Informatieborden met vertrektijden

Gestart door MARKLINRIJDER, 27 oktober 2008, 20:44:50 PM

MARKLINRIJDER

Wie heeft er foto's van de informatieborden aan de perrons en van de grote in stations ter beschikking.

Ik zit met een idee en zou dus graag daar een foto van hebben.

Normaal verkeer ik in de mogelijkheid het dagelijks te zien maar vanwege de vakantie lukt het me dus niet.

Vandaar.

Groetjes en bedankt,

David

rixke rail

#1
Moeilijke vraag, vermits er elf-en-dertig versies zijn ...
Van de exemplaren, die ergens jaren negentig in primeur in station Brugge ge-installeerd zijn heb ik deze foto's in mijn bekende archiefmappen gevonden. [:I]

Versie grote hall ...


Versie onderdoorgang ...


Versie perron ...


In een ander artikel vond ik de versie jaren stillekes ... (FBN)



De complete artikels zijn natuurlijk beschikbaar, voor wie mij een vriendelijke p.m. stuurt ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

MARKLINRIJDER

#2
Ik heb al het een en ander bedacht ondertussen:

Een gewoon statisch geheel, waarvan de aanduiding niet wijzigt is al uit de denkfase.  En kan uitgevoerd worden

Een groot bord (algemeen overzicht) waarvan de aanduidingen wel veranderlijk zijn is ook bedacht.  En volgt binnenkort.

Nu zit ik dus te denken aan hoe kan ik zulk een kleintje meerdere andere aanduidingen kan gaan geven.

Ik dacht aan een soort van filmpje zoals vroeger op de bussen.

Alleen weet ik nog niet zo goed hoe deze te laten verdraaien.

Wie denkt met me mee.

Groetjes,

David

doomslu

#3
En hoe groot is zo'n ding op schaal David ? Piepklein, is het niet... Dat wordt niet eenvoudig.
Geeeerolf !!! Je wordt gevraagd. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#4
citaat:
Geplaatst door doomslu
Geeeerolf !!! Je wordt gevraagd. [:D]
Een LCD-schermpje met een microcontroller? Gesloopt uit een kapotte gameboy of GSM of ...?
't Zijn maar idee?n, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

#5
Als hij dat klaar krijgt, bewegende aankondigingsborden, dan maak ik een diepe buiging , een buiging uit puur respect.[;)]

Dat zou een nieuwe dimensie toevoegen aan "onze" hobby.

Ik ben benieuwd, dit draadje ga ik in het oog houden hoor.

MARKLINRIJDER

#6
Voor de grote is inderdaad een LCD schermpje van toepassing.

Erwin loop maar naar de blokker hoor.  Momenteel in PROMO, fotoframe sleutelhanger.

Maar de kleinere dat is wat anders.

We denken verder.  Ik had al gedacht aan servobesturing.

Groetjes,

David

Kees-Jan

#7
Moet toch zeer eenvoudig zijn om te maken met idd een kleine digitale "fotolijst".

De fotolijst behuizing verstoppen in de wand van het gebouw en slechts een deel van het scherm laten zien.

Als text gebruik je gewoon een aantal foto's van een echt bord of je tekend ze met paint (of ander tekenprogramma). Je kunt de foto's natuurlijk kleiner maken dan het hele beeld van het scherm..........

Je laat vervolgends het ldc schermpje op de scrol functie staan en ieder 10 of 20 seconden heb je een ander bord...

Ben je een beetje handig dan zet je zoveel foto's achterelkaar voor een 24 uurs cyclus.

Zo zou je ook aan een bilboard kunnen denken zoals ze tegenwoordig in grote steden te zien zijn. 3 schermpjes op een mast met hun rug tegen elkaar geeft dan weer een groot reclamebord zoals langs de snelweg te zien zijn.

De tijd ontbreekt me om het te maken maar dit is te doen.

Kees-Jan


Kees-Jan

#8
In het perron kan ook!

een 128x128 schermpje heb je voor een paar euro met usb functie.

die plak je onder de perronkap en vervolgens bouw je twee spiegels in een hoek van 45 graden er onder met een styreen kastje.

alles zwart maken wat niet zichtbaar mag zijn van het scherm en op het schermpje in spiegelbeeld de twee texten laten zien.



de spiegels zou je natuurlijk ook door een stukje prisma glas kunnen vervangen.

wie gaat het bouwen?

Kees-jan

MARKLINRIJDER

#9
Hmmmm, dat wordt uittesten.

Bedankt alvast.

David

doomslu

#10
Gekke idee?n, maar een zeer interessant onderwerp.
Ik schat echter dat zo'n bak aan een perronkap maximaal 60 cm dik is. In H0 is dat 7 mm. Voor spiegels ???
Maar pas op h?, ik heb niet gezegd dat het niet kan. Vooral den David kennende... [;)]
We zijn benieuwd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kees-Jan

#11
Maak van die 7 mm nou gewoon 10mm of 12mm dat valt niemand op (vaak zijn details precies op schaal niet eens mooi/functioneel, ze moeten vaak iets groter om op te vallen).

Een groter probleem is de resolutie van het schermpje om de teksten nog leesbaar te kunnen krijgen (maar das ook meer een detail want het valt meer op als er iets beweegd/veranderd op het bord).

Kees-Jan

Michiel

#12
Gezien we toch een beetje brain-stormen, zou je voor de borden onder de perronkappen ook een mechanisch systeem kunnen maken. In de bord-kappen zitten 8-kantige trommels (met 8 bestemmingen geprint) die via een lange aangedraven as met wormwielen van stand wordt verzet. Het voordeel tov het knap bedachte systeem van Kees-Jas is dat de inkijkhoek veel groter is. Het nadeel is het gebrek aan flexibiliteit in het tonen van informatie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

#13
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Ben je een beetje handig dan zet je zoveel foto's achterelkaar voor een 24 uurs cyclus.



Dat is niet echt nodig denk ik. Ik denk dat je met een uurcyclus al meer dan genoeg hebt. Ieder uur komen tenslotte dezelfde treinen langs. Natuurlijk heb je dan het spitsuur en de nachturen niet op je schermpje, maar dat zal niet meteen opvallen denk ik.
Je zal waarschijnlijk toch nooit exact de juiste treinen kunnen laten rijden langs je perrons. Als je dat wel kan, proficiat dan.

Natuurlijk, als je perfectie nastreeft dan moet je wel een 24 uurcyclus namaken. Maar je gaat jezelf wel extra werk geven om de juiste foto's op het juiste moment te laten verschijnen.
Zorg dan wel dat er af en toe ook eens een trein te laat komt. Anders heb je geen perfectie h?. [:D]

Afin, David, knap idee. Ik blijf het volgen. Ik ruik ook al een mooi artikeltje voor een vrij goed Belgisch modelspoorblad, maar de naam ontglipt me nu even. [:D][;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

#14
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Ik ruik ook al een mooi artikeltje voor een vrij goed Belgisch modelspoorblad, maar de naam ontglipt me nu even. [:D][;)]
[off-topic]Met de groeten van meneer Korsakow [}:)] [on-topic]
Een achtkantig trommeltje onder een perronkap laten draaien zie ik niet zo direct gebeuren, of de japannerkes moeten h??l kleine motortjes gaan maken [:D]
Alternatieven: een display direct aansturen, glasvezeltjes, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw