Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

RP 25 wielen

Gestart door n/a, 29 maart 2009, 12:25:28 PM

n/a

Hallo forumleden.

Onlangs heb ik een Trix Big Boy aangeschaft (via Ebay).
Het betreft model 22599 met de RP25 wielen.
In de gebruiksaanwijzing staat dat inzet van de lok op bijvoorbeeld Fleischmann Profigleis niet mogelijk is. Zo niet, waardoor komt dit dan en wat is daaraan te doen? ( behalve het aanschaafen van andere, code 75 rails)
Graag jullie reactie.

Vriendelijk dank.

John

marctje

ik denk dat je je ergens miskeken hebt. rp 25 wielen zijn wielen met een kleinere flens die juist goed werken op code 75. fleischmann code 100 (profigleiss) kan al de wielflenzen aan, zowel oudere modellen als de nieuwe hedendaagse modellen. wat jij bedoeldt is dat oudere modellen vanaf code 83 en lager problemen hebben met dat de flenzen tegen de railspijkers komen. dus nieuw materiaal gaat op sporen vanaf code 83 (code 75 en minder heb je inderdaad rp25 nodig)tot code 100; oud rollend materiaal gaat bijna alleen op code 100, er zijn natuurlijk de uitzonderingen die de regel overtreffen maar die zijn er niet zo veel.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

doomslu

Beste John, ooit al eens van Modelspoormagazine gehoord ? [:I]
In nummer 79 staat een zeer interessant artikel daarover. [;)]

De reden is dat op wissels van sommige fabrikanten de modeltreinen op hun flenzen rijden. Met RP25 wielen is dat niet mogelijk. Nu weet ik niet met zekerheid te zeggen of dat inderdaad zo is bij Fleischmann profi-rails.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

Dank jullie voor de reacties.
Als ik het goed begrijp stellen jullie dat ik met deze wielen min of meer probleemloos op op andere dan code 75 rails kan rijden?
Die RP 75 wielen zijn eigenlijk voor de Amerikaanse markt.
Het railprofiel is bij code 75 lager dan volgens de Europese NEM-norm.
In dat geval begrijp ik het voorbehoud van Trix niet.

jacques timmermans

John,

Ik zal nog maar eens in herhaling vallen! In principe be?nvloedt de hoogte van het gebruikte railprofiel het rijgedrag van rijtuigen die met RP-25 wielen zijn uitgerust totaal niet. Wissels die naar de alom gehanteerde NEM norm gebouwd zijn zullen wel voor problemen zorgen omdat de ruimte tussen de hartpunt en de vleugelrails en de ruimte tussen de dwangrails en de buitenste afgaande railprofielen voor RP-25 wielen te ruim bemeten is, waardoor de fijnere RP-25 wielen tussen de profielkoppen zullen inzakken.

De combinatie van Peco Finescale railmateriaal en RP-25 wielen en de combinatie van Tillig Elite railmateriaal en RP-25 wielen zullen totaal geen problemen opleveren; alle andere railsystemen, uitgezonderd het zelfbouw railsysteem van Hobby Ecke Schuhmacher en enkele Amerikaanse systemen die speciaal voor RP-25 wielen zijn uitgelegd, geven met RP-25 wielen de nodige complicaties.

Jacques Timermans

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Wissels die naar de alom gehanteerde NEM norm gebouwd zijn zullen wel voor problemen zorgen omdat de ruimte tussen de hartpunt en de vleugelrails en de ruimte tussen de dwangrails en de buitenste afgaande railprofielen voor RP-25 wielen te ruim bemeten is, waardoor de fijnere RP-25 wielen tussen de profielkoppen zullen inzakken.
RP-25 wielen zijn niet fijner dan NEM wielen. Het enige beduidende verschil is de flenshoogte.
Wat er bij komt is dat Europese fabrikanten de flensgroeven inderdaad iets wijder maken dan volgens de NEM zou mogen. Het gevolg is dat een wiel in de ruimte bij de punt kan vallen. En dat compenseren ze dan weer door de flens op de bodem van de groef te laten rollen. Maar een RP-25 flens is de helft lager, en raakt de bodem van de groef niet, dus zakt naar beneden.
Als de groeven de correcte wijdte zouden hebben, dan kunnen RP-25 wielen niet in de groef vallen. Het probleem zit dus niet in de RP-25 wielen, maar in het feit dat de fabrikanten sjoemelen met de groefwijdte.

