TT-m

Gestart door Roderik, 07 oktober 2008, 08:45:46 AM

Roderik

Ik ben de laatste hand aan het leggen aan mijn Nm-baantje en begin zo stilaan eens uit te kijken naar een nieuw project.Zo speel ik met het idee om een baantje te maken in TTm, meterspoor op 1:120. Dat betekent een spoorbreedte van 8,3mm wat toch voor mij dan dicht ligt bij de 9mm van N-schaal. Dus onderstellen en sporen moet al lukken...
Ik heb een baantje in opbouw met N-sporen. Ik raak de laatste tijd echter meer gefascineerd door trams dan door treintjes... vandaar die beslissing...

Maar aangezien documenteren nog altijd het belangrijkste begin is, heb ik deze vraag...

Heeft iemand ooit al eens iets gezien in deze schaal? Ik dacht aan Zwitsers meterspoor, trams in TTm,...
Always be modelling!

Gerolf

#1
Ik heb nog nooit zoiets gezien, Roderik. Maar als iemand het kan...
Ik kijk in elk geval uit naar je materieel, man [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

padev

#2
Beste,

Ik dacht dat Zeuke ooit een setje in smalspoor TT heeft uitgebracht, moeilijk te vinden, verschijnt heel af en toe op E-Bay.de. Ik kan me alleen niet herineren of het TTm of TTe was. Het setje bestond uit een lokje en enkele wagentjes.

Maar als het niet te vinden is, en trams interesseren je, dan zelfbouw op N onderstelletjes? Een hele uitdaging, en zeer origineel.

Veel succes,

Padev

Michiel

#3
Hier heb je al een zielgenoot: Modelling in 1:120 Swiss metre gauge of the RhB. en een van deze pizzabanen is ook in schaal TTm. Hier is een duits TTm forum-draadje betreffende het onderwerp. Dit is een diesellok in schaal TTm, en een producent(?) van TTm materieel.

Volgend is een lijst van dealers (onder voorbehoud) die ik betreffende de schaal TTm heb gevonden:
KARSEI MODELLBAHN              Trolley kits (etched brass & white metal).  TTm also.
Wahlwinkler Str. 16
99880 Horselgau
GERMANY

KEHI (ROLAND KEHR)            Brass locomotive kits in TT and TTm.  TT automobile
Hellerstrasse 7                               kits, horse and wagons, tractors and light trucks.
99817 Eisenach
GERMANY
TEL/FAX: (03691) 746500


En om het af te leren, hier een kleine smalspoor K?f (K?l) in schaal TTm. Waar het net al niet goed voor is... [;)]

groeten

(edit: een URL verbeterd)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dr3

#4
In een hotel ("Zur Brockenbahn" in Benneckenstein) in de Harz staat aan de receptie een volledig zelfgebouwde TTm baan van de lijn naar de Brocken. Ook het rollend materieel was zelfbouw. Zeer indrukwekkend en ook na 30 jaar reed alles nog perfect.
 

Roderik

#5
Bedankt voor de nuttige tips iedereen. Ik heb weer al wat leesvoer...
Always be modelling!

Roderik

#6
Zoals jullie kunnen zien, ben ik toegetreden tot de laatste der Mohikanen. Ik vond dat het Mohikaanse kapsel van ??n van mijn kinderidolen wel op zijn plaats was!
En bovendien maakten die mannen ook elke week van een doos rekkers, 2 rollen roofing en een versleten Datsun, 1 voertuig om u tegen te zeggen!!!

Het eerste onderstel is dan ook een feit. Een Fleischmann 7124 is omgedoopt tot een onderstel voor een NMVB type 18 !!!
Foto's volgen...
Always be modelling!

Gerolf

#7
Jij weet hoe je een publiek moet warm maken [8D] [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

#8
EINDELIJK in gang geschoten in TT-schaal.

Dit wordt Ch?teau Betterave,  een micro-baantje dat een stukje wordt van een emplacement waar trammetjes met wagons kunnen rangeren, al dan niet vol 'beteraven' (bieten in skoon Vlaams).
Een wijnbakje uit de Colruyt van Edingen heeft gediend als basis.



Al de rest wordt zo veel mogelijk recuperatiemateriaal.
Basis uit architectenkarton.





Hier zie je de wisselknoppen. Het gaat om gerecycleerde stylos. Puntje vervangen door een tandenstoker, paperclipje verplooid en voila





Always be modelling!

mahtoska1

#9
Hallo Roderik,

Dat ziet er allemaal heel goed uit. Ik ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat.

Heb je een lijst met de tot nu gemaakte kosten?

Veel succes,
De beste Z groeten,
Pieter

Roderik

#10
Even verschoten om te zien dat ik reeds in 2008 al speelde met het idee van TTm. En zo rond dezelfde periode. Hmmmm?
Wel dit wordt nu echt mijn ding.
Beter nog: om het nu nog exotischer te maken(en makkelijker blijkt) heb ik de 3mm Society ontdekt over de plas. Britse TT-schaal is daar 'alive and kicking'. En wat is er zo fantastisch aan Brits TT? Da's schaal 1 op 100! Geen komma's, geen omrekenmiserie, alles gedeeld door 100 en bouwen maar. All of the fun, none of the fuss.

http://www.3mmsociety.org.uk/

P.S. Het bovenstaande idee blijft bestaan, maar wordt toch iets groter. (Ze hebben in de Colruyt blijkbaar ook wijnkisten voor 12 flessen.[8D])
De filosofie 'How low can you go?' qua kosten blijft uiteraard bestaan.
Wordt bij tijd en stond vervolgd.
Always be modelling!

marc goovaerts

#11
citaat:
Geplaatst door Roderik

(Ze hebben in de Colruyt blijkbaar ook wijnkisten voor 12 flessen.[8D])


Wel Roderik, als dat geen prachtig schoolvoorbeeld is van 'het nuttige aan het aangename paren'...!