Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Railsystemen in N- enqu

Gestart door conducteur, 17 december 2008, 12:02:45 PM

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door Gottardo

Voor wat betreft de combinatie propere rails en Arnold, nog even dit: Arnold speel(de) daar een bijzondere rol, aangezien haar railprofielen aan de bovenkant afgerond zijn (ronde railkoppen) waardoor de treinen zelf het vuil van het allerhoogste punt van de ronde railkop afreden.  Deze rails moesten dus -naar het schijnt- nooit gekuist te worden.  Anderzijds schijnen ze de stroom iets minder goed te geleiden.

De nieuwe Arnold-by-Hornby-rails hebben deze ronde railkop niet meer, waardoor de zelfreiniging wegvalt.


Gottardo



De oude Arnold rails zijn in staal, verzwart. Als je er toch met de steen op vrijft neemt je het verzwart er af en dan roesten de rails nogal gemakkelijk.
stefan.

didier1990

hallo

ben puur fleischmann rijder bij mij rijdt momenteel zelfs geen een ander merk op mijn baan niet omdat ik geen ander merk wil of zo of ik het slecht vindt dat zeker niet maar fleischmann heeft altijd al de treinen gehad waar ik mee wil rijden dus komt dit mij goed uit


i love fleischmann
www.modelbouwtrein.webs.com

Rob Fongers

Hallo allemaal,

Ik ben ook nieuw hier en natuurlijk heel nieuwsgierig wat jullie allemaal doen.

Rail: Flm Piccolo en Peco 55 & 80
Systeem : DCC + TC + Loconet + S88LN + Koploper
Materieel : hoofdzakelijk Fleischmann en Minitrix, 2 x Arnold wn sinds kort een Hobbytrain 189

Grtzz Rob

conducteur

Krijg je geen problemen ivm de verschillende hoogtes van de spoorstaven (code 55/80)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rob Fongers

Hallo Rian,

Dat is geen enkel probleem, de railhoogtes zijn gelijk alleen liggen de Peco 55 dieper in de biels. Als je dit buiten het zicht legt is er niemand die het ziet.
Je hoeft echter geen 80 te nemen maar ik heb het gedaan omdat ik de Setrack ST-5 en ST-6 wissels wilde gebruiken in mijn schaduwstation. Eerlijk gezegd zie ik eigenlijk niet zo het verschil wat er natuurlijk wel is maar het is allemaal een kwestie van compromissen. De Peco 80 Flex werkt makkelijker als de 55 want die is nogal stug.

Grtzz Rob

Jan Beveren

Dag Rian,


Ik ben een nieuw forumlid uit Beveren en wil u graag info geven over het systeem dat ik gebruik. We zijn een treintafel aan het bouwen in schaal N met Peco-rails code 55. De baan is gebouwd op een tafel met een lengte van 5m en een breedte van 1,2m. Vooraf uitgetekend met "AnyRail" en opgebouwd met flexrails. Ik zou iedereen aanraden om met flexrails te werken. Hiermee kan je mooie trajekten mee maken. Het spoorplan is ingedeeld in 20 sekties. 8 sekties zijn reeds berijdbaar dwz dat de sturing gebeurt vanop het beeldscherm van de laptop via een Visual Basic programma dat we geschreven hebben. Elke sektie heeft een stroomdetektie + spoeldetekties voor elke wissel. De wissels (20 stuks) worden aangedreven met servomotoren. Een terugmelding  bij elke wissel geeft via de ingangskaarten de wisselstand aan het programma door. De snelheid in elke sektie kan apart vanop de laptop worden ingesteld (pulsbreedte van een blokgolf van 15V). Op deze manier rijden we met een gewone analoge trein. momenteel hebben we ook een 10-tal belgische seinen staan die we kunnen aansturen vanop de laptop.


met vriendelijke groeten,



Jan Beveren


59erke

Welkom Jan,


Die Belgische seinen die jullie gebruiken is dat zelfbouw of hebben jullie die ergens aangekocht.

Ik ben al een tijdje op zoek naar dergelijke seinen in N schaal
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jan Beveren

Dag 59erke,


Deze seinen zijn niet gekocht maar zelf gemaakt. We zijn de mosterd gaan halen op de site van "ludwigs zoldertreintjes" http://users.telenet.be/zoldertreintjes/. We hebben echter opgemerkt dat de info van de site is gehaald. Wellicht is de auteur nog wel bereid om de info ter beschikking te stellen. We willen u uiteraard ook wel helpen. We zullen een fotootje van een seinpaal nemen en hier publiceren, maar hoe moeten we dat juist doen? We hebben alvast een fotootje in bijlage bijgevoegd. Het is te hopen dat het Ok is.



groeten,


Jan Beveren

Steam.N

Jan, volgens mij staat de informatie er terug.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Jan Beveren

Dag Jean,


Het artikel dat ik bedoelde ging over seinen maken met profielen. Als je aanlogt op de site van zoldertreintjes staat aan de linker zijde de info dat "seinen uit profielen" verwijderd is. Het etsen van seinen staat er nog wel op, of heb ik het mis?

Ondertussen heb ik op het forum gelezen dat je foto's moet plaaten bij photobucket. Dus hebben we account aangemaakt en  een foto van een gemaakte seinpaal geupload. Dit zou de link moeten zijn:


is dat Ok ?


groeten,

Jan Beveren

Steam.N

"Seinen uit profielen" staat er inderdaad niet.
Was trouwens eerste keer dat ik die site zag.

Foto staat prima.

Alhoewel ik weet dat het seintje in N is, vind ik de vertikale profielen en de onderlinge verbindingen wat aan de zware kant.
Wat is de totale hoogte, en de afmetingen van de profiel-sectie?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik denk ook dat het met de huidige materialen en technieken doenbaar is om een lichtsein te maken dat betere schaalverhoudingen heeft  ;)
Deze lijkt me een te warm gewassen H0 exemplaar: deels gekrompen, deels niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Paal te kort en hangrepen te dik,hou je daar maar eens aan vast met preiserhandjes!
Maar ja,voetballen van achter den draad... ::)

;)

Frank_N

Citaat van: Steam.N op 29 november 2013, 23:16:39 PM
Alhoewel ik weet dat het seintje in N is, vind ik de vertikale profielen en de onderlinge verbindingen wat aan de zware kant.
Wat is de totale hoogte, en de afmetingen van de profiel-sectie?

At Jean: Dat lijkt mij ook; Ludwigs Zoldertreintjes is toch een H0 spoorder? (en ook forumlid als ik me niet vergis :-\ )
Maar;
At Jan: Eigenlijk vind ik ze er prima uitzien! Zeker in vergelijk met mijn Flm. N mechanische seinen.
Groet van Frank

Jan Beveren

Dag Rudy,


De afmetingen van de U-profieltjes = 2x2mm. We weten dat dit aan de zware kant is, kleinere afmetingen zijn moeilijk te vinden. De hoogte = 38 mm. Ook de seinplaat zelf is niet volledig op schaal. breedte bovenaan: 14mm, onderaan 10 mm. De hoogte: 17 mm. We waren al apetrots als het af was. Natuurlijk volledig op schaal is nog wel iets anders.
Hoe zou jij het doen, met welke materialen?

groeten,

Jan Beveren