Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?

Gestart door Fan51, 19 augustus 2008, 14:06:09 PM

Fan51

Hallo, specialisten van het buitenlands spoorwegmaterieel.

Allereerst, het heeft nooit in mijn bedoeling gelegen om te ?investeren? in modellen (schaal H0 1:87) van buitenlandse locomotieven
en rijtuigen aangezien ik een fervent aanhanger ben van het Belgisch spoorpatrimonium en dan vooral van diesels en enkele stomers.

Nu staat er w?l al sinds lang ??n buitenlandse locomotief op mijn wenslijst, meer bepaald de SBB Be 6/8 III,
beter gekend als de ?Zwitserse krokodil?, dewelke ik zeer binnenkort ga aanschaffen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de TRIX 22584 omwille van de mooie detaillering, Epoche III en de verzorgde technische en electrische
uitvoering ervan.

Nu mijn vraag :

Kunnen jullie mij advies of tips geven ivm de aanschaf van een mooie sleep voor deze locomotief ?
Ik voorzie zowel een sleep in personenrijtuigen als in goederenwagons. Ik weet dat deze locomotieven vooral ingezet werden
voor het zware (?n gevarieerde) goederenverkeer in de Alpen maar ik mag aannemen dat zij op het einde van hun carri?re ook
personenrijtuigen getrokken hebben. De sleep mag ook historisch zijn.

Ik heb over de geschiedenis van deze e-lok al heel wat gelezen en veel foto- en videomateriaal bekeken maar in het H0-programma van de
verschillende fabrikanten durf ik me als SBB-leek niet te houden aan de authenticiteit, de tijds- en regiogebonden overeenstemming van
het aangeboden materieel. Vandaar mijn "kreet" om jullie hulp bij het vangen van een prooi voor dit vreselijke beest ;)

Alvast bedankt voor de tips en het advies.

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

wisselstromer

#1
geert

iedere treinfabrikant heeft wel een hele boel SBB tijperl 3 wagens
kijk zeker eens bij liliput

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

treinliefde

#2
Hallo Geert,

Waarom Trix, ik denk dat die van Roco mooier afgewerkt zijn en wat
prijselijker, als ik ze naast die van Trix zet.





Ja, we hebben ieder onze smaak niet [:D]

Dit is de Trix



ronny-vdv

#3
Let op.

De modellen van Roco zijn Be 6/8 II

De modellen van Trix zijn Be 6/8 III

Een verschil dat duidelijk te zien is bij de aandrijving.
Ik heb de museumversie van Roco (bruine versie) en Trix (groene versie).

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Fan51

#4
Aan Eddy en Ronny :

Afgezien van de technische verschillen tussen II en III is de keuze tussen Roco en Trix
in voorkomend geval vooral een kwestie van smaak wat mij betreft.
Het model van Trix is quasi volledig uit metaal, beschikt ook over een lichtwissel volgens Zwitsers model en de afwerking en de detaillering zijn van hoog niveau. Anderzijds zijn de
handgrepen wat aan de zware kant (lees : te dik) en is de tractie maar over 3 ipv. over 6
assen verdeeld. De prijs is inderdaad aan de hoge kant maar daar zal de kwaliteit,
de afwerking en de duurzaamheid ook wel iets mee te maken hebben, veronderstel ik.
Over de rijeigenschappen kan ik (nog) niet oordelen.
Hiermee doe ik niks af aan de kwaliteit van Roco, integendeel zelfs. Ik heb verschillende
merken rondrijden thuis, waaronder Roco, en elk merk heeft zowel z?n voor-  als z?n nadelen.
Weet je, het is dikwijls een kwestie van smaak , prioriteiten en budget, die iemands keuze bepaalt.

Aan Wim :

Inderdaad, er bestaan op de markt talrijke TP III modellen maar mijn bedoeling is
om een mooie, gediversifieerde en evenwichtige sleep samen te stellen bestaande uit
wagons van verschillende nationaliteiten, dus niet enkel SBB, en daar kan ik jullie hulp en advies bij gebruiken.
Indien jullie foto's of info hebben die hiertoe kunnen bijdragen, zijn die altijd welkom.
Wat betreft de rijtuigen zou ik expliciet voor de SBB willen opteren.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Fan51

#5
Vandaag de volgende 2 prachtige SBB-wagonssets (Tp. IV en III) op de kop getikt [:)]
Zullen prachtig staan (rijden) als sleep met de "krokodil". Heb hiervan ook een foto gezien in 1:1 [:p]




De rijtuigen zullen hopelijk snel volgen...

Nog steeds niet uitgemaakt of het nu een TRIX- of ROCO-krokodil wordt [?]
Hoe zijn de rijeigenschappen van de ROCO, Ronny ?

