettingsalcohol = laat een film na op de rails die vonkentrekken bevorderd, en minder goede wielen = trekken veel vonken. Nogal wiedes dat je dan gehannes krijgt.
Maak je wielen proper door die te laten doorslippen op een vod waarop SR24 is gegoten. Maak ook je rails proper met SR24 en test eens.



Beetje overdreven,Als je regelmatig rijdt en de rails met alcohol schoon maakt,en daarna eventueel met een poetswagen er over gaat werkt het prima.
En dat vonken,smeer film e.d valt alles best mee.
Wat wel belangrijk is dat de rails niet beton vast ligt,vooral rails op een harde ondergrond,en dan ook nog met ballast en verdunde houtlijm is keihard.
Rails op rubber en soepele ballast lijm veert een beetje.en dat helpt
Slecht contact is lang niet altijd de schuld van vuil,vaak ook is de lok en de rails zo massief dat elk klein deukje in het spoor al een minuscule wiebeltje veroorzaakt .
Resultaat slecht contact.
Vooral bij wissels is bovestaand heel belangrijk
Rails moet kunnen veren,dan is vuil echt een kleiner probleem.
wim

ERVIN

Als chemicus hoeft U mij niet te vertellen dat ontsmettingsalcohol vettig is want dat is het niet, dit is Ethanol, gedenatureerd met 10% ether, ethanol is een volledig vetvrij solvent, evenals de gedenatureerde ether.

Vonkvorming?? Je mag hier eens gerust komen kijken hoor, ik zal al mijn lichten uitdoen en zal een loc laten rijden, elke keer dat je een vonk ziet zal ik je een pint betalen, maar ik vrees dat je dorst zult lijden.

Dus even serieus blijven graag.


tunnelmotor2000

Ik ben haast altijd serieus[;)] en haal mijn wijsheid voornamelijk uit ondervinding bij langdruig gebruik. Geen namiddagje treintje rijden op zolder, nee 8u aan ??n stuk op expo. Dus als ik zeg dat er gegarandeerd sorres van komt, dan is dat zo. Verduidelijking?
Ok in een niet zo ver verleden dacht ik dat Isopropanol en goeie ontvetter/ properhouder voor de rails + wielen zou zijn, ter vervanging van een niet zo lekker ruikende en vettige white spirit Inderdaad het werkte als een toverspreuk. Echter na verloop van tijd, halfweg 2? dag, stelden we vasy dat alles met horten en stoten reedt en de wielen waren potzwart. Rails reinigen en na 2 ? 3 toerkes was het weer van datem. Haartje trek en kopje pijn en SR24 op wielen en rails met gum te lijf gegaan. Ik weet het, ik ben een rabiaat tegenstander van de gum maar als het moet dan moet het. Resultaat de volgende twee dagen geen enkel probje meer en wielen blijven proper.
Moet er ook bijzeggen dat op enkele uitzonderingen na geen enkele lok nog rubbertjes om heeft. Deze zijn de grootste bron van ergernis gaande van non stroomafname tot en met waggelen/wiebelen van lok.

Het beste resultaat dat we ooit gehad hebben was met zilverpoets. Maar.... het is een secuur werkje om die aan te brengen zonder smossen en dan zwijg ik maar liever over het eigenlijke oppoetsen. Het resultaat is on-ge-loof-lijk. Had baan onder handen genomen 1 week v??r expo en hebben ganse duur van expo niet moeten aankomen. Noch wielen, noch rails werden vuil. Helaas toen de baan terug op de club stond vond iemand het nodig om de rails met een gum te lijf te gaan omdat ze wat matjes stonden[:(!] Had die mens nu een vodje genomen en de rails terug opgeblonken ging het even goed gegaan zijn.
Helaas zilverpoets gone en mijn goesting ook.

Op onze US expo baan reinigen we de rails met een gum, omdat dit haast niet anders kan want baan staat soms 6 ? 8 maanden opgeslagen en oxidatie hou je niet tegen. Na de reiniging rijdt alles prima, enkel nu en dan lok wielen kuisen hoeft.