Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Muren en dakpannen voor N-schaal.

Gestart door Roderik, 13 april 2005, 13:11:04 PM

Roderik

Beste N-schalers,
Bij Jocadis heb ik rondgeneusd in de doos met baksteenpapier en dakpannetjes op schaal N. Ik heb materiaal gevonden van Faller maar dat viel een beetje tegen qua bruikbaarheid. De stenen zijn veel te rood en het "3d-effect" is zelfs niet zichtbaar als je het niet goed belicht. Ook het formaat van de steentjes was niet lang genoeg.
Kennen jullie nog andere fabrikanten met een uitgebreider gamma? In Blankenberge sprak men van een Engelse fabrikant die degelijk materiaal maakt.
Of hoe lossen jullie het op om de "Vlaamse" bakstenen op jullie huizen te krijgen?

Alvast bedankt

Vanderkelen Roderik

"Zonnige groeten uit St-Pietersbergen"
Always be modelling!

janjozef

slaters heeft ook steentjes in N-schaal dacht ik, te verkrijgen in bijna elke treinzaak
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

guy holbrecht

Dat is waar, Janjozef, maar of ze te krijgen zijn bij vrijwel elke modelbouwzaak, daar heb ik mijn twijfels bij. Het soms al moeilijk om een heel pak HO-plaatjes van Slaters op de kop te tikken. Nochtans zou dit materiaal na vijf jaar Modelspoormagazine al ingeburgerd mogen zijn bij onze winkeliers.
vgr
Guy

Roderik

Na een bezoekje aan een paar modelbouwwinkels heb ik een blaadje baksteenpapier van Slaters in handen gekregen en dat is nu (volgens mijn eigen bescheiden mening) niet echt zijn geld waard. Je "voelt" nauwelijks de steentjes en de kleur was ook niet echt je dat. Het formaat van het plaatje is net groot genoeg voor gebouwen in N. In HO is dit, denk ik, zeker te klein.
Ik heb gewoon zelf N-schaal baksteenpapier gemaakt.
Met een (digitaal) fototoestel en een fotobewerkingsprogramma (PhotoShop), kom je een h??l eind.
Bij de eerstvolgende update van m'n website zet ik dit zeker online.
Always be modelling!

Gerolf

Al eens langs Chalumano geweest? Die heeft een ruim assortiment van Slaters en anderen ....
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Hello,
Slaters heeft geen schaal N muurplaten. Die ( 9 verschillende muurplaten in plastiek ) moet je gaan zoeken bij Ratio. Daarbuiten hebben ze ook nog ramen en deuren sets ( 2 art.) voor schaal N. Verder heb ik nog geen fabrikanten gevonden die specifiek schaal N muurplaten heeft. Sommige gebruiken de slaters muurplaten, maar die zijn in schaal OO, alhoewel klein, maar wel te groot voor schaal N.
Groetjes,
Paul.

railrunner

Hallo,

Dakpannen in schaal N vind je gemakkelijk bij fabrikanten als faller en vollmer.  
Bakstenen muren kan je zelf eens proberen te maken met het standaard Windows programma "paint".  Als je weet dat een standaard baksteen een afmeting heeft van ca 24cm op 8cm, maak je in paint een rechthoek van 24 op 8 blokjes, en je kleurt ze naar wens.  Daaromheen trek je een rechthoek in grijs (= voeg) en je kan deze combinatie copieren naar hartelust op verschillende manieren.  Daarna je muur verkleinen naar een aanvaardbare maat in schaal N en je hebt een perfekte muur!  

Zelf heb ik een aantal huisjes gemaakt met deze stenen en dakpannen met succes!  Nadeel is wel dat je niet met verdund en gekleurd water de muren kunt vervuilen.  Airbrushen kan hierbij wel een oplossing bieden.

erwin9

Beste Roderik,
Wat betreft de Slaters steenplaatjes, deze moeten versneden worden, dus de maat of grootte van de plaat speelt praktisch geen rol. Het relief in de steentjes is zeker voldoende, maar je moet ze natuurlijk wel eerst schilderen, en daarna kan je eventueel nog een verweringslaag aanbrengen. Het resultaat is schitterend, maar je moet natuurlijk wel wat werk verrichten.
Wij zijn toch modelBOUWERS, nietwaar !!!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas