Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De revolutie

Gestart door conducteur, 04 december 2008, 18:39:17 PM

conducteur

Ik leid u in met een kort verhaaltje...
De inwoners van Reichelsheim waren niet tevreden dat hun Belgisch wereldje een Duits station had en een Duitse naam.

De inwoners van Reichelsheim kwamen in opstand. Een nieuwe revolutie was een feit, De Reichelsheimse revolutie.
De vele preiserianen broken met veel geweld alle dingen af die iets met Duitsland te maken hadden. De schade die ze hadden aangericht was enorm.

Het werd hoogtijd om in te grijpen, en een Belgisch station te bouwen. ...


Ik wil dus een station bouwen dat niet bestaat, maar de indruk doet geven dat het ergens in Belgi? is gebouwd. Ik had het graag volledig zelf gemaakt (geen bouwdoos dus). Maar hoe doe je iets dergelijk?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

modeltreinbart

Je kan :1. Fotos nemen van bestaande situaties (stations)
       2. Zelf een stations gebouw verzinnen dat min of meer in de
          Belgische normen kan voldoen
    of 3. Je kan toch werken met verschillende bouwdozen en ze door
          elkaar gebruiken
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

conducteur

Ik wil dus gaan voor optie 2.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Zoals Bart al aangaf zou ik me eerst documenteren en laten inspireren door wat er al bestaat.

Stap 1: Blader deze goudmijn aan stationsplaatjes eens door. Je vind er vast en zeker het station dat bij jouw verhaal past.

Stap 2 is dan plannen hoe je het gaat bouwen.

veel plezier,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

Het stationnetje van Reichelsheim heb ik op mijn baan staan ,maar dan als tramstation en dat misstaat helemaal niet.
Kibri heeft nog een paar stations die -met een [;)]-best voor Belgisch kunnen doorgaan.
Heljan heeft ook een station dat h??l veel op een Belgisch station lijkt,maar het niet is.Auhagen heeft hele mooie (maar Pruissiche)stations die....enz,enz.
Met andere woorden: als je de verschillende types van Belgische stations eens goed bestudeerd en dan eens door de catalogen van de aangehaalde merken bladerd,kom je er vanzelf uit.

Gerrit

conducteur

Roche,
Ik heb het in mijn onhandigheid laten vallen, en ik kan het heel moeilijk terug in elkaar steken.

Ik vind het stationnetje ook te klein, voor mijn (groot??) station. Ik heb het eigenlijk nooit perfect afgewerkt met die kleine prutsonderdelen.


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Ik ben een maquette aan het bouwen in papier.
kijk maar mee
Eerst een zijwand gemaakt, alle afmetingen er op geschreven, en voorzien van een kleefstrookje. Alles netjes uitgesneden en geplooid.

Niet zo heel erg veel later stond er al een voorgevel,en een dak. In dit gedeelte had ik graag de wachtzaal, met de stoeltjes..., die je dan zou zien indien je door het raam kijkt.

(meer foto's op http://s397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/modelspoor/station/?albumview=slideshow.)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Rian, meet eens een deur op bij jullie thuis en teken die op schaal. De bovenkant van het deurgat zal ongeveer even hoog komen met het raam.
Het is in ieder geval een goed idee om een proefje te maken in papier.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Is mijn deur te groot? Ik heb mij gebaseerd op een deur van een baanwachtershuisje uit bouwdoos van Faller?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Misschien is de deur niet te groot, maar de verhoudingen kloppen niet.
Jouw gevel is 11 cm hoog. Ik veronderstel dat je in H0 werkt. Dan is jouw gevel 9,57 meter hoog. Dat zijn drie verdiepingen.
Een standaard deur is zo'n 210 cm hoog. Op schaal is dat 2,4 cm.
Als ik goed kan zien is jouw raam 10 cm breed. Dat is in werkelijkheid 8,7 meter ! Ooit al zo'n raam gezien ? Ja, in moderne kantoorgebouwen...
Meten en rekenen en dan kom je er ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Mijn deur is dan wel erg hoog. Hij is 4cm hoog bij 2cm breed.
bedoel je dat mijn deur niet groot (klein?) genoeg is, als je hem vergelijkt met het grote raam?.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

Rian,je verhoudingen kloppen inderdaad niet.Dat raam is trouwens v??l te groot voor in een station of een huis,dat zie je alleen bij grote winkelketens of in showrooms van garages.
Waarom maak je geen modern stationnetje in glas? als het dan toch de bedoeling is om het binnenwerk te laten zien. Je moet dan niet per se een bestaand sttion nabouwen maar je kan ook iets klein bouwen naar eigen smaak.

Gerrit