Seinen in N

Gestart door n/a, 22 april 2005, 21:55:10 PM

n/a

Ik zit stilaan tussen plannen en bouwen in.
De gedroomde baan krijgt vorm, de meeste (baan)stukken liggen klaar. Wat ik nog moet invullen is het hoofdstuk seinen.
Hoe kies je dat ? Heeft ieder land zijn eigen systeem ? Dan wordt de opstelling belachelijk met bv. Duitse voorseinen, Franse hoofdseinen, enz... Zijn de Belgische seinen vlot te verkrijgen ? Bestaat er een handig boek over om door het bos de seinbomen te zien ?
Ondertussen zijn de seinen in N wel heel fijn gedetaileerd geworden,
zo bleek op de beurs in Dortmund. Ook daar was ik blij dat ik nog geen (digitaal) stuursysteem had gekocht, die markt lijkt echt te boomen...

Gerolf

Belgische seinen (vooral lichtseinen) zijn vlot verkrijgbaar ... in HO. Henckens is denk ik de bekendste fabrikant. Bij mijn weten is er geen enkele fabrikant die ze in N of zelfs in andere schalen maakt.
Het is inderdaad zo dat veel landen hun eigen seinsysteem hebben. Het Belgische is in ieder geval anders dan dat van de buurlanden.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik denk dat het te doen moet zijn om ze zelf te maken, zelfs in N. Mijn HO-lichtseinen heb ik in ieder geval zelf gemaakt. Een korte beschrijving is te vinden op mijn website, via spoorweg->rails kom je bij seinen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nmbs

Anders met je je baan uitrusten met TBL 2 daar heb je, buitende kleine beweging seinen (katogen) geen lichtseinen nodig, enkel merkborden en bakens in de sporen.

ANDY

Henckens maakt Belgische seinen in N, ze kosten rond de 25? het stuk dacht ik!

ANDY

Gerolf

Op hun website zie ik alleen HO-modellen, maar als ze er toch maken in N, is dat goed nieuws voor 'Seingever' en vele anderen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ANDY

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Op hun website zie ik alleen HO-modellen, maar als ze er toch maken in N, is dat goed nieuws voor 'Seingever' en vele anderen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/



Je hebt gelijk deze zijn er alleen maar in HO, ik heb me hierin vergist!

ANDY

franky_mertens

Ik ben al lang aan het zoeken naar belgische lichtseinen in schaal N
Zou iemand ook eens kunnen zoeken.
Ik ben hopeloos op zoek naar iemand of een bedrijf die de seinen kan maken.

Groetjes,

Frank Mertens
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

Roderik

Dat wordt een beetje moeilijk Franky. Voor zover ik zelf weet zijn alle Belgische seinen zelfbouw. Misschien kan je eens contact leggen met Paul Bellon van PB-messingmodelbouw. Misschien ziet hij de fabricage wel zitten...
Hier is zijn website: http://www.pb-messingmodelbouw.com
Je vindt hem op dit forum ook terug onder de nickname messing.
Always be modelling!

hpmhenckens

Als er voldoende belangstelling bestaat voor NMBS seinen in de schaal N zullen wij overwegen om deze te gaan fabriceren. Laat ons daarom iets weten per E-Mail. Ons adres: hpmhenckens@Home.nl.
Ook hebben wij voor de liefhebbers wat betreft de schaal H0 in de
komende weken GROOT nieuws. Let op dit modelspoorforum en houd een
en ander in de gaten. Dus.... bent U ge-interesseerd in NMBS SEINEN
let op onze volgende berichten. Voor N geldt wel dat U moet laten weten interesse te hebben.

ERVIN

Haha,groot nieuws,ik ben eens benieuwd,want ik sta op het punt om een grote bestelling te plaatsen bij Henckens.
Nog even wachten dus.[:p]

Roderik

Mijn mailtje is al verstuurd.[:D][:D][:D]
Always be modelling!

janjozef

Afwachten dus, anders soms niet slecht dar kleinfabrikanten meelezen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Kedeng Kedeng

Ik ben benieuwde [:p].

n/a

Mijn eerste post hier...hallo allemaal [:)]

Aangezien dit over Seinen in N gaat..heb ik de volgende vraag of vragen.
Ik ben bezig in N uiteraard, op mijn eigen page meer info.
http://hallo.ismooi.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=120610

Hier staat bovenaan ook mijn railplan...nu wil ik wat seinen gaan plaatsen, ik weet echter totaal niet waar en welke ??
ik heb in het verleden al wel de nodige sites gekregen over seinen, maar snap er nog weinig van [:D]
Ik heb zelfs ook een duits boek gekocht over seinen, maar dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Ik wil de seinen met de hand bedienen, maar wel met een soort bloksysteem werken.
Zodat ik veilig met meerdere treinen kan rijden.

Wie helpt mij opweg...ik dank U [;)]

Hans.

HvH...(OldLoc op het oude Benelux-forum)

Gerolf

Allereerst: Welkom, Hans!
citaat:
Geplaatst door HvH
...nu wil ik wat seinen gaan plaatsen, ik weet echter totaal niet waar en welke ??
Dat hangt af van welk voorbeeld je nabouwt. Duits? Nederlands? Belgisch? Welk tijdperk?
Het seinstelsel is immers zo verschillend per land, en heeft binnen elk land een grote evolutie in de tijd doorgemaakt.
Als je de seinen conform de werkelijkheid wil plaatsen, heb je heel wat opzoekwerk te doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw