Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

EEN WERELDRECORD

Gestart door tonycabus, 18 november 2004, 12:35:54 PM

tonycabus

Van die langste trein, dat klopt! Er rijdt een 27 rond met een gedenkplaat erin. 't Was w?l de langste passagierstrein, niet?
Maar de rest: zelfs al halen we geen wereldrecord, de samenwerking tussen mensen en clubs in onze branche wordt er alleen maar beter op, en kan onze "image" naar buiten toe ook alleen maar omhoog helpen.
Ik ga die hal eens ongeveer opmeten, en Roland's tip (brief) opvolgen. Nieuws volgt!

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Bloeg, (Guy dus),
Kan je ons even melden hoe je Fremo-modules zijn? Enkel- of dubbelsporig, en hoever ligt de spoor-as van de zuidkant? En hoe voeden? Banaanstekkers?
Dank bij voorbaat voor je antwoord!

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

Alle Fremo normen zijn terug te vinden op de website van Fremo.org.
http://www.fremo.org/h0europa-nem/index.htm
Maar Fremo is normaal enkelsporig en de module is 50 breed.
Het spoor ligt in het midden op 25 cm. De rails ligt op 1.30meter hoogte.
Maar je het allemaal lezen op de website van Fremo.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

bloeg

Mark is mij voorgeweest, niets aan toe te voegen.


Mvg
Guy
Mvg
Gui

guy holbrecht

Heren modelbouwers,

Als ik mijn geschiedenisboeken goed gelezen heb, bestaat 'Belgenland' volgend jaar 175 jaar. Daarom lijkt de recordpoging mij een prima idee om onze hobby naar de buitenwereld toe een ferme duw in de rug te geven. (berichtje aangepast na mijn domme rekenfout)

De groeten.

rgp

Hallo,

een beetje vooruitlopen: als secretaris/penningmeester van De Pijl steun ik uiteraard het initiatief.
Alle berichten zijn euforisch, effekes iets realistisch: de voeding van 700m baan doet ge nie met ??n transfoke, niet analoog, ook niet digitaal.  De voeding (van de baan, he) zal de grote uitdaging worden.

Roland

dwizeno

Bij een DCC sturing zullen er verschillende boosters gelinked moeten worden. Misschien moeten de personen die dit op zich nemen eens met de invoerders van DCC materiaal gaan praten, deze zullen misschien wel te vinden zijn demonstratie materiaal en knowhow ter beschikking te stellen (tijdens planning en de dag zelf).  

Het betrouwbaar aaneensluiten van diverse modules zal een moeilijke klus worden nog maar niet te spreken over de algemene organisatie.  Het gaat hier niet over mensen die elkaar al langer kennen en willen samen werken maar over een bonte verzameling van mensen met eigen ideen en karakters.  Gelukkig zullen ze allemaal wel hetzelfde doel hebben (plezier maken en met onze hobby uitpakken).

Echt petje af voor diegenen die dit zullen organiseren,
Dirk.
 

mark7758

Heren,
Ik stel mijn Digitrax DCS100 ter beschikking. Hij kan de volgende regelaars aan. Uhlenbrock/Digtrax. Je kan hier dan weer slave aanhangen die weer een stuk voeden. De info loopt via loconet en dat is nagenoeg onbeperkt.
Deze centrale wordt ook gebruikt bij Fremo bijeenkomsten. Je zou er 9999 treinen mee moeten kunnen sturen en dan 121 treinen gelijktijdig. Daarna wordt hij wat trager. Bij Fremo hebben ze al bijeenkomsten gehad met 600 meter baan bij elkaar.  (Niet in 1 lang lint.)
Ik wil wel meedoen.
Heb een schaduwstation voor aan het eind. (6,60meter met keerlus)
Een stationnetje (2,20meter)
Een overwegmodule (3,30meter)
En als ik mijn maat vraag 2x 90graden bocht van 2,20 bij 2,20.
En misschien nog 2 stations van 6,60meter. (Kan een trein laten kruizen van 4,50 meter)
Alleen om alles vanuit NL naar Brussel te krijgen is wel wat kostbaar. Hoe kunnen we daar een oplossing voor bedenken? Een sponsor die de reiskosten vergoed?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

tonycabus

Roland,

Ik zat al aan een ringleiding te denken die een groep modules voedt (min 2,5 carr?, skin-effekt niet verwaarlozen!!) en telkens een groep voeden met een behoorlijke booster. We zijn voor zo een projekt inderdaad beter af met een digitaal systeem. Een Z-schakeling in analoog op zo'n lengte is gewoon ondoenbaar.
Wees gerust, ook d?t werd niet onderschat, man! Je hebt er wel goed aan gedaan om het nu al op het forum onder ogen te brengen.

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Mark,
Was dat die keerlus met opstelsporen die in de Nekkerhal stond?
Misschien hebben we wel met mekaar gepraat zonder te weten wie we waren..![:D]

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

Inderdaad. Dat is BELUX. En sorry ik heb er met iets te veel mensen gesproken.
En dat is allemaal Fremo.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

rgp

dag,
dat van die invoerders sponsors kun je beter vergeten of tenminste enkel als detail beschouwen. Ik heb geen goede ervaring met sponsoring van fabrikanten, want hun tegeneis mag er wezen: ze eisen exclusiviteit van hun merk.

rgp

Tony,

Dat van die z-voeding zou wel kunnen als we van de opstelling beschouwen als een aaneenschakeling van lijnsecties die ingepakt zitten tussen 2 stations.  die stations zijn dan zogezegde "grensstations".  het is dan zelfs mogelijk een trein over analoge en digitale secties te sturen voor zover je in het "grensstation" "omschakelbare" sporen hebt (type aachen of Quevy)
Ook iets dat niet mag onderschat worden: de controle door AIB van de 220V.

Roland

tonycabus

Aan DWIZENO:
D?t is nu net de uitdaging. Het technische lijkt me minder moeilijk.
Allemaal laten zien dat we mensen van goede wil zijn en het ding laten slagen zou echter moeten kunnen.
W??r hetzelfde liedje: mekaars onvolkomenheden opzij laten en onze kwaliteiten samenbundelen.
W?dden dat dat lukt? Hier en daar zal dan wel weer eens een zenuw sneuvelen maar daar zijn zakdoeken voor, EN VRIENDEN GEDOMME!

Aan Roland:
Dat van AIB klopt, inderdaad[V].
En je alternatief lijkt me uitvoerbaar: dan kan iedereen, zowel analoog als digitaal die op 2rail-gs rijdt meedoen. Goede afspraken zullen nodig zijn, maar dat was van het begin af al zo[;)]

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dikken

Mijn inziens zouden we het beter zo eenvoudig mogelijk houden. Wat er op de baan komt te staan van scenery is vrij voor iedereen maar liefst belgisch georienteerd. De module-standaards van Morop (NEM631/NEM900)lijken mij een duidelijke ondubbelzinnige omschrijving. Voor de exacte afmetingen kan men eens kijken bij NEM933/1CH of 933/2CH. Technisch: neem gewoon analoog, gelijkstroom (het goedkoopst in aanschaf) en iedereen heeft wel ergens een gelijkstroom trafo liggen waarmee je je eigen modules kunt aansturen. Overgang van modules van verschillende personen/eigenaars/bedieners zijn elektrisch gescheiden.
In dergelijk geval is er enkel communicatie nodig tussen de bedieners van de aanliggende modules. Simpel maar goed denk ik.

Niet dat ik schrik heb van digitaal, ben zelf 'marklin-digitalist', maar de investering zal velen afschrikken om zelfs maar een module te maken.


greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be