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

treinliefde

#6
Hallo Geert,

Als ik de kans krijg om een ROco te kopen weet ik het wel, dan gaat mijn Trix of M?rklin direct de deur uit.

Ik ben vroeger begonnen met M?rklin, dan overgeschakeld naar DC,
en een gans pak AC 'ers omgebouwd.
Maar als ROco dan met een loc uitkomt, gaat de M?rklin of Trix er onmiddelijk uit.

Alleen al voor het soepeler en veel geruislozer rijgedrag.
en dan nog het verschil in details....


Fan51

#7
Eddy,

Ik heb inderdaad ook al minder goede rapporten gelezen over de TRIX-kroko qua rijeigenschappen maar aangezien er over de ROCO weinig of
niets geschreven wordt, is het moeilijk om ze te vergelijken met elkaar. Daarom bedankt om jouw bijdrage hiertoe.

Wordt vervolgd...

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

prulleman

#8
Ik heb een roco. Ik rij analoog maar de rijeigenschappen zijn super en geruisloos. Ik heb een nieuwere versie met lichtgrijs chassis. Dit is misschien niet de mooiste versie, maar als ie wat verweerd is , is het een schoon model[;)]

ronny-vdv

#9
De Roco-versie is veel stiller dan de Trix.
Bovendien worden bij de krokodil van Roco beide draaistellen aangedreven terwijl de trix op ??n draaistel aangedreven wordt.
Ik heb beide modellen gewoon omdat ze uiterlijk verschillend zijn.
Qua prestaties scoort Roco beter.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Fan51

#10
De kogel is door de kerk !!!

Het is uiteindelijk de Roco geworden. Eigenlijk bestaat de ideale "krokodil" niet tenzij we de Trix en de Roco konden
laten samensmelten misschien [:)]. Dit betekent geenszins dat de Trix van mijn lijstje verdwenen is. Juist om dezelfde reden als
die van u, Ronny, omdat ze verschillend zijn van uiterlijk
en anders van aandrijftechniek, blijft hij me boeien.
Anderzijds storen de rijgeluiden die een loc maakt mij eigenlijk niet zozeer. Dat komt vooral doordat ik (nog steeds) opteer voor
DC analoog-besturing (en dus ook zonder "sound" [:)]). Een loc mag voor mij dus wel een beetje "lawaai" maken. In het ?cht deden ze dat ook...

In afwachting van de komst van "het beest" [:p] zet ik mijn zoektocht naar de geschikte rijtuigen verder...

Bedankt voor de reacties en tot later nog eens...

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Gottardo

#11
Hallo Fan51,

wat betreft de sleep die een Gotthard-krokodil (Ce 6/8 II, Be 6/8 II (beiden van Roco), Ce 6/8 III of Be 6/8 III (beiden van Trix/M?rklin) over de Gotthardhellingen trok, kan ik het volgende melden.

De krokodilloks werden indertijd ontworpen als goederenlok (voor het personenverkeer was er de Be 4/6 (bijnaam Reebok)(Roco)).  Vanaf het begin van de jaren twintig tot in de jaren vijftig (aflossing door Ae 6/6) domineerden ze haast exclusief het goederenvervoer (vaak in dubbeltractie).  Eigenlijk kan je dus eender welke goederentrein uit dat tijdperk (tijdperk II en III) aan de lok hangen.

Door de geografische ligging kan je je best concentreren op SBB, DR, resp. DB en FS-wagens.  Met name de typische 2-assige Italiaanse goederenwagens met een puntdak waren typisch.

Tijdens WO II had Zwitserland de verplichting transitgoederentreinen te verzorgen tussen de bevriende mogendheden Duitsland en Itali?.  Typisch waren toen ellenlange kolentreinen over de Gotthard, getrokken door krokodilloks.  Deze kolentreinen bestonden natuurlijk nog niet uit de moderne kolenwagens, maar gewoon uit 2-assige open E-wagens.

Na WO II werden de goederentreinen moderner.  Ook na de komst van de Ae 6/6 werden de krokodilloks nog gebruikt, vaak als voorspanlok.  Dit leverde soms de grappige situaties op dat een krokodil een splinternieuwe Ae 6/6 moest helpen, waarbij -door de beperkte topsnelheid van de oude krokodil- de Ae 6/6 vaak niet alleen zijn zware goederentrein de 27-promille hellingen moest optrekken, maar ook de oude krokodil voor zich uit moest duwen !

Het enige dat eigenlijk niet past, is uiterst modern goederenmateriaal (zoals bijv. de Rollende Landstrasse).  Dit wil niet zeggen dat moderne goederenwagens helemaal uitgesloten zijn: tot voor een paar jaren reed de Erstfelder krokodil wekelijks tussen Erstfeld en Altdorf (om fit te blijven).  Dit was gewoonlijk met een kort (modern) goederentreintje (een 6-tal wagens).

