Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

railreinigingswagon

Gestart door adrievans, 08 december 2008, 14:55:51 PM

adrievans

Ik heb laatst op de site van lux modelbau gekeken en schrok me haast dood van de prijzen van een stofzuigwagon (+-150 euro)
Zoiets moet toch voor veel minder zelf te maken zijn,oude wagon op een beurs,ministofzuiger voor de computer,wat electronica.
Ik heb er wel idee?n over,hebben jullie suggesties.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ruben13

op het beneluxspoorforum maakte ze het met een toeten bord stofzuiger op USB

Rochevalien

die stofzuigwagon van Lux is wel h??l goed,ik schrik altijd hoeveel vuil erin zit[:I][:I]

Gerrit

Gerolf

Ik heb het ooit geprobeerd, met ventilatortjes voor een CPU. Echter: te weinig zuigkracht. Als ik het resultaat van dat dingetje vergelijk met mijn echte Lux ... [:I]
Als ik ooit een goede centrifugaalmotor vind (voldoende klein, niet teveel kabaal, ...) probeer ik opnieuw.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Het problema is zeker de kracht van de moteur. Een schroef, en nog meer een turbine met grote "pitch" neemt veel amperes om zelfs redelijk effect te hebben.
Dat Lux-wagon is waarschijlijk die dat ik bij Richard Orban heb zien werken, en je moet zien wat er allemaal in komt, zelfs op een propere baan![:D]
Ja, 150 euro is de prijs van een middelmatige loc op een beurs...
stefan.

eddy

Gevonden op www.japanmodelrailways.com een stofzuigwagon DAPOL voor 84,90 euro.Heeft iemand daar ervaring mee?Schilt wel ongeveer de helft van de prijs van de lux.

groeten Eddy[;)]

adrievans

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Het problema is zeker de kracht van de moteur. Een schroef, en nog meer een turbine met grote "pitch" neemt veel amperes om zelfs redelijk effect te hebben.
Dat Lux-wagon is waarschijlijk die dat ik bij Richard Orban heb zien werken, en je moet zien wat er allemaal in komt, zelfs op een propere baan![:D]
Ja, 150 euro is de prijs van een middelmatige loc op een beurs...



Van die amperes geloof ik niks van,ik heb hier zo`n simpel dingetje op batterijen en die genereert verbazingwekkend veel zuigkracht.
Ik ga proberen zoiets na te maken maar dan wel "opgevoerd".
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Stefan Appelmans

Ja, met batterijen hebt je meer amps (of milliamps) vermogen. Het is te zien hoeveel du Lux-wagon verbruikt, van de rails dus?
stefan.