project "vastgeplakt, losgemaakt"

Gestart door conducteur, 26 november 2008, 13:18:32 PM

conducteur

Project "vastgeplakt, losgemaakt"

Ik heb,van toen ik enkele weken met modelspoor bezig was,een kerkje.
Als beginner had ik het toen erg moeilijk met het kleven van dat bouwdoosje. Het was een ramp.

Nu een viertal jaar later,wil ik onder het motto "vastgeplakt,losgemakt", het kerkje helemaal uit elkaar halen, en weer treffelijk in elkaar steken.

Om de onderdelen los te maken ben ik al begonnen met ze er voorzichtig uit te trekken. Maar enkele dingen heb ik veel te hard vastgemaakt.:(

Zou dat plastiek tegen hoge temperaturen bestand zijn? 100?C?
Ik zou het anders in kokend water leggen,en dan zou normaalgezien de lijm moeten loskomen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Als je de "normale" lijm hebt gebruikt die voor huisjes dient (poly-Urethaanlijm (PU-lijm) als ik me niet vergis) dan zal koken niet helpen. De onderdelen zijn dan in elkaar versmolten. Voorzichtig met een scherp mes lossnijden lijkt me dan de enige oplossing.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

De lijm uit die busjes van Revell,met een holle naald,heb ik hoogstwaarschijnlijk gebruikt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Het veiligst is volgens mij met een zeer scherp mesje, Exacto bijvoorbeeld, voorzichtig in de naden snijden en deze tegelijk een beetje !!! opentrekken, tot de stukken loskomen. Zoniet bestaat het gevaar van scheuren of breken van het onderdeel.

Met kokend water bestaat het gevaar dat de stukken gaan kromtrekken, waardoor je deze weer met veel geduld recht moet plooien.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Wat ook wel eens helpt,is het van de binnen zijde uit besmeren met huisjes lijm(van die dunne van kibri of revell.
Als echt laatste redmiddel is thiner,maar let wel dat is giftige rotzooi,dus altijd buiten doen en niet gaan drinken of zo.
Altijd de binnen zijde goed nat maken 2 a 3 min wachten en dan voorzichtig trekken.
Geen garantie op succes.
Succes
wim

conducteur

Het is al gelukt met een mes.
Ik ben de onzichtbare delen zwart aan het schilderen,zodat het licht later niet via het plastiek zichtbaar zal zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Het is al gelukt met een mes.
Ik ben de onzichtbare delen zwart aan het schilderen,zodat het licht later niet via het plastiek zichtbaar zal zijn.



Daar moet je heel goede ogen voor hebben om de verf niet naast die onzichbare onderdelen te smeren.[:D][:D]
wim

conducteur

Binnenverlichting zal moeilijk gaan,omdat er hier en daar bij het losmaken van mijn kerkje stukjes plastiek is blijven hangen aan de grondplaat. Het is bijna klaar.

Als het klaar is plaats ik wel even voor jullie een fotootje.
Ik heb niet alle fouten kunnen rechtzetten, maar het ziet er al viel beter uit dan voordien.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

modeltreinbart

Je kan de gaten dicht werken met putty .
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

modeltreinbart

Dit is als je model gaten vertoont als je er licht in wil plaatsen en je geen kieren wil hebben waardoor het licht er tussen kan schijnen. Dan smeer je er wat putty tussen en de gaten zijn dicht.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

conducteur

Waar kan ik dat krijgen, en hoeveel kost dat ongeveer?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

citaat:
Geplaatst door conducteur

Waar kan ik dat krijgen, en hoeveel kost dat ongeveer?

In de modelbouwwinkels, bijvoorbeeld : http://www.minitair.be/advanced_search_result.php?keywords=putty&osCsid=1f7751fcc1cf97dfff73d909f79c2c84
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *