Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

martintje

#15
Ik heb al een spoortje voor mijn stoomtrammetjes in kasseien gemaakt.
Als daar vraagnaar is, u roept maar [:)]
Mvg Marty

marc goovaerts

#16
citaat:
Geplaatst door martintje

Ik heb al een spoortje voor mijn stoomtrammetjes in kasseien gemaakt.
Als daar vraagnaar is, u roept maar [:)]


En wijlie roepen: laat eens het resultaat zien !

arkema

#17
Om even een hart onder de riem te steken; een smalspoortramlocje van mij is met eenvoudige middelen heel aardig gelukt. Op basis van een TT-onderstelletje (12 mm spoorwijdte) heb ik een tram gebouwd door  een motor op dat onderstel te plakken, deze drijft de wormas aan dmv slechts 2 tandwielen. Simpel = beter.

Om de ronde motor heen is een plak lood gevouwen, zodanig dat het op een locketel lijkt (compleet met vierkante vuurkist), ook goed voor het gewicht. Vervolgens een ronde lockast van styreen gefabriekt en het ronde Backertje was geboren;

Fout geschilderd (hij had zwart gemoeten);



martintje

#18
geen probleem [:)]













Op de Mitropa site heb ik een kleine uitleg gemaakt hoe ik het letterlijk aan elkaar klei [:)]

http://www.mitropa.nl/page_164.html
Mvg Marty

doomslu

#19
Marty en Gert, allebei heel knap werk !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

#20
Als je dat allemaal kan... mag je van mij nog veeeeeel vragen verwachten! super!

Heb zonet de gevraagde luchtfoto's binnegekregen! Schaal ca, 1/20000! Met een vergrootglas kan je de sporen volgen maar da's ook al! Vanavond eens proberen te scannen op 1200dpi (of meer) om te zien of er al dan niet een lay-out kan van getekend worden.
In alle geval zie ik nu 100% waar ook de tramlijn loopt. Voor de "buurtbewoners": Van aan "den Trap op" tot aan "het rond punt"!

wordt vervolgd!

Dirk

Dirky

#21
Deze week heeft Gerolf me een planafdruk gemaakt van "de tram"...
Meteen met het volle geweld ertegenaan en het 3D model begint vorm te krijgen. Bedoeling is van eerst een model te bouwen van scratch om te zien waar we tot welke detailering kunnen gaan. Later zal het wel ets-werk worden veronderstel ik...

Heb inmiddels een 10-tal postkaarten gevonden met trammen of trams van toen en blijkbaar zijn er verschillende modellen in omloop geweest...

Alle info welkom!

Dirk

Dirky

#22
foto volgt later!
met ketel...

nog enkele extra foto's zouden zeker welkom zijn.

Dirk

Dirky

#23


Ben vandaag efkens naar Flobecq gereden omdat het stationsgebouw daar veel gelijkenis vertoond met het (afgebroken) stationsgebouw van Brakel.
Blijkbaar moet daar vroeger toch iets meer bedrijvigheid geweest zijn. Daarvan getuigd o.a. de lokloods die wat verderop staat.
Weet er iemand meer van het verleden van "la gare de Flobecq"? of waar akn ik verder zoeken aub?

thx

Dirk

hobbyist

#24
In de buurt van het station in Zichem ( links als je met de trein leuven komt) vindt je nog een oude tramremise. Ik heb er in het verleden nog foto's van gemaakt van voor de restauratie. Voor zover ik heb kunnen opmaken was er ook een pomphuis voor het nemen van water voor de stoomtram.

arkema

#25
Kijk, ik zie al een tramloc! Ook al zit-ie alleen maar in de computer.
Zoek eens op Ebay.de bij TT-spoor naar stoomlocs, serie BR 81001 heeft 4 assen en kleine wielen. Uiteraard zit er een enorme rondmotor in verstopt en die kun je niet gebruiken, maar er zijn voldoende verschillene motoren verkrijgbaar. Wat tactisch slopen (lockast eraf, motor eraf, drijfstangen/schaarbewegingeraf, vierde wielstel eraf, goed kijken welk wielstel je het best kunt missen, onnut ijzer afzagen) levert een bruikbaar en werkend H0m onderstel op. En daar bouw je je tram gewoon op. Motor erop, ketel eromheen plooien en dan alleen nog de lockast.

Michiel

#26
Dirk,

mogelijk kan deze blog je interesse wekken? En hier is nog een kort vermelding van wat er is overgebleven te Vlooesberg.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#27
t'is door die blog te zien da'k naar Flobecq getrokken ben... bedankt ook voor de andere link! Heb in de lokale bibliotheek "Stationsarchitectuur in Belgie - deel 1" gevonden. Begin nu stillekes aan toch wel te begrijpen waarom zo vele stations op elkaar gelijken en soms zelf een exacte copie zijn...

Hoe meer van die toffe dingen da'k zie, hoe meer ik besef da'k te weinig tijd heb! Het speurwerk vind ik al even plezant als het bouwen...

Dirk

Dirky

#28
Maak goeie vorderingen met de bouw van het stationsgebouw. Ik ben nu nog op zoek naar een goeie foto van het gebinte van het afdak aan de sporenzijde. Moet niet pers? van Nederbrakel zijn. Flobecq, Braine-le-chateau,...

FOTO VOLGT LATER

thx

Dirk

Gerolf

#29
De onderkant van de luifel in het station van Essen:



Het is waarschijnlijk niet exact dezelfde constructie, maar de foto is dan misschien voor anderen wel nuttig...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw