Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM 38 "KIS"

Gestart door BD1701, 11 mei 2005, 20:17:52 PM

n/a

Dank voor uw antwoord. Ik heb toch nog enkele vragen voor ik zelf ga solderen.

In MSM37 p 72 linksboven (de 'test' schakeling) staan de 10 k weerstand en de 4.7 uF Condensator op verschillende ingangen van de BD679. In MSM38 p 77 rechts, staan deze twee componenten in serie op dezelfde ingang van de BD679. Is dit juist weergegeven ? Waarom is dit veranderd ?

De schakeling wordt geactiveerd door een puls op In1 of In2. Van welke bron moet deze puls komen ? +B, +E, of is dit niet van belang ?

Terug naar MSM38 p77. Ik neem aan dat de punten A en B de 'ingangen' van de wissel zijn, en dat de 'uitgang' van de wissel op +B (MSM37 p73) aangesloten wordt ? Is de 4700 uF condensator (MSM37 p71) dan nog steeds nodig ?

Het spijt mij dat ik al deze vragen stel maar mijn eerdere pogingen om schakelingen te bouwen liepen uit op avonden geploeter, een onbruikbaar resultaat en veel frustratie. Dat wil ik nu liefst vermijden. Overigens een tip voor een volgend nummer - het zou mij geholpen hebben als u in MSM38 (bv. op p77) het volledige systeem nog eens zou weergeven, met trafo's, wissel, etc. In MSM37 was dit nog wel getoond.

Nogmaals dank voor uw hulp

Pol De Bard

Martijn,
De wijziging is inderdaad doorgevoerd daar de elektronische momentschakelaar nu bediend wordt door de flip-flop. Dit staat beschreven in de tekst. Op blz.77 in de linkerkolom.
En inderdaad, er staat niet expliciet in het artikel waar je de positieve stuurpulen vandaan moet halen. Vanzelfsprekend is dat van "+E"; Sorry!!!
Die elko van 4700 microfarad blijft wel nodig, hij helpt mee je wissels betrouwbaar te doen omslaan.

Daniël

Van mijn kant ook even een vraagje. Ik zit hier nu met de soldeerbout aan het schakelingetje te bekijken, maar het is mij nou niet echt duidelijk welk kruispuntje wel en welke niet gesoldeerd moet worden. Normaal worden gewone kruisingen van draadjes zo getekend als in MSM en een soldeerpunt met een dikke punt op de kruising van de 2 draden. Kan iemand mij hier duidelijkheid in brengen?

n/a

Dani?l,

Aan de hand van de printlayout



Wim.

Daniël

citaat:
Geplaatst door Wim

Dani?l,

Aan de hand van de printlayout



Wim.



Hartelijk dank, dat maakt het schemaatje al een stuk makkelijker[8D]

Ik ben nu een testexemplaar aan het maken. Als het goed werkt komen er meer. Misschien zelfs voor de modelbouwclub waarop ik zit...

n/a

Dani?l,

Ik zie het nut eigenlijk niet echt van deze schakeling, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Wim.

Daniël

De schakeling is veel goedkoper als een relais, en je kunt toch je wissel met drukknopjes bedienen met terugmelding. Verder wordt het ook nog uitgebreid geloof ik...

In ieder geval, hier mijn schakelingetje. Ik heb hem net getest en hij werkt perfect [:D]



Alle aansluitingen zitten onderaan op het plaatje, aan de achterkant van de print. Voor de voeding heb ik gebruik gemaakt van 2 modelbaan transformatoren. Op de baanspanning bij allebij de transformatoren een gelijkbrugcel gezet. Daarvan de minnen aan elkar geknoopt voor de E- en A- en dan tussen die gezamelijke min en de 2 plussen 2 elco's van 42V, 3300uF.

n/a

Kijk dat is dus wat ik bedoel, ik zie op de foto een fleischmann wissel, nu wil ik niet lullig doen, maar die ledjes voor de stand kun je helemaal zonder deze schakeling laten werken, over de drukknopjes.



