Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Ondertussen in Rocheval.....

Gestart door Rochevalien, 24 februari 2009, 19:08:54 PM

Rochevalien

Ooit zal het klaar zijn ,staat hierboven.Het is ondertussen wel al min of meer klaar ,het probleem is echter dat mijn visie over wat het nu uiteindelijk moet gaan worden, evolueerd.
Bovendien ben je na +- 14 jaar wel uitgekeken op wat je "in den beginne" op je baan hebt neergezet.
Op het gebied van landschapsbouw zijn de normen de laatste jaren ook al een heel eind verzet : rechtopstaand gras,bloemen in bouwdoos,nieuwe scenerymaterialen,nieuwe merken enz.
Tijd voor een grondige renovatie dus maw maar w?l in fazes,de dienst parken en plantsoenen kan ook niet overal tegelijk zijn.
Volgens de huidige plannen ziet dat er ongeveer als volgt uit:

1) afbraak van oud raam + venster.
2) afbraak van kolenboer+ berg+brug+volkstuintjes
3) aanleggen van een nieuwe fiddle yard (5 sporen) op de plaats van het oude raam
4)  bouw van een nieuw 'super' bedieningspaneel.
5)  bouw van een nieuwe berg -met alleen maar begroeing op-
5)  "iets" zetten in de plaats van de kolenboer en de volkstuintjes.
   een houthandel en een verhoogde kop en zijlading zullen het waarschijnlijk gaan worden.
6)een achtergrond schilderen
7) een systeem inbouwen om de seinen aan te sturen.
8)  de lokloods verhuizen naar de plaats boven de nieuwe fy
9) een fabriek bouwen op de huidige plaats van de lokloods.

Ik heb een fotomapje bij photobucket met wat foto's van wat er tot nu al gebeurd is: urlhttp://s11.photobucket.com/albums/a179/Rochevalien/Rocheval%20gerenoveerd/url/

Gerrit



Gerolf

Rochevalien in actie ... laat maar komen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerrit, ik had nog nooit beelden gezien van je baan Rocheval, maar ik heb werkelijk genoten van je reeks foto's. Schitterende baan! Prachtig! Laat ons nu niet zitten op onze honger! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Ja ja, Gerrit maakt z'n baan nog mooier ! [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Men leer altijd bij en op termijn sloop men, want het trek op niet veel, dat zijn we ook bezig met de clubbaan, de sloophamer er in gezet, voordeel dat er niet veel schade is, want alles is module bouw, ook de diorama's per 1/2 m?

Rochevalien

Welja,ik loop dus al een tijd rond met plannen om mijn baan een meer Waals of Ardeens uitzicht te geven en ook om alles wat up -to date te brengen,zowel op het gebied van uitbating als van afwerking(scenery)Het is w?l niet de bedoeling om de digitale toer op te gaan,anders zou ik geen nieuw bedieningspaneel gaan bouwen h?.
Dat dit alles niet op 1-2-3 te realiseren valt staat buiten kijf maar we hebben tijd .
Ik ben ook van mening dat er teveel huizen of gebouwen op de baan staan en dat die niet typisch voor de streek zijn  maar eerder 'het zou Belgisch kunnen zijn'.
Dat we zoiets niet uit de mouw kunnen schudden ligt voor de hand dus daar zal wat 'veldwerk 'aan te pas moeten komen.De beste inspiratie ligt trouwens in de echte wereld voor het oprapen(of te fotograferen) Je moet het alleen eens gaan doen.
Maareeuh,ik had gehoopt er met een link naar die fotosite vanaf te komen maar dat zal dan wel niet zekers???


Hier is duidelijk te zien waar de verniewingswerken beginnen:alles wat boven de straat ligt blijft staan,alles wat onder de straat ligt wordt vernieuwd,uitgezonderd de sporen.
Op de plaats waar vroeger de kolenhandel stond ,komt nu een houthandel/bomenlosplaats met alvast de Heljan kraan(niet functioneel)en misschien wat secundaire gebouwen.


Dit is een algemeen zicht van de linkerkant van de baan.Hier stonden vroeger volkstuintjes en een materiaaldump van de dienst baan.
Aan het middenste zijspoor komt dus een verhoogde kop en zijlading,het onderste zijspoor(met stootblok) wordt waarschijnlijk het toegangsspoor naar de nieuwe stelplaats.Aangezien de plaats die hiervoor beschikbaar is 30cm x150cm is ,zal deze stelplaats niet fenomenaal groot (kunnen)worden maar toch h??l wat groter worden dan nu het geval is.
dit spoor zal dan wel moeten opgebroken worden en in een boog van 90? moeten gelegd worden.
Het bedieningspaneel zal gedegradeerd worden tot ordinaire 'boite'of aftakdoos en alleen nog maar dienen om de bestaande bedrading te verlengen naar het nieuwe paneel.
Ik ga echt niet alles opnieuw heraanleggen....
De oude berg met kerk en kasseiweg en de daarop aansluitende brug zijn afgebroken en vervangen door deze nieuwe berg.
Het is de bedoeling om de khaki delen te bedekken met groen(gekleurde dampkapfilter met daarop strooisel) en de grijze rotsen daar te laten doorkomen.
De achtergrond is een tweede 'poging' om zoiets te maken en ik vindt dat nog niet zo slecht gedaan,al zeg ik het zelf.Misschien de boel nog eens overspuiten met een 'witte mist'?om de kleuren wat te doen vervagen.Maar ga ik toch eerst eens op een los plaatje uitproberen om niet alles terug te verknoeien.Al dat allemaal goed lukt gaat de gehele baan zo een achtergrond krijgen (de rechterkant en de tramkeerlus)
Als er kommentaar moest zijn :laat maar komen!!

