Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

vrij of tegen de muur - Brakel anno 1905

Gestart door Dirky, 27 januari 2009, 11:55:29 AM

Dirky

De beschikbare ruimte laat me toe om maximum ofwel een tafel van 3m x 5m, rondom vrij, ofwel een baan in U-vorm van ca. 20m2 maar dan tegen 3 muren te bouwen.
Wat zou jullie voorkeur zijn en waarom?
thx
Dirk

Greg

#1
3 op 5 is te groot om overal makkelijk bij te komen. Dus in dat opzicht zou ik voor de U gaan. Wat je ook kan doen is rond de muren van de kamer een redelijk smalle plank leggen (60-80cm) en zo heel de kamer rond en aan de deur een uitklapbaar deel of uitneembaar deel maken.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Stefan Appelmans

#2
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

3 op 5 is te groot om overal makkelijk bij te komen. Dus in dat opzicht zou ik voor de U gaan. Wat je ook kan doen is rond de muren van de kamer een redelijk smalle plank leggen (60-80cm) en zo heel de kamer rond en aan de deur een uitklapbaar deel of uitneembaar deel maken.




Helemaal d'accoord! Ik heb dat t'huis ook zo gedaan (Maar mijn kelder is heel klein: 4m op 1,5m...)
Met een baan langs de muur ziet je ook nooit het geheel van uw baan in een keer. Je volgt dan de trein in verschillende landschappen, en dat is aangenaam.
stefan.

Dirky

#3


Heb die ruimte beschikbaar. De uitsparing kan ik gebruiken om overal beter aan te kunnen.

OK, dus beter geen centraal eiland maar rondom bouwen.



en dit is wat ik als landschap plan.

Bedoeling zou zijn eerst enkele induviduele scenes te bouwen. Links vooraan de "brakel 1905 scene", rechts onderaan een Duitse Stoomloc werkplaats en tussen de beiden het berglandschap, Alpen, Zwarte Woud... whatever! Zeker een steengroeve ergens aan de rand van "het gebergte". Later kan alles verbonden worden.
Door deze manier van werken denk ik dat het aan te raden is alles op voorhand vrij juist te plannen. Vandaar ook het landschap op voorhand bepaald...

Graag jullie kritiek... en ik kan tegen zeeeeeer veel!

thx

Dirk

Michiel

#4
Hallo Dirk,

Je algemene strategie en manier van plannen zit goed. Ik zou toch een paar dingetjes willen aanhalen:

Je baan loopt rondom tegen de muur, heb ik begrepen. Zorg dat je niet verder dan over zo'n 70cm moet leunen. In de hoeken zal je mangaten moeten voorzien.

Ik vind het persoonlijk jammer dat je na al je onderzoek en voorbereiding van Brakel 1905, je plots het Duits Zwarte Woud erbij sleurt. Je kan toch het dichtst bijzijnde depot (Ninove?) nabouwen (op laten inspireren)?

Ook zou ik kwa industriele activiteit teruggrijpen naar de locale industrie uit die tijd (Papiermolens?) en dat als thema nemen.

Voor de rest, ben ik heeeeel benieuwd naar de verder uitwerking van je plan.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

#5
Dirk,

Ik moet jammer genoeg weer in herhaling vallen. Je maakt dezelfde fout, die vele anderen ook gemaakt hebben, door weer niet eerst een baanconcept uit te werken en dan pas een hiervoor passende onderbouw te maken.

Jacques Timmermans

Dirky

#6
Aan Jacques?
Mijn  tekst maakt het niet helemaal duidelijk maar het is wel de bedoeling het geheel, inclusief een 3D model van het sporenplan, uit te tekenen alvorens ook maar 1 meter spoor te leggen? Het enige wat kan gemaakt worden v??r eventuele verdere planning is bvb het baanstuk van het gedeelte station Nederbrakel met omgeving. Dat is sowieso ?historisch? bepaald.
Ik denk dat de meeste bouwers een landschap rond hun sporenplan ontwerpen/bouwen en daar wil ik nu net andersom gaan werken en een sporenplan tekenen in functie van het landschap.

Aan Michiel?
Ik heb me nu al zo ver laten overhalen dat er een stuk Belgie in mijn Duitsland komt. #61514;
Nu, dat Duitsland-gedoe blijft hangen omdat er naast een pak vakwerkhuisjes een 30-tal Duitse stoomlocs in mijn kast zitten en mijn algemene kennis over de Belgische spoorwegen is zeker onvoldoende om me helemaal de andere kant te laten overhellen. Alhoewel ik al zeker niet meer zal zeggen: ?zeker niet!?
Waar vind ik de mooiste stoomloc-belgie plaatjes op het web? Stoomdepots?
Wat de mangaten betreft denk ik aan ?uitneembare stukken landschap?. Het 3D model laat me toe eender welke vorm op voorhand als mangat te bestempelen.