Stefan Appelmans

Hallo! Mijn ervaring:
Ik heb thuis code 100 rails, gekozen om "eventueel met oud materieel op te kunnen rijden". In praktijk, de eerste "oude" loc in beurs gekocht werdt in de volgende beurs terug verkocht...Die enorme wielen, drijfstangen, enz...
Maar ik zit nu met mijn code 100, en ga niet alles vervangen.

Ik ben begonnen met modellen te bouwen, en heb waargenomen dat, uitgezondert de vervangwielen voor bestaande modellen, het moeilijker en moeilijker begon te worden om NEM wielen te verkrijgen, vooral als je een precies diameter, spaken en uitzicht vraagt: Het is waar dat nu fijner en fijner wordt gebouwd. Het zijn nu dus RP25 wielen!

Het artikel in MSM legt goed uit maar blijft chinees voor de meesten onder ons. Het is duidelijker als je de wielen in de handen (en op de rails) hebt.

Ik heb meestal 9mm wielen gebruikt, en MET de diepte van de flens:
-NEM: 11 tot 11,2mm
-RP25/110: 10,5 tot 10,8mm
-RP25/88: 10 tot 10,2mm
De RP25 hebben dus een veel fijnere flensdiepte, vooral de /88.

MAAR de breedte van het wiel is ook verschillend:
-NEM: 2,7mm
-RP25/110: 2,5mm
-RP25/88: 2,1 of 2,2mm. En het is vooral met deze laatste dat men problemas heeft, vooral met TWEE ASSIGE voertuigen: Die vallen in de gleuf van de wissels(vooral de gebogen) code 100!

De gleuf van de wissels is ook min of meer BREED van een merk naar het ander. PICO is relatief nauw, PECO een beetje breder maar het gaat, FLEISCHMANN profi is zeker breder...

Hier met een Big Boy(RP25/88 of/110?)en de "bogies" van 4 assen moet het normaal gaan, behalve dus zeggen ze op Fleischmann Profi...Maar het is mischien maar het een-assig(bissel?)van voor en van achter aan de loc dat gaat problemas veroorzaken. Dus brobeer maar eerst om te zien wat er gebeurt.
Moeten maar die twee alleen staande asjes vervangen worden, dat is niets[:)]. De aandrijfwielen dat is een ander problema![:(]




stefan.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

MAAR de breedte van het wiel is ook verschillend:
-NEM: 2,7mm
-RP25/110: 2,5mm
-RP25/88: 2,1 of 2,2mm. En het is vooral met deze laatste dat men problemas heeft, vooral met TWEE ASSIGE voertuigen: Die vallen in de gleuf van de wissels(vooral de gebogen) code 100!
Hier klopt iets niet. Volgens NEM 311 moet een NEM wiel minstens 2,8 mm breed zijn. Als je 2,7 mm meet, dan heb je dus een wiel dat niet aan de norm voldoet.

Het laatste getal bij de RP-25 wielen geeft ook de totale wielbreedte aan (de maat N in de normen van NMRA en MOROP).
110 is 110/1000 inch = 2,79 mm
88 is 88/1000 inch = 2,23 mm

RP-25/110 is dus net zo breed als een NEM wiel. En dat moet ook. Om ervoor te zorgen dat een wiel niet in het gat van het puntstuk valt moet het wiel minstens 2 keer zo breed zijn als de dubbele groefbreedte. De groefbreedte mag volgens NEM 310 maximaal 1,3 mm zijn, de dubbele waarde is 2,6. Wielen volgens NEM en RP-25/110 voldoen aan de eis dat ze breder moeten zijn dan die 2,6 mm.

Een wiel volgens RP-25/88 is smaller dan de dubbele groefwijdte, en is dus niet geschikt voor een standaard H0 spoorbaan. Het valt gegarandeerd in het puntstukgat.


ysbeer

Wie RP25 wielen heeft en met rocoline rails werkt kan bij roco een etsplaatje kopen wat opvulstukjes voor het puntstuk bevat.
De wielen vallen dan dus niet meer in het puntstuk.
Nadeel: andere loks of wagens met norm wielen lopen dan niet meer goed door de wissels.
Hier is het dus echt ALLES of niets.
wim