Gerrit

Gerolf

Die achtergrond zou ik idd wat temperen, Gerrit. Doe er echter geen witte tint over, maar eerder licht-grijsblauwe. Dan krijg je het gewenste "sfumato".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Gerrit,
Die verlichtingspalen op de eerste foto,is dat zelfbouw?Zo ja beetje uitleg graag hoe ze gemaakt zijn.

groeten Eddy

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door eddy

Gerrit,
Die verlichtingspalen op de eerste foto,is dat zelfbouw?Zo ja beetje uitleg graag hoe ze gemaakt zijn.

groeten Eddy



neen ,die zijn van viessmann maar die zijn w?l als bouwpakketje te verkrijgen.

Gerrit

Peter


citaat:
die zijn van viessmann maar die zijn w?l als bouwpakketje te verkrijgen.


Staan op een minuutje in mekaar, en je bespaart toch redelijk wat.

Gerrit, het ziet er al goed uit. Laat de foto's van je vernieuwingswerken maar komen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Enkele foto's "terug in de tijd" over de bouw van de nieuwe berg:
Een stapel piepschuim platen werdt eerst overtrokken met vliegengaas
(niet te zien op de foto) Dit geeft de berg een meer gestroomlijnde vorm.Daarna werdt het vliegengaas bedekt met dunne doeken die eerst in een textiel lijm werden "gedipd"
Een mengsel van houtlijm met keukenrol zou ook kunnen natuurlijk .
Dit is w?l een smerig werkje dus zeker en vast alle bestaande wissels afplakken en alle sporen afdekken met kranten.Het dragen van latex handschoenen is ook geen overbodige luxe.





Enkele afgietsels van een Kibri plastic steunmuur werden vooraf afgegegoten,als er genoeg afgietsels gemaakt zijn kan de gehele muur geplaatst worden.Vastzetten gebeurd met gewone knauf.
Het afgieten gebeurd w?l met speciale gietgips van Beamix die gewoon in de Gamma te koop is.De baksteenopvulling tussen de gewelven is niet origineel,ik heb Kibri muurplaat hiervoor aangepast en de mal is daarvan gemaakt.



Uit een Woodland scenics mal werden deze rotsen gegoten.
Dan werden deze afgietsels gepresenteerd op de berg om te zien hoe en waar ze het beste tot hun recht kwamen.Dan werden ze op de berg "gelijmd" met een flinke kwak knauf,dat vult dan meteen alle oneffenheden op.
100% lukt dit wel niet ,er blijven achteraf nog veel gaten en kieren over tussen de afgietsels.Dit moet nadien nog bijgewerkt worden met wat Knauf.

Gerrit








Rochevalien

Na een paar maand van kabels trekken,verleggen en aansluiten en testen is dit werk zo goed als afgerond.Alleen de seinen moeten nog terug geplaatst worden en aangesloten.Ik denk er wel over om te oude TTM seinen af te schrijven en te vervangen door hedendaagse produkten:Henckens?B-models?


Ditmaal heb ik wel wat meer moeite gedaan om de zaak wat strakker te bedraden ,te nummeren en alles te noteren.[:I][:I][:I]



Zicht op de oude en de nieuwe opstelsporen.De bestaande sporen(onder de tramkeerlus) werden nog met een 60 cm verlengd dmv een uitneembare plaat.Deze plaat moet alleen in noodgevallen kunnen worden weggenomen en blijft dus bij normaal bedrijf liggen.
De eerste 2 sporen zijn lang genoeg om er 5 rijtuigen op te kunnen parkeren maar zonder lok .De volgende 4 sporen zijn te kort en zullen dus moeten verlegd worden.Dit kan door een paar wissels weg te laten en dus minder maar langere sporen over te houden.
De lok van een binnengelopen trein moet steeds verwijderd worden om alle rijtuigen te kunnen plaatsen.Dit kan gelukkig op een eenvoudige manier met de Peco 'loco-lift'. Deze is op de voorgrond en op de laatste foto te zien met een 55 erin.



Zicht op het verlichtte schaduwstation.Hier is goed te zien dat er nog v??l ruimte overschiet voor extra sporen maar daarvoor moet er een aftakking gemaakt worden op het bruggetje over het kanaal en vandaar verder met meegebogen wissels.De enkelsporige tunnelingang

die op de achtergrond te zien is moet hiervoor vervangen worden door een dubbelsporige .




De peco loco lift;



Gerrit

tufken

Dat is al knap Gerrit, als je even tijd hebt mag je aan mijn baan ook beginnen [;)]
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "