Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

eerste trein in Belgi

Gestart door boke, 28 april 2005, 09:16:52 AM

boke

Hallo,

Zoals de meeste treinliefhebbers wel zullen weten, reed de eerste trein in Belgi? tussen Brussel en Mechelen in 1835. In de lagere school werd de vraag gesteld naar waar deze trein reed: naar Brussel of naar Mechelen? Wie weet het zeker?

Alvast bedankt,

Boke

janjozef

van brussel naar mechelen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

boke

Bedankt Janjozef voor het snelle antwoord... Maar daarnet ontving ik van een collega volgende tekst:

Ten tijde van Leopold I deed de Engelsman Stephenson een belangrijke uitvinding. Hij vond de stoomtrein uit. Koning Leopold wilde in Belgi? ook een stoomtrein en liet daarom drie treinen bouwen. De treinen kregen alle drie een naam : de eerste heette de Pijl, de tweede heette Stephenson, en de derde de Olifant. In 1835 reden deze treinen voor het eerst. Er werd een groot feest georganiseerd : het waren immers de eerste treinen op heel het vasteland ! De drie treinen reden van Mechelen naar Brussel. Niet alle Belgen waren blij met deze nieuwe uitvinding. De boeren dachten dat hun koeien zure melk zouden geven uit schrik voor de trein, die snel reed, veel lawaai maakte en rookte.

Blijkbaar stellen ze in de lagere school heel moeilijke vragen... Zou iemand het nu nog wel weten? E?n ding weet ik zeker: 50% kans op slagen![;)]

Groeten,

Boke

janjozef

http://www.brepols.net/publishers/book_detail/stationsarchitec.htm
hierop staat tussen brussel en mechelen kan zijn dat het fout is, maar dan is de site van Hugo De Bot fout zullen eens verder uitzoeken
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

janjozef

http://www.belgium.be/eportal/application?languageParameter=nl&pageid=contentPage&docId=3998
Dit is de officiele portaal-site van de belgische overheid
http://www.digitaalbrussel.be/thema/toerisme/geschiedenis/urbanisa.asp
de site van brussel
In deze beide site's wordt ook gesproken van Brussel naar Mechelen
Ik moet wel toegeven dat ik er toen niet bij was.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

boke

Janjozef... Zojuist nog een tekstje binnengekregen... hierin staat zoals jij schrijft: van Brussel naar Mechelen...

Eerst een beetje geschiedenis: In 1835 op 5 mei wordt het eerste startschot gegeven voor treinverkeer in Belgi?. Die dag stomen drie treinen, de Olifant, de Pijl en de Stephenson van Brussel naar Mechelen. Kort daarop in 1836 (Eerste station) kunnen ze tot in Antwerpen sporen. In 1843 bezittten de spoorwegen reeds 559 km spoor, waarvan een groot deel verpacht is aan private ondernemingen. Later worden ze terug overgenomen. Belgi? is zeer actief op spoorgebied, want zo wordt onder impuls van de Belgische bankier, Nagelmakers, Wagons Lits opgericht . In 1856 wordt een tweede station gebouw,en was er nog een Noord-Zuidverbinding. Deze werd bestreden door vooral de eigenaars van paarden, die beweerden dat de trein de paarden liet schrikken. De uitbreiding van Antwerpen zat er ook natuurlijk voor een groot deel tussen.. Dan rukken we op tot in 1926 het jaar dat de NMBS wordt opgericht en voor de duurtijd van 75 jaar het hele net overneemt van de Belgische Staat . Zij leggen zich de latere jaren vooral toe op het vervangen van het stoompark. Wij springen weer enkelen jaren verder tot in 1935 met het in dienst nemen van het eerste elektrische spoortraject nl. de lijn Brussel - Antwerpen. In 1984 voeren ze het IC- en IR- plan in, niet algemeen toegejuicht maar later zoals zal blijken zeer rendabel. Daarnaast verschijnen ook de L- treinen die de stoptrein wordt en alle stations van een lijn aandoet. Wanneer het druk is of in de vakantieperiodes verschijnen ook de P- en T- treinen. De internationale- en EC-treinen verzorgen de verbindingen met het buitenland. De jaren die volgen doet, en die zullen voor Antwerpen-Centraal belangrijke wijzigingen met zich mee brengen, de HST zijn intrede.


