Gummineus

Gestart door n/a, 15 november 2004, 13:26:11 PM

n/a

Hallo,

Weet iemand teovellig wat het doel is van de gummineus op de gummineus? is dit uit veiligheid of wat.


tonycabus

Voor zover ik geinformeerd ben is die balg een variante op de versie die je op tegenwoordige rijtuigen aantreft. Bedoeling is circulatie van passagiers en personeel mogelijk te maken tussen de diverse stellen. De stuurkabine klapt op deze "gummineuzen", of als je wil "deense neuzen" (daar werd dit type eerder toegepast), volledig weg en je krijgt een voldoend brede doorgang van ??n koprijtuig naar het andere. Tochtvrij en met minder lawaai ook nog.
Als iemand andere aspekten kent mag hij rustig aanvullen!
Tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Bedankt voor het antwoort. Ik had vanmorgen al weer een Gummineus gezien en heb er nu eens te goei opgelet en inderdaad, sommige wagonnen hingen met de neus tegen neus. Ik dacht echter dat de machinist in de neus zat.

matti


          De belgische MS 96 ofte de gummineuzen zijn gebaseert op Deense dieselmotorwagens . Bij deze motorwagens dienen deze rubberen banden om tijdens de rit stellen te kunnen koppelen . Of dit bij de belgische stellen ook de bedoeling was weet ik niet . De bestuurder zit inderdaad in de neus, maar de stuurpost is geheel wegklapbaar en verdwijnd ik twee delen in de zijwand van de stuurpost .

      [8]

tonycabus

Gummineuzen zijn ook "halve erwten", Matti!
Of kennen jullie dat verhaal niet van die stationschef wiens fluitje defekt was? Hij stopte er een halve erwt in en de eerste keer dat hij erop floot vertrok slechts de helft van de trein...!

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Maxim, wil je dit filmpje niet als "file" in de daartoe geopende "bibliotheek" onderbrengen?
Dan vinden we het altijd terug...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

OK, maar ik dacht dat het van jou was, zie je...[:(]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Kon zijn dat jullie samenwerkten, h?, Maxim?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)