demonteren 88690 BR212?

Gestart door Havoc, 24 april 2005, 22:10:54 PM

Havoc

Is er hier iemand die even kan uitleggen hoe je een BR212 uit elkaar krijgt? Ik heb de kap eraf gehaald, en dan de 4 schroefjes losgemaakt.  Nu heb ik een chassis met nog steeds de 2 draaistellen eraan, en langs de bovenkant de motor en 2 plexiglazen stukjes. Maar nu geraak ik niet verder. Ik zie geen schroeven of clipsen meer. Heb reeds overal eens aan getrokken, maar niets komt los.

Is er een truc voor ik de grote middelen bovenhaal?

En dat "handleidingetje" dat in de doos zit mogen ze ook houden. Niks waard.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

Hoi Johan ,

Verdorie moeilijk om uit te leggen.  Maar is er geen verbinding met de bogies en het motortje ? Daarin kan u een 'zilveren' stangetje zien. Die kan u verschuiven met een tandenstoker.  Zo zou de bogie moeten loskomen.

Ik heb het nog nooit geprutst bij dat type lokomotief.  Maar wel bij andere types.  En die waren met een stangetje.

Met vriendelijke groeten ,

Tom.

Havoc

Al de andere draaistel locs die ik heb zijn inderdaad zoals je beschrijft. Maar deze niet (snik...).

Als je het chassis hebt, dan zitten die stangetjes waarover je spreekt er net onder en worden op hun plaats gehouden door de zijkant van het chassis zelf. En er zijn geen schroeven aan het draaistel zoals bij de andere types.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

Hoi Johan ,

Ik heb zojuist mijne 88691 bekeken.
Tja , ik weet het ook niet meer.  
En die handleiding ... triestig papierke !
Rijp voor aardappelschillen.

Wat ik u voorstel.  Kent u Engels of Duits ?
Ik zou anders contact opnemen met Dhr. Jens Wemmel (jens@zettzeit.ch).  Misschien hij u kan verder helpen.
Een tweede mogelijkheid is het Z-forum van www.Zclub92.com

In de hoop u van dienst te zijn.

Groetjes ,

Tom.

Hapag Lloyd


depovero

Dag Tom en Johan,

Het zullen wel kleine aardappeltjes zijn, daar die handleidingen niet echt tafeldekkend zijn. Offe, toch misschien, als je alle tekeningekes bovenhaald [:D][:p].

Ik ga hierover met G?rard spreken, een piste als een andere,

Denis.

Wie niet waagt, niet weet (of zoiets).
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

depovero

Dag Johan en Tom,

Vanavond ga ik een technisch schema ontvangen van de BR212. Deze is op de M?rklin site ook te vinden, volgens G?rard. Ik hoop jullie hiermee te kunnen helpen.

By the way, ik lees wel jullie discussie, op het ander pad, de 12 juni zou een goede dag worden. Ik hoop hierop wat dieper te schrijven, morgen of zaterdag.

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

Gisteren vergeten te posten: ik heb het gevonden.

Als je dat printplaatje losvijst, dan hou je het chassis over met daarop in het midden de motor, en langs beide zijden een plexiblokje. Als je dat plexi blokje vastpakt langs de kant van de motor, en dat naar boven trekt en tegelijk naar buiten, dan komt het los. Het draaistel zit vast aan dat blokje. Je kan dan dat plexi blokje met draaistel en al door het chassis steken.

Nu nog terug in elkaar krijgen...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag Johan, Tom, en de vele anderen,

Als ik jouw laatste bericht lees en de 'exploded view' bekijk die ik gisteren gekregen heb, dan zit je goed Johan. Bij het terug ineenzetten, goed opletten van niets verkeerd te steken, anders ga de lok averrechts rijden, meegemaakt met de belgische stomer. En dat is niet plezant, integendeel!

Ik ga eens zien of ik dat schema op Maerklin niet vind
En, ja, gevonden, lees maar verder hoe dit moet;

eerst www.maerklin.de
dan klik op Services
              Zeichnungen und ET-Listen
vervolgens 2x Spur Z kiezen (2 verschillende pagina's)
en zoek je lok, klik erop, en, hopsak?,

daar verschijnt jouw exploded view met materiaallijst

Zuccez,

Denis.

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

Dat is inderdaad een mooie tekening, maar de truc om hem uit elkaar te krijgen kan je er niet uit opmaken. Maar zeker te onthouden, bedankt.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Die linke link stond al in de links zulle!!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)