Latex rotsmallen

Gestart door PeterC, 22 augustus 2008, 14:08:55 PM

phille

Die burchtruine fascineert mij, heb je hiervoor de mallen ook zelf gemaakt? Ik zou graag een mal willen maken om tunnelportalen te gieten. Of is dit al van bij de start een slecht idee?

citaat:
Geplaatst door PeterC

Ondertussen zijn de 'velmallen' al klaar en heb ik ze uitgetest.  Ik heb niet zoals Wim de mallen in een bak zand gelegd, maar ik heb de mal op verschillende plaatsen ondersteund met plasticine (ik heb die nu toch liggen).



Als resultaat heb ik nu twee grote rotsplaten.  Door de plasticine op verschillende plaatsen onder de mal te leggen, heb ik telkens rotsen met een andere structuur.
Ondertussen ben ik begonnen aan de bouw van de burchtru?ne (laatste foto).


PeterC

citaat:
Geplaatst door phille

Die burchtruine fascineert mij, heb je hiervoor de mallen ook zelf gemaakt? Ik zou graag een mal willen maken om tunnelportalen te gieten. Of is dit al van bij de start een slecht idee?



Filip, ik ben ook van plan om de tunnelportalen voor mijn baan zelf te gieten.  De mallen daarvoor wil ik ook zelf maken, maar zover ben ik nog niet.  Ik wil eerst het ontwerp van mijn baan klaar hebben zodat ik weet hoe en waar die portalen en eventuele steunmuren moeten komen en welke afmetingen ze gaan hebben.

Voor de mallen van de burchtru?ne heb ik gebruik gemaakt van architectenkarton, gewoon karton en wat schilderstape.  Hierbij enkele foto's:


Het schuim uit de archtectenkarton werd wat ruw uitgebroken met een pincet.  De verschillende stukken archtectenkarton werden met tandenstokers aan elkaar bevestigd.  Voor de zijkanten van de muur gebruikte ik in de mal stukjes schilderstape die door de druk van de gietplaaster wat vervormen.  Voor strakke muren zou ik gewoon karton nemen die tegen de druk van de plaaster kan.


Voor het torentje heb ik gewoon karton rond geplooid en bevestigd met schilderstape.


Helaas heb ik de plaaster te vroeg uit de mal gehaald en is het rond torentje in stukken gebroken.  Die individuele stukken ga ik nu als ru?ne gebruiken.


Voor ik de steentjes individueel begin in te graveren, trek ik eerst met potlood een lijntje rondom rond of over de gehele lengte van de muur (zowel voor als achterkant.  Ik gebruik hiervoor een simpele methode door een potlood op een stapeltje styrene plaatjes te leggen van 1, 2 en 3 mm dik.  Door telkens een ander plaatje op de stapel te leggen (steeds willekeurige dikte) zit er een onregelmatigheid in de hoogte van de 'stenen'.  Dit torentje (of wat ervan overblijft) heb ik lange tijd in de mal laten zitten totdat de plaaster volledig was uitgehard.  Daarna heb ik met een beitel en onder de kolonboormachine stukken eruit gehaald.


Wanneer alle lijntjes getrokken zijn, begint het geduldwerkje.  Elk individueel steentje in de plaaster krassen.  Hierbij moet je zorgen dat het verband tussen de stenen blijft kloppen.  Ik kras de steentjes erin met de achterkant van een (goedkoop) hobbymesje (die te goedkoop was om voor iets anders te gebruiken).  'Achter het hoekje' graveer ik met tandarts-kraspen (ik weet de juiste benaming niet).  Met een varkensharen penseel (zo goedkoop mogelijk want het verslijt ongelooflijk snel) haal ik al het stof en de resten van de plaaster uit de voegen.  Door er met het penseel goed op te schrobben gaan de potlood lijnen weg en krijg je een ruw oppervlak.

Ik hoop dat ik je hiermee wat op weg heb geholpen.

Groetjes, Peter


Stefan Appelmans

Hello Peter,[:p]
kunt je voor mij zo een kasteel maken, ongeveer 1,20meter op 50 cm en de hoogte, wel de hoogte van een kasteel. Torens aan de zes hoeken van het vierkant en dat allemaal. Links ongeveer 10 cm hoger dan rechts, om het terrein te volgen. Geschildert, veroud en verweert natuurlijk...

Ik ben weg, ik en weg![:D]
stefan.

PeterC

Stefan,
Geen enkel probleem, als jij de plaaster met de kruiwagen aan brengt en de betonmolen bedient![:D][:D][:D]
Groetjes, Peter


PeterC

Filip,
Ik heb hier nog een foto gevonden van een probeersel.  Een stuk ru?ne die in een mal van isolatiemateriaal is gegoten.  Als referentie staan er HO tractor en 2 preiserianen bij.

Groetjes, Peter


PeterC

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Geef me even de tijd om wat te scannen ivm de vragen over rotsen maken met een beitel en stofzuiger.
Wellicht hebben sommigen van jullie ??n van de oude faller modelbaan bladen waar deze techniek in staat.
kees-jan


Kees-Jan, ondertussen al wat tijd gevonden?  Ik ben heel leergierig en sta altijd open voor praktijkoplossingen.
Groetjes, Peter


Dirky

Gisteren ben ik naar een tuincentrum geweest en er lag daar een fantastische rotsblok te koop. Ideaal om een super-H0-rotsformatie te copieren... maar, de prijs!!!! 250 euro!

'k Zal beter ook nekeer naar de Gaumestreek op verlof gaan veronderstel ik![:)]

janjozef

@Dirky, kijk eens bij bouwmaterialen,
@PeterC knappe manier van modellen maken, en telkens origineel

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jacques timmermans

Dirky,

Bij natuursteen verwerkende bedrijven kun met alle waarschijnlijkheid, meestal voor een paar centen of soms gratis, stukken afval (croute) krijgen. Deze zijn  ook zeer grillig en kunnen zeer goed voor het maken van gietvormen gebruikt worden.

Jacques Timmermans

PeterC

Dirk,
Donderdag vertrek ik terug naar de Gaumestreek voor een verlengd weekendje en zal eens rondkijken of ik iets vind voor jou.  Ik heb hier nog een steen liggen met een getrapte zijkant, waarvan ik vermoed dat die ideaal zou zijn voor je steengroeve!
Groetjes, Peter