Dirk

Dirky

#7
Zal toch nog goede raad kunnen gebruiken:

Nederbrakel stationsgebouw maakt goede vorderingen en ergens ben ik van plan op de baan nog meerdere scenes na te bouwen die me iets betekenen. Als voorbeeld; Zegelsem Kerkstraat, mijn eigen huis, taferelen uit mijn jeugd en daar zijn ook herinneringen bij uit bvb het Zwarte Woud!

Als ik het station bouw met omgeving heb ik ca. 4,00m x 0,50m nodig voor dat tafereel alleen.

Om de geschiedkundige "juistheid" niet teveel geweld aan te doen kan ik niet abrupt overgaan van Nederbrakel naar het Zwarte Woud en een tunnelke van de eene wereld naar de andere is nu ook niet bepaald het ideale.

Hebben jullie ideeen welke scenery/scenes er kunnen gebruikt worden voor de werelden te scheiden?

thx

Dirk

swa

#8
De vraag van Dirky interesseerd mij ook wel, omdat ik mogelijk overweeg om ook twee landen naast elkaar op ??n baan te gaan bouwen.
Ik had bij aanvang van mijn hobby gekozen voor de duitse eifel, per.III, maar kon op een bepaald moment niet weerstaan aan de tweedehandse aanbieding van een belgische loc, waarna nog een tweede, enz...  Nu wil ik daar ook wel wat mee doen, en dat materiaal niet enkel laten dienen om de inhoud van de vitrinekast te vergroten.
Er komt echter wel wat meer bij kijken dan alleen de "landschap" scenery, want hoe zit het met de rijrichting Duitsl./Belgi? bvb, en waar juist wordt er dan van rijrichting veranderd, in het eerstvolgende station na de grens, ....?  Ook de signalisatie zal verschillend zijn. Hoe ver rijden bij het grootspoor bvb belgische treinen duitsland binnen? Is dat uitsluitend tot het eerstvolgend station, of gaat dat veel verder? En is dat dan zowel voor goederen- als personenvervoer zo, en zowel voor de loc's als de wagons/rijtuigen? Vele vragen dus! Ik blijf het hier aandachtig volgen!

Dirky

#9
en nog een vraagske:

De overgang van een stuk rechte rail naar een bocht, gebeurt die in werkelijkheid ook zo abrupt zoals je bvb met niet-flex-rails hebt of zet de bocht eerst langzaam in?
Als de vraag niet duidelijk is maak ik graag een tekeningske. Je zegt maar!

thx

Gerolf

#10
"In het echt" is er bijna altijd een overgangsboog, zoals dat heet.
Je kan dit met niet-flexibels doen door eerst een stuk boog met de ruimste straal te gebruiken, maar met flexibele rails is zo'n overgang in elk geval mooier te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#11
thx Gerolf...

Heb bij wijze van experiment nekeer enkele sporen in mijn landschap geprojecteerd. Het vlak links voor zou het Nederbrakel gebeuren kunnen zijn. Rechts voor een stoomloc werkplaatsomgeving. Op het lagere nivo is alles dubbelspoors. Rechts boven een enkelspoorshalte.



Zit nog een beetje te dubben over hoe ik stukken kan wegnemen om overal aan te kunnen... welke scenery er ideaal kan zijn om ongezien naden te hebben.

alle tips zijn vanzelfsprekend welkom!

thx

Dirky

#12
Het moet kleiner...

Ik ben, denk ik, stillekes aan met de beide voeten op de grond aan het komen. De baan zal uitgevoerd worden volgens Proto87 normen wat vast en zeker meer tijd in beslag zal nemen. Mijn (grootse) 20m2 plannen laat ik beter varen en als ik dan toch voor kleiner ga zou iets transporteerbaar wel tof zijn...

Een baan in de vorm van een banaan? In 3 stukken deelbaar voor transport?



Is dat een gek idee? (klinkt anders wel goed: "De Banaanbaan" [:D])
Pro's? Con's?

Gerolf

#13
Geef eens wat uitleg over je plan, Dirk
Blauw = tramlijntje?
Rode evenwijdige lijnen = schaduwstation?
Waar ga de baan opdelen?

Hoe zit het met de onderlinge hoogtes van de kruisende rails? Zijn je hellingen niet te steil?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#14
De sporen zijn voorlopig maar lukraak getekend. Mijn vraag gaat in eerste instantie over de banaanvorm van de tafel... Stel dat ik ooit met zo'n tafel op een beurs/tentoonstelling kom, schieten ze mij dan af? Moeilijk in de gaten te houden? wordt er al eens gepikt op tentoonstellingen?

Wat de sporen betreft gaat het idd in de richting van wat je zegt Gerolf. Trammeke blauw, rood voor schaduwstation - alhoewel ik me afvraag of er ooit zo'n grote collectie PROTO87 treintjes komt dat er nood is aan een schaduwstation. Misschien eeder een ander stationneke aan de andere kant van de heuvel? De beste manieren om op te delen moet ik nog experimenteren...

't Zijn gewoon weer dwalende gedachten maar bij mijn bezoek aan BB tentoonstelling vond ik dat die aloude klassieke rechthoekige vorm van een baan op veel plaatsen de scenery zodanig stoort dat ik wel (weer) iets anders wil....[:)][:)][:)]