Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ramen maken voor 0 euro!

Gestart door Dirky, 26 februari 2009, 09:54:32 AM

Dirky

IMGhttp://i463.photobucket.com/albums/qq359/DirkyFormant/raam2.jpg/IMG

3 ingredi?nten:
- geduld
- afval en in dit geval de befaamde schilderstape
- minimum aan modelbouwersgereedschappen.

IMGhttp://i463.photobucket.com/albums/qq359/DirkyFormant/werkmethoderaamwerk.jpg/IMG

Foto toont de set-up voor een reeks vensters van hetzelfde formaat

Stap 1:
-   de tekening:
o   kan evengoed een foto zijn
o   zorg ervoor dat je links en rechts een copietje zet (wordt later wel duidelijk waarom)
-   kleef de tekening op een snijplaat of dergelijke (met plakband)? (ik gebruik afval stukken van Plexiglas)
-   daar bovenop kleef je een vel vensterfolie met plakband (van blisterverpakking in dit geval)

stap 2:
-   plak een stuk schilderstape over de tekening ? enkel de middenste in geval je 3 raampjes op je blad hebt. (het voorbeeld toont een reeks van 6 te maken vensters en heeft dus 8x de tekening ? ik plak over de 6 middenste tape)
-   schilderstape leek me te dun en dan heb ik maar meteen 2 lagen gekleefd.
-   Deze tapelagen nog NIET hard aandrukken op de vensterfolie.

Stap 3:
-   het snijden:
o   regel 1: GEBRUIK STEEDS EEN SCHERP MES
o   E?n van de moeilijkheden is het mooi evenwijdig snijden van reepjes tape, en nog moeilijker is 2x hetzelfde doen (reepje 1 even breed als reepje 2). Hiervoor maak je evenvoudigweg een duo-mes:
#61607;   Je neemt 2 nieuwe cuttermeslemmers van het grote model en ontvet die zo goed mogelijk. En let op, die dingen zijn vlijmscherp!
#61607;   Je zet die met de zijvlakken tegen elkaar op je werkvlak en met de punt perfect naast elkaar (gebruik iets waar je tegenaan kan stoten) en laat ergens op de naad een drupje sekondenlijm vloeien. E?nmaal ze aan elkaar hangen kan je maar beter met tape een geimproviseerd handvat maken.
o   Nu ga je in horizontale richting de tape in repen snijden (d??r de tape ? NIET d??r de vensterfolie). Voor de kleine raamlatjes gebruik je dus je duo-mes. Je richt je snijlat op de tekeningen links en rechts (voor die reden staan ze er ook).
o   De overtollige repen haal je nu van de vensterfolie af maar werp je niet weg maar kleef je zacht ergens op de zijranden van de vensterfolie of op een ander zeer glad oppervlak zodat de kleefkracht niet verloren gaat.
o   Verder kan je nu vertikaal snijden en de vertikale kaderlatten bijkleven door gebruik te maken van stukjes uit de weggetrokken repen.
o   Moet je vertikaal ook dunne latjes imiteren, snij je uit het afval reepjes met je duo-mes.

Stap 4:
-   als je de eerste laag klaar hebt, in dit geval al de plakkerkes bestaande uit een dubbele laag tape, kan je eerst het opeervlak iets gladder maken.
o   Een eenvoudige manier is met een vlak stuk plexi bvb en met de hamer alles ?platter? te hameren. Geeft al een goed resultaat.
o   Een tweede manier is voor de meer geduldige maniakken zoals ikzelf. Met een vaste hand en een tandenstoker wrijf ik het oppervlak in met dun vloeibare Loctite. De dag erna schuur ik met schuurpapier op een blokje (korrel 600) het oppervlak glad.

Stap 5:
-   kijk naar een echt raam en bouw nu verder de volgende lagen op en werk af naar believen?

Zolang het raam niet ?af? is, blijft het bij mij op de plank liggen. Eenmaal geverfd en eventueel verouderd snij ik het van de plank af.

Vragen? Shoot!

Gerolf

#1
De tips om
- schilderstape vlak te krijgen (hamer of loctite)
- dunne reepjes te snijden (duo-mes)
... heb ik alvast onthouden [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

#2
Knappe idee?n Dirk.

Bij de Loctite en het schilderen heb je waarschijnlijk al wel een paar keer gevloekt wanneer de blister geraakt werd ?

Het duomes ga ik zeker ineenzetten. Moet ook te doen zijn om verschillende snijafstanden te fabriceren door er een stukje plasticard tussen te lijmen. Taps voor nog kleinere afstanden.

chrisdriessen

#3
op het eerste gezicht gaat het volgens mij om de ruiten of niet?
heb je misschien ook nog een manier om de kozijnen te maken?[:D]

wel erg mooi gedaan hier heb je veel geduld voor nodig [;)]
chris

Dirky

#4
blister heb ik nog niet geraakt [:)]

Ik beef maar als ik gedronken heb en ... ik beef niet meer![:D]

en wat betreft het duo-mes:
ik heb er ??n liggen met de grote cuttermes bladen, eentje met de fijne cuttermeskes en ??ntje met stanleymeslemmer. Die volstaan meestal wel. Om helemaal gek te doen heb ik er ??ntje met gilettemesjes! LEVENSGEVAARLIJK!

Wat ik merk is dat, als je mijn foto bekijkt, de dunne latjes in vergelijk met de realiteit nog te dik blijken. Maar hier op het model zelf, met het blote oog, zijn ze zeker fijn genoeg. Dus geven die close-ups wel een andere indruk dan het reele.

Enne... het verouderde raam links in beeld (bewerkt met zwart krijtpoeder) maakt de randen van het "eventueel te dikke" latje donker en zo blijft er zichtbaar weer iets dunner over.
Vroeger, toen ik nog kits bouwde, heb ik steeds met zwarte permanent marker de latjesranden zwart gemaakt om een dunner effekt te krijgen.

Dirk


tonycabus

#5
Gewoon GENIAAL...
Als ik gez... (gezeur) lees op dit forum heb ik soms spijt dat ik dat opgestart heb.
Maar als je dan ziet wat hier weer geserveerd wordt dan bonst mijn tikker!
Dat doet deugd.
En daarmee komt de lat telkens een stuk hoger.
Dank je, Dirk en al die anderen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

#6
Toch prachtig materiaal schilderstape. [:)][:D][8D][:p][;)]
Erik

marc goovaerts

#7
Hallo Dirk,

'Vroeger, toen ik nog kits bouwde, heb ik steeds met zwarte permanent marker de latjesranden zwart gemaakt om een dunner effekt te krijgen.'

Nu, ik begrijp dat zwart krijtpoeder een subtiel verschil kan maken (eerlijk, op de foto bemerk ik het niet echt), maar een permanent marker ? Accentueert dat de niveauverschillen niet extra?

Kan je ook eens een fotootje van zo'n 'marker-raam' plaatsen aub ?

Dirky

#8


voorlopig moet je het met deze schets stellen Marc. De oude gebouwen zijn allemaal de deur uit.
Als je bijgaand 3D model bekijkt zie je links een raam met te dikke scheidingslatjes en rechts het resultaat als de zijkantjes zwart gemaakt zijn. Bekijk dit echter niet met je neus tegen het raam maar op een gewone kijkafstand zoals je gewoon bent van een spoorbaan te bekijken... Zelfs als je een knalwit gordijn achter het raam hangt blijft de indruk dezelfde...

Dirk

marc goovaerts

#9
Sorry Dirk, nog niet echt overtuigd. Ik zal zelf een paar raampjes eens zo behandelen om te kijken wat het geeft... Toch bedankt voor de tip alvast !

marc goovaerts

#10
Dirk,

Zoals h??l veel plaatjes op dit forum (en vele andere) blijkt het systeem photobucket niet bepaald betrouwbaar. De eerste die je in dit draadje geplaatst had (helemaal bovenaan) liggen er na een maand al uit ! Kan je ze terugplaatsen ?

En... ik had dit draadje nog eens geopend omdat de forumpagina me vertelde dat je hier rond 23:05 iets nieuws zou geplaatst hebben, maar ik zie het niet (?)

Jurgen

#11
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

En... ik had dit draadje nog eens geopend omdat de forumpagina me vertelde dat je hier rond 23:05 iets nieuws zou geplaatst hebben, maar ik zie het niet (?)



Het allereerste bericht heeft hij aangepast op dat uur. Misschien dat de foto's hierdoor weggevallen zijn door het onopzettelijk wijzigen van een klein lettertje of leesteken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Dirky

#12
Ben jij "Big Brother" Marc?

Heb gewoon "geprutst" met de foto's maar zal ze ASAP terugplaatsen.



Hier alvast ook al de ramen ingezet.


marc goovaerts

#13
Niet jong,

Gene big brother, maar de meest interessante draadjes op dit forum bekijk ik van tijd tot tijd nog eens opnieuw (zelfs vanaf de eerste inbreng). Ook heel oude (ik ben nog niet zo lang aan boord en heb nog h??l veel te leren).
En dan is het rottig  om zo'n photobucket-icoontje te zien waar iets heel interessants moet gestaan hebben. Iets wat je trouwens ook op andere fora tegenkomt.

Nu we hier toch zijn, heb ik nog een vraagje: Om achteraf te krassen, heb ik altijd gedacht dat gipswanden dik genoeg moesten zijn om onder de druk niet te barsten. Toch lijken jouw muren niet echt dik en bijna realistischer dan plastic bouwpakketwanden.
Hoe dik giet je ze eigenlijk ?

Vrg,
Marc

Dirky

#14
Enige verwarring hier Marc...

Het stationsgebouw is volledig Forex tot nu toe. Horizontale voegen met mes gesneden door de toplaag. vertikale voegjes met beiteltje van 0,8mm

Bedoeling is een plaat te maken, opnieuw in Forex, ca.100x160mm, en na het inkerven van de voegen en reeks plaasterafdrukken te maken. Die afdrukken zou ik dan gebruiken voor de vele andere huizen die nog gebouwd moeten worden.

Het met de hand snijden is en blijft een monnikenwerk en ook al wissel ik constant van hand, L en R, moet ik toch meerdere pauses inbouwen omdat die eene of die andere kant in kramptoestand komt.

Ik denk dat plaasterafdrukken als basis me toch iets aan tijd zullen doen uitsparen als ik dan enkel nog het metselwerkverband moet corrigeren aan bvb vensters en deuren.

Van zodra de muurkes gegoten worden hoor je me wel vloeken als er ??n te dun is en breekt...

groetjes,