Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

plamuur voor plasticmodellen

Gestart door Dirky, 05 maart 2009, 22:22:59 PM

Dirky

Een jaar terug moest ik een nieuw tubeke "putty" kopen omdat het oude versteend was. Recent heb ik ook het andere tubeke naar de eeuwige jachtvelden gestuurd wegens "te korrelig geworden". Na me in de streek Oudenaarde-Brakel suf te hebben gezocht naar een tubeke heb ik het opgegeven en ben dan maar de experimentele toer opgegaan.
Resultaat:
Een potteke Polyfilla fijnplamuur dat hier al bijna 10 jaar half opgebruikt staat is enkel aan de randen hard. Een schepje plamuur mengen met een 3 a 4 druppelkes Faller EXPERT lijm, goed roeren... en je hebt "putty"...

Let op! Heb ik enkel op Forex uitgeprobeerd. 'k Weet nog nie of die op plasticard ook perfect hecht! Uitproberen is de boodschap.

Dirk

ysbeer

Wat voor grote gleuven of gaten perfect werkt is
Koop een pakje maagzout(hoe dat in belgie heet,geen idee)en seconde lijm.
Gleuf of gat vol met het poeder,en dan een of een paar druppen lijm er op.
binnen 2 sec keihard en schuurbaar.
wim

tonycabus

Soda, of natriumbicarbonaat in poeder, Wim!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Ik denk niet dat maagzout hetzelfde is als soda.
Anders gezegd: ik zou het in Blankenberge niet graag aan mijn maag hebben [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Verduidelijking:
Soda is een verzamelnaam van natriumverbindingen, maar men bedoelt bijna steeds natriumcarbonaat (Na2CO3), een efficient reinigings- en ontvettingsmiddel.
Maagzout = natriumwaterstofcarbonaat = natriumbicarbonaat = NaHCO3, ook wel bakpoeder of baking soda genoemd
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Verduidelijking:
Soda is een verzamelnaam van natriumverbindingen, maar men bedoelt bijna steeds natriumcarbonaat (Na2CO3), een efficient reinigings- en ontvettingsmiddel.
Maagzout = natriumwaterstofcarbonaat = natriumbicarbonaat = NaHCO3, ook wel bakpoeder of baking soda genoemd


Inderdaad op de verpakking staat met kleine letter
NATRIUM-BICARBONAAT
wim

arkema

Voor wie die paar seconden te snel gaan [:D]; Alabastine autoplamuur werkt ook op polystyreen en goed! Gewoon uit een tube van de bouwmarkt voor een eurootje of 6 geloof ik. Het is inderdaad eerder versteend dan op. Wanneer gaan ze dat spul nou eens in kleine tubetjes uitbrengen?
Wie echt krimpvrij grotere gaten wil  dichtzetten; Milliput. Wel even me experimenteren, want het heeft wel wat haken en ogen. Je moet 2 componenten zeer goed mengen en dan pas verwerken. De ervaring van anderen leert dat je het niet gauw goed genoeg gemengd hebt. Als je denkt dat het wel goed gemengd is, moet je ongeveer dezelfde tijd d??rgaan met mengen. Zie de ervaring van Mispoes op het Beneluxspoorforum met de zgn 'krokettenkarren'; het bleek dat hij te kort gemengd had en het resultaat viel zodanig tegen dat hij alle plamuurwerk opnieuw mocht doen [V] Niet Leuk.

eddy

Ik gebruik "fijnplamuur" van MOTIP,is wel twee komponenten plamuur.Dus kleine hoeveelheid plamuur en dan aparte verharder toevoegen.Na enkele minuten hard en bewerkbaar.

groeten eddy

Kees-Jan

Idd Miliput is goed, zo niet het beste spul!

Dankzij mijn input is Frankie nu goed bezig (hij was idd te ongedurig met het spul).

Kees-jan

marc goovaerts

Milliput is prachtig materiaal. In een ver verleden me ook beziggehouden met figurines (54 mm) en je kan niet geloven wat je met dit spul kan verwezenlijken. Kijk maar eens op websites van figurinebouwers. Je kan er om het even wat mee boetseren, achteraf vijlen, snijden, frezen...

Enige nadeel is dat het voor grote projecten (bv een complete kasseiweg) wel erg duur uitkomt.

Het bestaat ook in verschillende kwaliteiten/kleuren (en navenante prijzen). Zelf gebruik ik het meest de standaard (grijze) variant en de witte voor h??l fijn werk.

Natuurlijk ook als 'putty' ?n modeleerpasta te gebruiken: 35 jaar geleden heb ik met dit spul de koplampen van een (toen nog) resin type 51 gerestaureerd, nadat die bijna helemaal onder de primitieve handboor van m'n vader verdwenen waren...
Was trouwens een prima afleidingsmaneuver voor slechte raporten [;)]