Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Railsystemen in N- enqu

Gestart door conducteur, 17 december 2008, 12:02:45 PM

conducteur

Hallo N-ers,
naar aanleiding van mijn minibaantje had ik graag geweten met welk railsysteem jullie rijden. Ik weet wel dat er al een topic bestaat over railsystemen, maar al die H0-ers maken het niet overzichtelijk voor N.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rikkie

Rails : peco + minitrix
wissels : minitrix
besturing : analoog met TER-bloksysteem

Rikkie[;)]

Michiel

Rails: nu Fleischmann Profi + GT-Gleis (flex), maar volgende baan zonder twijfel Peco code 55
Besturing: Lenz LZV100 + Koploper
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Robbraak

hoi allemaal

heb minitrix rails en wissels
rijd analoog heeft nog geen bloksysteem of iets dergelijks want weet nog niet precies hoe dat moet

groetjes Rob
 

conducteur

citaat:
Geplaatst door Saraan

Rails: nu Fleischmann Profi


steek jij die rails eerst in de wasmachine zodat ze krimpen? Dat is toch voor H0?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Roderik

Alles digitaal op Peco code 55 rails.
Always be modelling!

Frank_N

Minitrix wissels, ontkoppelaars en railstukken. Ibertren flexen (22 meter spoor op 2m2) voor de rest. Roco (isolatiesloffen) en Trix railverbinders, waaraan ook de voedingsdraden gesoldeert zijn.

Edit: Oeps vergeten.....Fleischman draaischijf.
Groet van Frank

Gottardo

Peco code 55 (met de slanke wissels) voor de zichtbare gedeelten, Minitrix (met de gewone wissels) voor de tunnels en schaduwstations.  Alles met flexibele rails.  De overgang tussen beide railsoorten vormt nergens een probleem (alhoewel de profielhoogten verschillend zijn).

Bloksysteem met computerbesturing waarbij de bloks (ipv de loks) gedigitaliseerd worden.

ON6KN

Hallo,

Ik heb een redelijke verzameling, doch door het ontbreken van tijd is het me nog niet gelukt om iets op poten te zetten....[:(!]
Ik heb sporen en wissels van fleischman, ik heb een bestaande baan gedemonteerd waar alles analoog was....[:p]

Ik hoop van hier nog het een en het ander op te steken....

Met vriendelijke groeten

Fran?ois

n/a

citaat:
Geplaatst door conducteur

Hallo N-ers,
naar aanleiding van mijn minibaantje had ik graag geweten met welk railsysteem jullie rijden. Ik weet wel dat er al een topic bestaat over railsystemen, maar al die H0-ers maken het niet overzichtelijk voor N.


n/a

Hallo, ik ben nieuw in dit Forum vandaar mijn foutje zojuist. Ik ga een N baan bouwen in Fleischmann, heb nog hoop Arnold spoor liggen maar zal waarschijnlijk niet meer gebruikt worden.

duikertje

Heb na 30 jaar terug de draad opgepikt qua modelspoor en mijn rails en wisssels zijn peco code 55.
 

swa

Alles van arnold. Waarom? Ik ben tweedehands begonnen, en kreeg zo een pak arnold spoormateriaal. Om dat weg te gooien en over te stappen naar iets anders vond ik zonde.  Ik denk dat arnold niet beter of slechter is dan andere merken. De beschikbaarheid is echter (veel) minder dan bvb fleischmann. Hier in belgie praktisch niks van te vinden, noch te bestellen..  Toch heb ik in december nieuwe wisselaandrijvingen bijbesteld, en geleverd gekregen na een week of acht! Verder al veel tweedehandsmateriaal bijgekocht, en rij zonder veel problemen. Wel letten op goede verbindingen en propere rails, maar dat is van toepassing voor alle "N" materiaal!

Gottardo

Voor wat betreft de combinatie propere rails en Arnold, nog even dit: Arnold speel(de) daar een bijzondere rol, aangezien haar railprofielen aan de bovenkant afgerond zijn (ronde railkoppen) waardoor de treinen zelf het vuil van het allerhoogste punt van de ronde railkop afreden.  Deze rails moesten dus -naar het schijnt- nooit gekuist te worden.  Anderzijds schijnen ze de stroom iets minder goed te geleiden.

De nieuwe Arnold-by-Hornby-rails hebben deze ronde railkop niet meer, waardoor de zelfreiniging wegvalt.

Gottardo

amest

fleischmann (profi = de sporen MET bedding) sporen en wissels voor N uiteraard
Hele kleine simpele baan
besturing is met roco multimaus (digitaal dus)
groeten,

Arvid