Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

DVD archiefbeelden over Belgische spoorwegen

Gestart door n/a, 27 april 2005, 23:49:28 PM

n/a

Dag Allemaal,

even een ballonnetje oplaten ivm een mogelijke uitgave van een DVD met film- en videobeelden uit de oude doos (archieven VRT/NMBS/RMB).

Zou daar veel interesse voor bestaan ? (we zouden toch een 1000-tal exemplaren in Belgi? moeten kunnen slijten om er aan uit te kunnen denk ik - rechten, opzoeking, montage...)
Zo ja, voor welke periode dan het meeste ? (ik denk dat periodes IV en aanvang V wel het meeste beeldmateriaal zullen opleveren - actie Openbaar Vervoer, invoering IC/IR-plan, TEE/TEN promo's enz... )
Zwart/wit - kleur ?
Hebben jullie een voorkeur voor een mengeling van diverse onderwerpen (stoom tot nu) of toch liever een gescheiden uitgave van bvb een dvd over het stoomtijdperk, eentje met promo's en reclamespots, eentje over goederenverkeer, enz... ?
Mogen ook muzikale maar spoorweggebonden intermezzo's op de dvd staan ? (vb Demis Roussos al zingend slenterend tussen de sporen van de Midi)
Mocht je je beelden uit tv-programma's herinneren die je de moeite waard lijken, poneer dan gerust de titel.

Alvast dank voor jullie reacties.

Randy


matti

Een Prima idee lijkt me, maar ik zou toch naar een geschijden oplage gaan . Een voor de stoomtreinen en een voor de modernere treinen . Indien de hoeveelheid beschikbaar beeldmateriaal dit toelaat natuurlijk . Ik weet alvast de ideale plaats voor de premiere . Het NMBS-Cinemarijtuig bewaard door het stoomcentrum van Maldegem .[;)]
 
                 [8]

janjozef

Wel voor een dvd vol over belgische stoomtreinen schrijf ik me op slag in. en dan nog liefst met de originele geluiden van de rijdende stoomloc. Liefst met iets meer dan de 29013 en de 26101. Een tweede over diesels, lijn en rangeerdiesels, lijkt mij ook niet te versmaden. Daar kunnen dan gerust beelden over eloc's ook bijzitten. Bijpassende muziek lijkt mij eerder storend dan aangewezen als de mogelijk van het brommen van een diesel kan. Enige info over de route of plaats, tijd en materiaal kan natuurlijk steeds. Deze mogen ook gerust in zwart/wit als het oude beelden zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Z??r interessant, en het mag voor mij ook gaan over exploitatie en zo. Videoclips mogen er voor mij opstaan, zolang ze de beelden maar niet teveel storen.
Een voordeel van DVD's is natuurlijk dat je die in hoofdstukken kan bekijken, dus daar zou ik zeker uitgebreid gebruik van maken.
Als je zegt dat je een 1000 DVD's nodig hebt om aan de kosten uit te kunnen, welke verkoopprijs had je dan in gedachten?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://www.meb.gerolf/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

Ik bestel alvast mijn exemplaar, en hoe meer stoom, hoe liever.

Groeten,
Guy

Havoc

En als er nog plaats is mogen er nog wat ingescande documenten bij.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Stoom of andere, alles is leuk!
Bladerde gisteren in de bib (waar ik voor 5? tien oude boekjes kocht) nog door de fotoboeken van Max Delie over stoomloks...op zoek naar "geiten".

Ik speel direkt mee!

Randy, schrijf een briefje of een fax naar de redaktie als dit concreet wordt!


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Bedankt allemaal voor de reacties !

Zodra we weten wat er kan en mag gebruikt worden zal ik zeker via deze weg ook polsen naar de interesse voor de diverse stukjes. Wat er zeker al bvb in zou kunnen zitten zijn de 60 uit Axel Nort en de 59 uit Zeppos, maar die zitten wel op de reservebank omdat ze ook in de dvd's van de series al zaten.
Die videoclipjes zullen vrees ik echt wel met muziek moeten zijn omdat de footage meestal niet bewaard werd. Maar die beelden zijn naar mijn mening vaak wel zalig, ook al dartelt er ergens een Demis tussen de 51ers. ;-)
We hebben wel bvb repo-materiaal van de inox TEE en hopelijk vinden we ook nog veel 'vulling' terug die in het journaal gebruikt werd.

De prijs voor een 3-dvd-box ligt iets boven de 20 euro, maar daar was niet zo veel werk aan. Waarschijnlijk zal de research voor dit hier wel gratis moeten om er aan uit te kunnen, maar dat lukt wel indien we voldoende tv-materiaal hebben.
Eens dat in orde is moet het ook lukken om Belga en de NMBS tot medewerking te bewegen, maar net dan wordt de prijs weer heikel omwille van de rechten.

Enfin, wordt vervolgd !

beste groeten,
Randy

argilla

Schrijf me in voor een bestelling. Lijkt me een prima idee [:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Schrijf me in voor een bestelling. Lijkt me een prima idee [:p]
Ook onze club voor het nieuwe archief komt dit goed uit  Doen dus Randy
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Voor mij ook graag eentje.
Groetjes

peter
Met vriendelijke groeten
Peter

egwinds

Als nieuweling op dit forum heb ik direct iets zeer interessants gevonden.
Dit is een prachtig idee. Wat er ook op DVD uitkomt, als het maar belgische treinen zijn. Ik bestel alle DVD's nu onmiddellijk.

Groeten van een spoorfanaat.
Groeten/Salutations/Grüsse/Greetings/最好的祝福
Egwin/苏德鹰

janjozef

In een lang vervlogen heeft NMBS een ballontje opgelaten over een dvd met film en foto's uit het verleden. De vraag is komt daar ooit iets van of is dit enkel een idee uit het verleden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mark7758

Ik doe mee. En ik denk dat ik er nog wel 10 kwijt kan bij ons in het clubblad. (Stuur maar een mailtje aan redactie#spoorgroepluxemburg.nl) als je zover bent.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

n/a

citaat:
Geplaatst door janjozef

In een lang vervlogen heeft NMBS een ballontje opgelaten over een dvd met film en foto's uit het verleden. De vraag is komt daar ooit iets van of is dit enkel een idee uit het verleden

Jan



Nee hoor Jan, dat idee leeft nog steeds, maar we raken op dit moment nog niet uit de productie van een dvd met (muziek-)videoclips van vroeger (oa rechtenprobleempje, commerci?le twijfels).
Er komt bij de productie heel veel kijken, veeeele uren onbetaald opzoekwerk (wat ik er wel voor over heb indien het effectief uitgegeven zou worden), prijzige montage , en dan moeten we nog de rechten regelen en moet de VAR akkoord gaan met de uiteindelijke uitgave en verdeling. Een kluwen eerlijk gezegd. Het heeft weinig zin om alles bij elkaar te harken en dan te stranden op een njet along the way. In m'n jonge jaren heb ik vaak projecten aangevat die veel tijd en soms geld kostten, maar ondertussen wil ik wat meer zekerheid op effectief resultaat.
Ik hoopte om bij Klara een forum te vinden, en op basis van uitzendingen daar een uitgebreidere dvd te kunnen samenstellen (voorafgaandelijke uitzending maakt de dvd goedkoper), maar ook dat project zit effe in de vrieskast zoals je wellicht wel in de krant las.
Maar de archiefdienst van de VRT is het idee voor de dvd alvast zeer genegen, en jullie mailtjes hier zijn daar zeker een flinke steun voor. Trouwens ook voor mij hoor :)