Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LS models Reeks 15 en de Olaerts reeks 1500

Gestart door amibo, 11 november 2008, 20:49:41 PM

amibo

Na lang wachten komt dan ook LSModels met een reeks 15 op de markt:
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118608.jpg/IMG
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118611.jpg/IMG
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118587.jpg/IMG
Naast zijn 1/1 opvolger de Thalys:D
Ik heb de versie in afleveringstoestand aangeschaft zonder B logo.

Al eerder had ik de reeks 15 van treinshop Olaerts gekocht:
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118595.jpg/IMG
Was ik al zeer onder de indruk van dat model, dan blijkt de LS versie nog indrukwekkender te zijn...
Maar oordeel zelf, de uitvoering in de laatste livrei is dus de Olaerts versie (gemaakt door Heljan).
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118588.jpg/IMG
Naast elkaar valt de grote van de ruiten op.
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118591.jpg/IMG
Het donkere dak is de LSmodels daar zitten iets meer losse onderdelen op.
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118593.jpg/IMG
Aan de onderzijde is alvast een klankkast voor een speakertje gemaakt bij de versie van Olaerts, bij Lsmodels zijn op die plaats allerlei details aangebracht. wat ook opvalt is dat de draaistellen breder zijn bij de LSmodels versie.
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118599.jpg/IMG
De fabrieksplaat van de LSmodels is groter
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118600.jpg/IMG
Erg veel details bij de LSmodels...
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118602.jpg/IMG
De fabrieksplaat van de Olaerts reeks 15
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/koekoek.jpg/IMG
Bij LSmodels is ook aandacht besteed aan de machinekamer.
De rijeigenschappen zijn nagenoeg gelijk, ook zijn beide fluisterstil.
IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118612.jpg/IMG
En als laatste foto alle 3 mijn reeks 15'en: LSmodels,Olaerts en de bekende Lima (die laatste heb ik destijds verlaagd).





Sicco

#1
Vraagje aan de ?chte kenners van deze reeks.... is nummer 150.004 niet fout??
In mijn hoofd zit dat er indertijd twee subreeksen waren: 150.001-150.003 en 150.011 en 150.012, welke in 1971 zijn vernummerd tot 1501-1505. Dat zou betekenen dat de 150.004 nooit bestaan heeft...

Of heb ik het mis?

groetjes Sicco

Michiel

#2
Merkwaardig! En dat de 150.004 nooit heeft bestaan, lijkt hier ook bevestigd (sorry voor de franse versie, maar de nederlandse pagina's waren op dit moment niet beschikbaar)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sicco

#3
Ik heb er indertijd, na de aankondiging, een mailtje over gestuurd naar LS Models. Nooit een reactie op gehad, dus ik ging er vanuit dat als het fout was ze het wel aangepast zouden hebben... tenzij het natuurlijk wel goed is en ze ergens meer weten dan wij [:)]

cgraaf

#4
Dat met dat nummer is wel een pikant detail... [:)]

Voor de rest ga ik helemaal kwijlen van deze machine. Het is dat ik de laatste tijd al het een en ander gekocht heb ?n dat er ook nog een LS Models reeks 27 aan zit te komen, anders had ik hem al gekocht! Was de Olaerts al bijzonder fraai, deze is gewoon crimineel goed... Check die los aangezette horizontale handgreepjes op de deuren, of al die machinerie tussen de draaistellen! Bizar gewoon!

Ach, ik houd het toch maar bij mijn good old lima reeks 15, die ik lekker zelf op ga knappen (als ik mijn reeks 18 van lima helemaal heb afgerond). Marklin onderstel voor een 16 eronder (eerst verlengen, dat dan weer wel), en vervolgens de kap onder handen nemen.
Wat dat betreft verbaast het me eigenlijk hoe goed de verhoudingen van die Lima eigenlijk nog zijn! Op de vorm (en alle details) van het dak na, en de grootte van de frontruiten en lichten die niet kloppen is het een kap die, mits je hem goed spuit en van een nieuwe daktuin voorziet, nog heel goed voor de dag kan komen!

Of er moet ineens een hele goeie LS Models aanbieding op het internet voorbij komen natuurlijk... [:)]

Gr,
C.
 

wisselstromer

#5
missen is menselijk he
men ziet dat geen enkele firma perfect is
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Peter

#6
Spijtig dat het LSM model een lelijke vorm-naad heeft aan de zijkant, tussen de deur en de kopwand. Niemand heeft dit tot nu toe bemerkt zeker.
Nee, geef mij maar het Olaerts model. Ik persoonlijk vind het een prachtig model, en over de service van Guido (moest er ooit eens een probleempje zijn) is er geen enkele twijfel.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

#7
Een mooie vergelijking.
Maar om echt goed te zijn zou je 2 dezelfde livreien uit hetzelfde tijdperk moet vergelijken. Alleen dan kan je zeggen welk model beter of slechter is. Al is slechter niet het juiste woord want beiden zullen ze bijna perfectie benaderen.

Ach ja, als ik er 1 koop is het een model van LS Models. Het is gewoon goedkoper en de verschillen met Olaerts zijn miniem. Mijn keuze zal dus bepaald worden door de prijs en niets anders.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

#8
Het ziet er naar uit dat het er niet meer toe doet of het type 15 van LSModels nu beter is of niet. Op het franse zusterforum lees ik dat deze oplage uitverkocht zou zijn!? Kan dit kloppen???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

tufken

#9
yep, dat is zo
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Ludwig

#10
Zo, al helemaal uitverkocht..
Gaat LSModels alle modellen in beperkte oplage op de markt brengen?
Nu snap ik best dat modellen die blijven liggen niet erg economisch verantwoord is maar zo'n kleine oplages op markt brengen vind ik ook maar niets.
Al een geluk dat ik de Olaerts uitvoering heb of ik had pech.
Ben daar best tevreden over al durft deze loc wel eens problemen geven op mijn K- wissels.
Echt traag erover gaan lukt niet altijd.
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

tufken

#11
IN AC zijn de meeste nog te verkrijgen ook bij de collega's
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


cyberbeast

#12
Van welk merk is die Thalys? Heb je daar iets speciaal mee gedaan, het is net alsof hij die plastic-look niet meer heeft.
 

Break302

#13
citaat:
Geplaatst door Sicco

Vraagje aan de ?chte kenners van deze reeks.... is nummer 150.004 niet fout??
In mijn hoofd zit dat er indertijd twee subreeksen waren: 150.001-150.003 en 150.011 en 150.012, welke in 1971 zijn vernummerd tot 1501-1505. Dat zou betekenen dat de 150.004 nooit bestaan heeft...

Of heb ik het mis?

groetjes Sicco


De 150004 heeft zeker bestaan, er is alleen weer een slimme geweest
die vond dat het gemakkelijker was als ze er 150011 van maakte [:D]
Ik ben juist eens gaan neuzen in de boek : LES LOCOMOTIVES POYCOURANT DE L'ARTERE PARIS - BRUXELLES
Daar staat op blz 181 een foto van DE 150004 met als uitleg dat dit de latere 150011 en 1504 zou worden.
Datum van opname foto is 18 maart 1963.
Wel is de loc hier voorzien van twee verschillende pantos zoals de huidige 15 nog hebben, en niet zoals het model van LSM er 2 gelijke heeft !

Jos

Dreha

#14
In het boek Elektrische Locomotieven van Max Delie staat op blz 62 een foto van 150.004 met de tekst "Deze loc droeg slechts enkele dagen het nummer 150.004, en werd dan loc nr. 150.011.
De inzetperiode is dus wel heel erg kort[:D][:D][:D].

De reden van de omnummering staat er niet specifiek bij vermeld maar is meer dan waarschijnlijk te wijten aan de gebruikte gelijkrichters.
De 150.001 tot 003 gebruikte Siemens gelijkrichters en de 150.004 en 005 gelijkrichters van ACEC (licentie Schneider westinghouse). Ook deze info komt uit het zelfde boek.