Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Latex rotsmallen

Gestart door PeterC, 22 augustus 2008, 14:08:55 PM

PeterC

Stefan,
Het ?weglopen? van de latex tussen de spleetjes van de steen en de isolatieplaat heb ik in de laatste mal verholpen door in de spleetjes aluminiumfolie te stoppen (gekreukelde aluminiumfolie bootst ook rotsen na).  Het was misschien beter om plasticine (de boetseerklei die je bedoeld?) als ondergond te nemen, maar isolatieplaat staat op mijn zolder, voor plasticine moet ik naar de winkel.

Het voordeel van deze techniek tegenover siliconenmallen is vooral de prijs.  De laatste 10 jaar heb ik echter geen siliconenmallen meer gemaakt, maar ik weet nog dat destijds een pot silicone een tienvoud was van de prijs die ik nu voor latex betaal.  Ik weet niet hoe het nu zit met silicone: is de prijs daarvan gedaald, gestegen of gelijk gebleven?

Ik zou de latex ook niet gebruiken om detailmallen te maken, daarvoor gebruik ik liever siliconenmallen.  Ik bezit enkele mallen van Klaus Sp?rle in silicone en deze zijn veel flexibeler dan de latexmallen.  Ook blijven de siliconemallen veel flexibeler na lange tijd gebruik met gietplaaster (met polyester of resine is dat wat anders).

Zoals je al zei is de silicone methode minder arbeidsintensief, maar het is voor de hobby dat ik die mallen maak en daarbij is tijd relatief.
Groetjes, Peter


PeterC

Wim,
De Woodland mallen zijn inderdaad veel eenvoudiger in gebruik, maar je zegt zelf dat er 6 of 7 zijn.  Dit aan 10 Euro per stuk (ik heb ze al veel duurder gezien) loop toch direct op.
Je methode met die 'vellen' begrijp ik echter niet goed.
Groetjes, Peter


Kees-Jan

Leuk onderwerp en ik volg het dan ook met aandacht.

Wat ik alleen niet begrijp is waarom je niet de rotsen gewoon maakt met behulp van een paar beitels.

Je maakt de berg (rots van gips) en gaat daarna met beitel en stofzuiger (voor de rommel) de rotsen steken.

Het lijkt me namelijk zo'n gedoe om iedere keer die mallen te vullen voor een stukje rots.

Als ik het fout zie graag reactie.

Kees-jan

ruben13

ik denkt dat niet zo gedetailleerd is als die rots mallen

PeterC

Kees-Jan,
Ik wil gewoon eens proberen of ik erin slaag om met stukjes 'rots' een berglandschap na te bouwen.  Alles insmeren met gips en dan met de beitel lijkt me ook wel wat (buiten de grote smeerboel), maar ik denk dat als je met kleine rotsstukjes werkt je (beginners) fouten gemakkelijker kan corrigeren.  Eenmaal met je beitel door het gips zit je erdoor en moet je weer nieuwe gips aanbrengen, zorgen dat je rotsen terug aansluiten op de vorige laag, enz...
Voor grote rotsgedeelten zal de gipswerkwijze wel voordelen hebben, en vlugger werken, denk ik.
Voor ik mij waag aan een grote baan wil ik eerst verschillende technieken testen op proefstukjes of teststrookjes.  Ook met die rotsstukjes ben ik van plan om een berg(deeltje) te bouwen met een ru?ne om verschillende verweertechnieken en landschapsaankleding uit te proberen.  Die teststrookjes kunnen mij veel frustraties besparen als ik dan toch aan mijn baan begin.

Zoals Ruben zegt, denk ik ook dat je veel werk hebt met de beitel (of gutsen) om heel veel details in je rotsen te krijgen.  De stenen die ik als 'master' gebruik, zijn speciaal uitgezocht op hun detail.
Groetjes, Peter


Gerolf

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees
...de rotsen gewoon maakt met behulp van een paar beitels...
euh .. en wat voor gesteente maak je dan na? Met een beitel zie ik leisteen-achtigen wel gebeuren, maar Graniet? Conglomeraat? ... ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

ja ik begrijp de reacties.

Geef me even de tijd om wat te scannen ivm de vragen over rotsen maken met een beitel en stofzuiger.