Alvast bedankt om het verder uit te zoeken!

Boke

guy holbrecht

Onlangs nog behandeld in mijn klasje: de eerste treinen reden van Brussel naar Mechelen, en daarna reed er eentje, de 'Olifant' met alle rijtuigen naar Brussel terug.
Nog wat extra geschiedenis
De drie eerste locomotieven waren van Engelse makelij, gebouwd in de werkplaatsen van Stephenson. Ook, nummer vier en vijf, de 'sneltrein'(la rapide) en de 'bliksem' (l'?claire) werden in Engeland door Stephenson gebouwd. Het is pas nummer 6, 'Le Belge'die op 30 december 1835 als eerste 'Belgische' locomotief de werkplaatsen van Cockerill verliet. Weliswaar nog volledig volgens Engelse plannen gebouwd.
De drie eerste locomotieven waren niet identiek. De 'Pijl' en de 'Stephenson' waren van het type 1A1, dus met ??n aangedreven as, terwijl de 'Olifant' een B1 locomotief was (twee gekoppelde drijfassen)en later omgebouwd tot een 1B (gekoppelde assen achteraan).
De 'Olifant' was echter geen oorspronkelijke Stephenson. Hij werd gebouwd door Charles Tayleur uit Liverpool, later bekend geraakt als de Vulcan Foundry. Blijkbaar heeft Stephenson deze locomotief met een Stephenson fabrieksnummer (nr 100) aan de Belgische staat geleverd.

Groeten,
Guy

tonycabus

Ik zat er een week naast, en dacht dat het 12 mei was. Maar in 1835 en van Brussel (Groendreef, All?e Verte) naar Mechelen is onbetwistbaar.
Da's ondertussen binnenkort wel 170 jaar geleden verdorie. Ook ik was er, niettegenstaande mijn gevorderde leeftijd, niet bij, Jan[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

hej du, Jan, Guy, Tony,

jazeker ben je correct met de richting, ook met de eerste tegen trein, die zoals reeds vermeld, alle wagens terug bracht naar het beginpunt.

Allles werd nogeens bevestigd in het boek 75 jaar N.M.B.S.

Ik persoonlijk moest hierover niet aan twijfelen, want alle beschikbare info verteld steeds hetzelfde.

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

janjozef

Nu is het inderdaad zo als je op het net opzoekt dat er veel site's van mechelen naar brussel opgeven. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar dat zijn meestal wel hollandse site's

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marctje

Hoe dat hij reed is natuurlijk van belang, maar het grooste belang is toch dat weeral het kleine jonge Belgi? vooruitstrevend was inzake technologie op het vaste land.

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

janjozef

citaat:
marctje Geplaatst - 29/04/2005 : 13:53:22
--------------------------------------------------------------------------------
Hoe dat hij reed is natuurlijk van belang, maar het grooste belang is toch dat weeral het kleine jonge Belgi? vooruitstrevend was inzake technologie op het vaste land.

marc



alleen spijtig dat het ook reeds zo lang geleden is dat we zo vooruitstrevend waren
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Nu ja, je hebt 1 kans op 2. Meer spoor dan van Brussel naar Mechelen was er niet.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Ik dacht ook altijd dat de eerste trein van Mechelen naar Brussel reed. Waarom is Mechelen anders het middelpunt (het vertrekpunt) van alle spoorwegen op het Europese vaste land. Waarom hebben ze in Mechelen nen Mijlpaal neergepoot. Wat staat er op dat bord in het station van Mechelen te lezen. Hier .... eerste trein.
Het lijkt me ook logisch. Deze eerste trein werd in Brussel op luid applaus onthaald, en de feestelijkheden konden beginnen.
Anders ga ik het even aan de grootvader van mijn grootvader vragen. Dat die dat allemaal nog heeft mogen meemaken.
Loco


_______________________
www.de-pijl.be : met een overzicht van alle aangekondigde Belgische Nieuwigheden 2005

tonycabus

Pedorie, Loco, nu breng je ons toch allemaal aan het twijfelen hoor.
Ik ben ook Maneblusser...hebben ze het mij dan verkeerd geleerd op school? Met dat monument heb je w?l gelijk, da's juist. En Mechelen had ook ooit het grootste arsenaal, niet?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)