Draaischijven

Gestart door svvander, 08 april 2005, 17:01:17 PM

svvander

In het buitenland kom je hier en daar nog draaischijven (waar locomotieven gerangeerd worden om in hun loods te gaan) tegen.
Bestaat dit nog in Belgi?? Of heeft dit nooit bestaan?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Natuurlijk hebben die in Belgi? ook bestaan, Sven. Misschien toch eens een boek over de geschiedenis van de NMBS inkijken, of eens naar foto's in tijdschriften ...
Of er nu nog bestaan? Tot voor kort in Anwerpen-Dam, maar die is moeten wijken in de aanloop naar de HST-werken. Misschien staat er nog ??n in Mariembourg, bij de CF3V. Ik meen dat er bij de stelplaats/museumbewaarplaats van Leuven ook ??n stond, toen ik er (te lang geleden) ging kijken.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

De schijf te Leuven ligt er nog steeds. En ze is bovendien nog in een bruikbare toestand.
vgr.
Guy

D_Loc

Gouvy had ook nog een draaischijf maar ik weet niet of deze er nog is.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

Draaischijfen in Belgie
Gouvy Berijdbaar met moeite. (jaren niet gewerkt)
Montzen Berijdbaar (Is volgens mij in dienst al gebeurt dat zelden.)
Kinkempois Berijdbaar (is volgens mij in dienst al gebeurt dat zelden.)
Stockem Berijdbaar (is volgens mij in dienst al gebeurt dat zelden.)
Leuven. Status onbekend.
Voor de rest werd er vaak gebruik gemaakt van een keerdriehoek.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

FREMO e.V. - afd België

Hoi,

Er was vroeger ook een draaischijf in Oostende, gelegen naast de lokomotiefloods en de lijn 50 richting Brugge / Brussel / Welkenraedt.
Deze werd opgevuld na afbraak van de draaischijf

Er waren in de zestiger jaren wel twee draaischijven in de lokomotief depot van FR ( Brugge ), nl. een grotere en en kleine. Beiden werden opgebroken in de 80-tiger jaren.

Wat zeer weinigen weten lag er ook een draaischijf te METTET voor de ronde lokomotiefloods. Ben er 2 jaar geleden nog eens geweest, maar alles in zeer erbarmelijke staat en de put was opgevuld en de plaats word nu gebruikt als boomzagerij. Spijtig want dat was nog ??n van de andere ronde loodsen in Belgi?.

Andere plaats waar er vroeger een draaischijf lag was te Tregnies, voor het keren van de Franse en Belgische lokomotieven, nl. grensstation tussen Frankrijk & Belgi?. Op de CF3V lijn. Nu zou deze weer in gebruik komen, door een draaischijf die er weer ingeplaatst werd, die zou afkomstig zijn naar het "schijnt" van FNDM ( Antwerpen-dam).

Verder was er nog een draaischijf te Raeren. Wat er daar mee gedaan werd weet ik niet.

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

mark7758

De draaischijf van Rearen is nog aanwezig. Maar je mag er eigenlijk geen loc meer op zetten. Hij zou dan wel eens kunnen doorzakken.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Ahzo... goed. Ik was aan het schetsen maken voor mijn baan als ik verhuisd ben (goed op tijd dus) en dan dacht een baan naar Belgisch model te maken. Maar vermits ik tijdperk IVa en IVb zou nemen als voorbeeld, zou dit dus geen goed idee om een draaischijf te zetten.

Wat wordt er nu dan eigenlijk gebruikt? Niets waarschijnlijk, want moderne loc's kunnen zowel voorwaarts als achterwaarts rijden in tegenstelling tot een stoomloc.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

Ik ben is even in mijn documentatie gaan pluizen. snel geteld heb ik weet van 110 draaischijven die er in belgie waren 41 hadden een diameter van 13.5m, 39 een diameter van 16.5m en 17 een diameter van 18.5m. de 13 overige varieerden tussen 12.25 en 17m. om een voor beeld te geven de draaischijf van Oostende was van 16.5m die van Brugge waren 13.5 en 16.5 m. Nu ik vermoed dat ook mijn lijst niet volledig zal zijn omdat hij de volledige toestand geeft vlak voor de eerste wereldoorlog, al vermoed ik niet dat er zoveel nog zullen bijgebouwd zijn. Kinkenpois heb bv ik niet al kan dat wel luik zijn geweest en dan was ze 16.5m in diameter.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Volgens mij is (was) er ook een draaischijf in Herbesthal (B)
Weet niet of die er nog is.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag,

Er ligt er ook nog ??n in Tour & Taxis.
Staat: middelmatig
Voor korte lokomotieven
Iemand in g??nteresseerd ?

Roland

tonycabus

Waar Roland? Er is daar al zoveel verdwenen...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dwizeno

In Aarschot was er ook een maar die is al lang weg.
 

janjozef

Sorry tour en taxis was een van de lange van 18.5m net zoals noord en zuid enkel groenendaal was een klein 13.5m net zoals die van aarschot overigens
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

FREMO e.V. - afd België

@ Janjozef,

Beste vriend, ben al lang op zoek naar de verschillende bouwwijzen van de draaischijven van de "Etat Belge" en later de NMBS.

Daar jij gegevens zou beschikken op deze draaischijven van voor 1930, zou ik het wel interressant vinden om eventuele maatgegevens en plan gegevens te kunnen ontvangen. Kan verstuurd worden naar mijn email adres indien beschikbaar.

Ben eigenlijk opzoek naar de beide plans van de 2 (twee) draaischijven van FR (Brugge), maar NA 1939 ! Dit voor de verdere afwerking van mijn FREMO geheel.

Ben bij de NMBS gaan aankloppen ( GENT ), maar niks meer beschikbaar over deze gegevens. Mischien kan iemand in dit forum mij verder helpen?

Mvg
FREMO - e.V. - afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.