Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Project: Mijn kamer

Gestart door chrisdriessen, 07 september 2008, 21:11:04 PM

doomslu

citaat:
Geplaatst door chrisdriessen

Ook even iets anders. ik heb een website //www.modelspoor.6x.to , maar ik weet niet of de resolutie bij iedereen oke is omdat ik de afbeeldingen precies zo heb geplaatst dat ze er zo in kunnen, dit heb ik dan gedaan op mijn 19* scherm.
hoe ziet het er bij jullie uit?

Mijn scherm staat op 1152 x 864 en alles past er prima op.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Greg

Bij mij werkt de site ook prima (1280x800)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

chrisdriessen

Hallo modelspoorders.
Mijn baan is volledig gelegd met alleen nog een laatste stukje om te balasten. De baan geleidt precies. Ik heb verschillende test ritjes gemaakt zonder de kap op de loc: zo zag ik precies wanneer ik geen geleiding had. Ik kan de baan nu volledig op snelheid 1 (van mobilestation) rijden. Hier volgen de foto's.















Chris Driessen

thalysken

Om van te smullen!!![:p][:0]

chrisdriessen

Er is weer een update











Chris

conducteur

Je ballast vind ik niet erg geslaagd...
Het lijkt erop dat de rails gesmolten zijn...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

grove den

Hallo Chris,

Inderdaad het ballasten lijkt niet  te zijn gegaan zoals je mag verwachten...
Heb je, voordat je de verdunde houtlijm- met -/druppels afwasmiddel( dreft)hebt opgebracht, het ballastbed met de fijne steentjes vochtig gemaakt met een fijne nevel uit een goedkope plantenspuit??? ( is wel ff knijpen[;)] )
het lijkt alsof de ballast "weggespoeld is door een "teveel" aan verdunde houtlijm die eigenlijk niet opgenomen/vast blijft plakken aan de kleine steentjes van de ballast.
Door eerst de ballast lichtjes te bevochtigen wordt dit euvel teniet gedaanen zal de mix makkelijker worden opgenomen en zelfs "opgezogen "als je het onder aan de "spoordijk" zou druppelen...
Jos
Jos

jacques timmermans

Beste Chris,

Als ik jouw foto?s zie, kan ik alleen maar concluderen dat je een totaal verkeerde werkwijze handhaaft. De bedding van de door jouw gebruikte M?rklin C-Gleise zijn immers van kunststof waarmee verdunde houtlijm eenvoudig weg geen degelijke verbinding kan aangaan.

Ik zou je aanraden om eerst de zijkanten van de kunststof bedding te ballastten en als lijm een ordinaire hobbylijm van het type Velpon o.i.d. gebruiken. Zijkanten gelijkmatig met lijm insmeren kiezeltjes gelijkmatig strooien, laten drogen en klaar is Kees!

In een tweede fase kun je het ballastbed gaan vormen door het nogmaals met kiezeltjes te bestrooien, het ballastbed met een zacht pensel in vorm brengen en lijm aanbrengen.

Hiervoor kun je een verdunde houtlijm, waaraan je een paar druppeltjes afwasmiddel aan toevoegt om de oppervlaktespanning van de verdunde houtlijm te breken. Hierdoor zal de lijm tot on de kleinste hoekjes kruipen, waardoor de ballast overal verlijmd wordt. Eer je de lijm aanbrengt is het verstandig, om zoals Jos al uiteen zette, het volledige ballast bed met ontspannen water (water met een paar druppeltjes afwasmiddel) in te nevelen. Gaatjes en andere onregelmatigheden kun je in een volgende fase verbeteren door deze met ballast bij te werken welke vervolgens verlijmd wordt.

Ook moet je alle steentjes, die ongewild tegen de zijkanten van het railprofiel of op de dwarsliggers verlijmd zijn verwijderen, Dit omdat het met het voorbeeld strookt en bovendien slordig uitziet.

Als dan het ballastbed volledig af is moet je het nogmaals met water benevelen en weer verlijmen. Zo krijg je een ballastbed dat door en door verlijmd is en kun je met het verweren van de sporen en de dwarsliggers beginnen. Het verweren kun je ook voor het ballasten uitvoeren.

Jacques Timmermans

ERVIN

Bovenstaande berichten hebben hun degelijkheid al meer dan bewezen, en is tevens ook de goedkoopste manier, maar persoonlijk hou ik niet zo van die verdunde houtlijm toestanden, ieder zijn ding h?, ik gebruik enkel ballastlijm van een bekende fabrikant(via PM wil ik je die naam wel even geven) en mijn ballastbed ziet er dan zo ongeveer uit...






conducteur

Erwin, kan je mij zo'n e-mailtje sturen met het geheime recept? Ik wil ook een nette ballast op mijn rangeerbaantje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ERVIN

@conducteur, PM is onderweg.[;)]

chrisdriessen

citaat:
Geplaatst door ERVIN

@conducteur, PM is onderweg.[;)]


zou u dit pm even kunnen kopieren en ook naar mij toesturen asteblieft?

veel dank
chris

Gerolf

@ Erwin: je kan die naam toch plaatsen?
Het lijkt me toch geen probleem om ingredi?nten of gereedschappen voor je baan te benoemen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ok? Gerolf, bij deze, de ballastlijm komt van ER-Decor, de ballast is van Woodland met nrs. 78/79 en 80, de grijze steentjes zijn eveneens van Woodland met het nr.1394.

chrisdriessen

Nou afgelopen weken is er weinig gebeurt omdat ik met studie en dergelijke zat ook ben ik verhuisd van mijn kleine kamer naar mijn grote kamer hier heb ik meer plaats voor mijn baantje.

Het gaat weer om een H0 c rail baan. Ik heb nu wintrack weer eens gebruikt en na een avond komt er toch iets uit.



Bij de vorige baan die nu nog niet af is en die ik ook niet af ga maken heb ik een hele grote fout gemaakt met het balast namelijk de breedte ervan. het balast was zo'n 6 cm breed dat is een kleine rijbaan.
Ook was ik niet tevreden met mijn sporenplan toen ik had toen gewoon iets neer gelegd wat achteraf niet zo praktisch bleek.
welnu dit keer pak ik het anders aan.

chris