Wellicht hebben sommigen van jullie ??n van de oude faller modelbaan bladen waar deze techniek in staat.

kees-jan

ysbeer

Rotsen hebben een bepaalde stuctuur,het is zo dat met een zootje afgebrokkelde stukken gips een rotswand te bouwen valt.
Het lijkt er wel op (een beetje) maar echte gegoten rotsen in een goede mal steken daar toch echt stukken boven uit.
En dan de rotzooi,en de moeite.
Soms krijg ik wel eens het idee dat bepaalde mensen absoluut het wiel opnieuw willen uitvinden.
Dat mag uiteraard wel,maar of je er beter mee wordt
Maar goed soms kunnen er uit dergelijke wilde ideen weernieuwe zaken ontstaan ,dus allee
Het vel
Ik heb vrij grote stenen uit de harz mee gebracht (2002)en die dus met een laag van 4 a 5 mm bedekt.
Als je dat dan van de steen haalt hou je ggen vorm over maar een soort vel,met aan de binnen zijde een rots structuur.
Dat stop ik in een bak zand,zodat een holletje ontstaat
Met als bodem Dat vel
En hier doe ik mijn gips dan in
Niet te diep duwen een rots van 2 cm is dik zat.
Die plak ik op de berg vorm.
Maar de woodland mallen blijven mijn voorkeur houden.
Wim

PeterC

Wim,
Nu snap ik de uitleg met je 'vel'!  Mijn stenen zijn eerder aan de kleine kant maar ik ga je methode onthouden en tijdens een volgende trip ga ik eens uitkijken naar grotere stenen.
Groetjes, Peter


adrievans

Je volgende trip kan ook naar het tuincentrum zijn,daar hebben ze ook keien/rotblokken in allerlei grootten en structuren.
edit:Of bij de gemeentewerf,mensen die hun tuin veranderen gooien meestal "oude" stenen weg,ook uit rotstuinen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

PeterC

Adrie,
Tijdens een bezoek aan een dierenspeciaalzaak heb ik volgende steen op de kop kunnen tikken voor een appel en een ei; een steen waar ik van verschillende kanten een mal kan van maken.



Nu nog plasticine aanschaffen (de steen is te groot voor in de isolatieplaat te duwen) en ik kan weer mallen maken!
Groetjes, Peter


adrievans

Een dierenzaak,daar had ik nog niet aan gedacht.
Nu kun je vellen maken zoals ysbeer.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Stefan Appelmans

Bij "Tom & co" (dierenwinkel) heb ik laatst ook iets schoons gezien.
Dat is een stuk nabootsing rots (beter gezegd gebergte op onze schaal), ongeveer 1,20m op 50 cm, in soort polyurethaan, voor de tuin vijvers. Dat moet goed passen voor een americaans baan. Zo "canion"-achtig.
Ik had dat aan F. Pederzoli gezegd (Die gaat tot Italie met zijn pot silicone om grote rotsen te mallen) voor zijn americaanse baan, maar hij vond het niet scherp genoeg, te "afgewassen" zei hij. Ik vond dat toch prachtig.
stefan.

Mr-tsjoektsjoek

Sorry dat ik nu pas reageer op dit draadje.
Ik was er nog niet eerder opgekomen.

Peter ik heb misschien een idee die je kan helpen bij het vormen van je mallen.  Als je nu eens tussen de lagen latex steriel verband zou leggen ? Dit zal stevigheid brengen in je mal, de volgende lagen zullen ook beter hechten met de onderliggende lagen en de latex zal beter ter plaatse blijven.
Het werkt zo een beetje als het gipsverband dat gebruikt wordt in de medische wereld.

Het is maar een idee, ik heb geen ervaring in het maken van mallen.

Zelf heb ik een rotswand gemaakt met behulp van echte stukken leisteen die ik meebracht van Vielsalm.
Mits een highlight met wat witte verf komt het zeer realistisch over.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Sorry dat ik nu pas reageer op dit draadje.
Ik was er nog niet eerder opgekomen.

Peter ik heb misschien een idee die je kan helpen bij het vormen van je mallen.  Als je nu eens tussen de lagen latex steriel verband zou leggen ? Dit zal stevigheid brengen in je mal, de volgende lagen zullen ook beter hechten met de onderliggende lagen en de latex zal beter ter plaatse blijven.
Het werkt zo een beetje als het gipsverband dat gebruikt wordt in de medische wereld.
Groeten Mr tsjoektsjoek.


Dat gaat inderdaad,ik hen plastic horrengaas gebruikt.met niet te kleine gaten.
Verband gaas werkt niet,latex hecht n.l nergens op (behalve op zich zelf)na 10 lage smeren had ik 2 vellen(daar waar het gaas zat was geen sterke verbinding).
Omdat ik juist soepele vellen wilde heb ik het later zonder gaas of zoiets gedaan.
Nog even over woodland,met drie mallen bouw je een hele berg,je kunt de rots links om rechts om onderste boven monteren(of in twee stukken breken) en dan zie echt niet dat ze uit de zelfde mal komen
De rots wanden op mijn foto bucket zijn zo gemaakt.
wim