Wim.

Pol De Bard

Maar dit systeem werkt natuurlijk ALLEEN maar bij wissels met eindafschakeling. De bedoeling van de flipflop is nu net via een diodematrix de impulsgever aan te sturen en een relaisversterkertje, zodat de combinatie monostabiel relais-flipflop-impulsgever een goedkoop en betrouwbaar vervangmiddel wordt voor bistabiele relais e. d.
Zo kun je dan ook geheugendraad of wisselmotors via drukknoppen en een diodematrix gaan bedienen, en de boel nog beveiligen ook. Maar helaas is dat niet allemaal in ??n artikel te beschrijven, maar het komt!! Zeer binnenkort zelfs, als het goed is reeds in MSM 45.

Daniël

Volgens mij hebben deze wiselspoelen geen einduitschakeling. Er komen maar 3 draadjes uit die spoelen. Ik heb er wel eens 1 open gemaakt, maar nooit meer in elkaar gekregen. Ik ga ze nu dus ook niet weer openmaken om er eventueel extra draadjes aan te solderen

n/a

Daniel, alle fleischmann wisselaandrijvingen hebben een eindafschakeling, en daar hoef je geen draadjes voor te solderen.
Een eindafschakeling is niets ander dan een schakelaar welke de spoelspanning uitschakled als de juiste postite is bereikt. En als je de beschrijving van je wisselaandrijving doorleest, dan kom je hetzelfde schema tegen.

Als je alleen maar een melding van de wisselstand wil hebben, dan is de schakeling gewoon overbodig.

Wim.

n/a

citaat:
Geplaatst door kiss

Maar dit systeem werkt natuurlijk ALLEEN maar bij wissels met eindafschakeling. De bedoeling van de flipflop is nu net via een diodematrix de impulsgever aan te sturen en een relaisversterkertje, zodat de combinatie monostabiel relais-flipflop-impulsgever een goedkoop en betrouwbaar vervangmiddel wordt voor bistabiele relais e. d.
Zo kun je dan ook geheugendraad of wisselmotors via drukknoppen en een diodematrix gaan bedienen, en de boel nog beveiligen ook. Maar helaas is dat niet allemaal in ??n artikel te beschrijven, maar het komt!! Zeer binnenkort zelfs, als het goed is reeds in MSM 45.



Pol,

Als dat de opzet is, dan zijn er andere betrouwbaardere schakelingen, dan deze flip-flop. Bij het inschakelen van de spanning is de stand van de flkip-flop onvoorspelbaar, dus kan niet overeenkomen met de werkelijkheid.

Wissels via een diode matrix, niet echt een goed idee, je kunt beter een volgschakeling gebruiken, beter voor de voeding.

Wim.

Daniël

ok, dat is dan al een probleem. ik heb alles 2e hands, en dus geen enkele gebruiksaanwijzing erbij. ik zal eens ergens opzoek gaan...

verder is het wel degelijk te voorspellen in welke stand die gaat staan. ik heb het een paar keer geprobeerd, maar hij gaat iedere keer weer naar de laatst gebruikte stand. dat komt door de condensator die eroverheen zit, die onthoud de stand...

n/a

Daniel, ook als je het wissel met de hand omzet?

Daniel, van mij mag je het op deze manier doen, maar het kan dus veeeeeeeeeel eenvoudiger, en dan heb je altijd de juiste stand ook als je het wissel handmatig omzet, dus zonder elektrische puls.
Waarom eenvoudig als het ook ingewikkeld kan.

Voor mij is het duidelijk je hebt geen idee waarmee je bezig bent, en hoe je materiaal werkt.

Verder succes met deze antie KISS oplossing.

Wim.

Havoc

citaat:
Daniel, ook als je het wissel met de hand omzet?


Ja, want de flip-flop geeft bij opstarten een puls die de wissel in dezelfde stand legt als de flip-flop. En de flip-flop start steeds in dezelfde stand.
Met vakantie voor onbepaalde duur.