Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

gestart met nieuwe baan in H0

Gestart door amest, 19 april 2009, 17:10:51 PM

amest

Eindelijk na enkele maanden enkel een rondje te hebben, ben ik begonnen met het leggen van sporen en aanverwanten.

Het gaat over een (weeral) heel simpel plan. Een groot ovaal de kamer rond (kamer = 550x320cm) met aan 1 kant een redelijk station en stad met 5 sporen (max 220cm lang), aan de andere kant gewoon natuur met een zijlijn (doodlopend) naar boven voor een toeristische attractie (burcht)
Voor het station ligt 10 cm lager een paar opstelsporen en een draaischijf (is aan een "korte" kant).
Aan de andere korte kant komt dan de burcht die boven de stad uitsteekt.
Ik heb bewust gekozen om geen schaduwstation te maken, vooral omdat ik niet naar beneden kan wegens opslagplaats van allerhande spullen.

Voorlopig zijn de meeste sporen gelegd.
Er staan een paar foto's op mijn website. Dan is mijn uitleg misschien wat duidelijker
Hieronder eentje van station met stad.
imghttp://users.telenet.be/kiekjes/modelspoor/H0-baan/003.jpg/img
en nog eentje van waar de burcht ooit moet komen.
imghttp://users.telenet.be/kiekjes/modelspoor/H0-baan/002.jpg/img
groeten,

Arvid

adrievans

Ziet er goed uit,dat stuk boven je toekomstige burcht,wordt dat er ook in verwerkt of is dat iets uit het verleden.
Je loopruimte is wazig,mogen wij de troep niet zien.[:D][:D]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

loebaske

Hey Amest, welke baan heb je nu eigenlijk[?][?] je had toch een N baan of heb je beide[?]
Waarschijnlijk gebruik je die piepschuim maar voor een proef
opstelling want anders komt dat niet slim [;)]

amest

citaat:
Geplaatst door adrievans

Ziet er goed uit,dat stuk boven je toekomstige burcht,wordt dat er ook in verwerkt of is dat iets uit het verleden.
Je loopruimte is wazig,mogen wij de troep niet zien.[:D][:D]


de burcht is uit het verleden maar wordt in de toekomst gemaakt[:D]
ja onder de "tafel" is onze opslagruimte. Zou nog iets moeten voorzien dat je dat niet te hard ziet. Op de foto dan maar wazig gemaakt
groeten,

Arvid

amest

citaat:
Geplaatst door loebaske

Hey Amest, welke baan heb je nu eigenlijk[?][?] je had toch een N baan of heb je beide[?]
Waarschijnlijk gebruik je die piepschuim maar voor een proef
opstelling want anders komt dat niet slim [;)]



ik heb twee banen, op de tweede foto zie je de n-baan hangen aan de rechterkant
piepschuim blijft. Welke problemen zou ik krijgen?
groeten,

Arvid

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door amest

citaat:
Geplaatst door loebaske

Hey Amest, welke baan heb je nu eigenlijk[?][?] je had toch een N baan of heb je beide[?]
Waarschijnlijk gebruik je die piepschuim maar voor een proef
opstelling want anders komt dat niet slim [;)]



ik heb twee banen, op de tweede foto zie je de n-baan hangen aan de rechterkant
piepschuim blijft. Welke problemen zou ik krijgen?



>>> Je rails op +- 5 cm van de rand van de baan leggen[:0][:0] heb jij geen schrik dat er wat naar beneden valt??

>>> piepschuim is best te gebruiken als opvulling  onder een onderlaag van hout om bv een berm na te bootsen. ik zou dat niet zonder gebruiken.

>>> onder je sporen in het station,ligt daar al??n maar piepschuim en op de gehele oppervlakte? zo ja ,hoe ga je dan je bedrading weg werken? en hoe leg jij je sporen dan vast?

Gerrit

loebaske

Heel veeeeel problemen gaat je krijgen, piepschuim is niet stabiel, gebruik houten blokjes/plankjes met daarop een multiplex van min. 8m/m
Is zoals Gerit schreef, piepschuim is just maar goed om wat opvulling voor bermen of bergen, als je MSM in huis heb bladerd daar eens in, daar staan goede VB van baanbouw, trouwens hier ook te vinden op het forum, of anders eens langs gaan in de club in uw buurt, want er is nog werk aan de winkel....

amest

citaat:
Geplaatst door Rochevalien



>>> Je rails op +- 5 cm van de rand van de baan leggen[:0][:0] heb jij geen schrik dat er wat naar beneden valt??

>>> piepschuim is best te gebruiken als opvulling  onder een onderlaag van hout om bv een berm na te bootsen. ik zou dat niet zonder gebruiken.

>>> onder je sporen in het station,ligt daar al??n maar piepschuim en op de gehele oppervlakte? zo ja ,hoe ga je dan je bedrading weg werken? en hoe leg jij je sporen dan vast?

Gerrit


- nee niet echt schrik dat er iets naar beneden valt. Als de sporen goed liggen zou dat niet mogen gebeuren, alhoewel je nooit weet natuurlijk
- onder het station enkel piepschuim -> bedrading : ik heb echt wel een supersimpel baanplan. En dat is heel bewust gedaan. De bedrading houdt enkel de stroomvoorziening van de sporen in, wissels is gewoon met de hand.
Dus voor het station moet ik de sporen voorzien van stroom omdat deze daar stroomloos kunnen gemaakt worden (ik rij niet digitaal, dus ze zouden anders allemaal tegelijk vertrekken als ik aan de schakelaar draai), de paar draadjes daarvoor zitten een beetje verzonken in het piepschuim (een stukje uitgesneden daar) en gaan naast het piepschuim naar beneden.
Dat laatste wordt dan wel weggewerkt later.

Kwestie van het piepschuim : het zal inderdaad wel minder stabiel zijn dan houten plankjes, maar eerlijk gezegd, zwaar zijn modeltreintjes niet bepaald. Ik sleur en trek niet aan mijn baan, ga er niet op zitten, enzovoort. Je kan alles superstevig maken maar ik ben niet overtuigd om dat te doen.
Ik betwijfel gewoon heel sterk dat het piepschuim dat er ligt ineens zou verzakken, wegglijden of wat dan ook. Later komen er nog wanden ed. waardoor alles vaster komt te zitten...
Maar toch bedankt voor de waarschuwing. Als alles toch instort of verschuift laat ik dat zeker weten.

groeten,

Arvid