Alhoewel het een "pure" goederenlok betreft, hebben de kroki's ook wel met personentreinen gereden.  Met name in de aanvangsperiode, toen de Be 4/6-loks nog niet ter beschikking stonden.  Je kan er dus ook oude SBB-rijtuigen aan hangen (en waarschijnlijk ook DR en FS rijtuigen).

Tenslotte terug naar de actualiteit : vandaag zijn de nog rijdende krokodilloks (Ce 6/8 II (bruin) uit Erstfeld, Ce 6/8 III (groen !) uit Basel en Be 6/8 III (groen) uit Einsiedeln als museumloks eigenlijk enkel te zien voor historische treinen.  Dit betreft bijna altijd personentreinen.  Hier kan eigenlijk elk historisch materiaal voor dienen (met natuurlijk de nadruk op historisch Zwitsers).

Hopelijk helpt dit je een beetje op weg bij je aankopen (of misschien is het nog verwarrender geworden ?).

Met vriendelijke groeten,

Gottardo

Fan51

#12
Beste Johan (Gottardo),

Enigszins verrast door uw beknopte maar inhoudelijk rijke informatie zal ik me, zoals reeds gepland trouwens, in de komende weken en
maanden verder verdiepen in de geschiedenis van de Zwitserse Spoorwegen. Het ligt in mijn bedoeling om mijn collectie Zwitsers
materiaal dit jaar flink te laten aangroeien en uw uitleg over het gebruik van de locomotieven ?Ce 6/8 II ? Be 4/6 en de Ae 6/6?  heeft
mijn bijzondere aandacht getrokken. Over de Ce 6/8 en de Ae 6/6 heb ik al heel wat informatie vergaard maar hetgeen u me vertelt,
bevat toch nog ?nig bijkomend nieuwe en interessante info voor mij. Bij de Be 4/6 ben ik eigenlijk nog niet ?cht blijven stilstaan,
hetgeen nu w?l zal gebeuren.  

Ik zie dat u nieuw bent op het forum (u niet vergeten voor te stellen hee [;)] advies van de admins) en dat u blijkbaar heel wat
kennis bezit over de SBB. Daarom hoop ik dat u ons bij tijd en wijlen zult kunnen bijstaan in onze eventuele zoektochten naar de
gewenste info.

Uw uitleg heeft me zeker niet verwarder gemaakt, integendeel zelfs, waarvoor mijn dank.

Groeten en tot wederlezen.

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Gottardo

#13
Geert,

doet me plezier dat ik je toch nog iets nieuws heb kunnen bijbrengen en ik wens je veel plezier met de studie van de SBB.  Voor wie ge?nteresseerd is, hierna een "stamboom" van de voornaamste Gotthard-loks (en dus ook een beetje het familieportrait van de krokodillen):

- tot 1920: C 5/6 (bijnaam olifant) (Roco) (goederen);
- twiniger jaren : krokodil Ce 6/8 II (Roco), Ce 6/8 III (Trix) (beide goederen) en Be 4/6 (Roco) (reizigers);
- dertiger jaren : Ae 8/14 loks (Trix);
- vijftiger jaren : Ae 6/6 (eerste echt universele lok) (Trix, Hag);
- zestiger jaren : Re 4/4 II en III (Trix, Hag, Roco);
- zeventiger jaren : Re 6/6 (sterkste lok ter wereld in ??n unit) (Roco, Hag);
- negentiger jaren : Re 460 (Roco, Trix, Hag);
- actueel : Traxx- en Taurus-familie (ook private maatschappijen).

Deze loks vormen een staalkaart van de meest typische loks van de Gotthardfamilie door de jaren heen (leuk dus voor in de vitrine (of op de modelbaan natuurlijk)).
Nog een paar minder typische loks zijn de Be 5/7 en de Ae 4/7.  Tijdens de oorlogsjaren werd er ook nog een Ae 4/6-reeks gebouwd (een "halve" Ae 8/14) die zelfs uitsluitend op de Gotthardroute gereden heeft (en waar -erg "on-Zwitsers"- jammer genoeg geen enkel exemplaar van bewaard werd omdat de lok de erin gestelde verwachtingen nooit ingelost heeft en bijgevolg ietwat ongeliefd was bij allen die ermee te maken kregen).

Vandaag de dag worden de goederentreinen voornamelijk getrokken door zgn. Re 10/10-combinaties : dit is een dubbeltractie, gevormd door een Re 6/6 en een Re 4/4.

Nog een laatste weetje : er werd in het voorgaande steeds gesproken over de Ce 6/8 II en III.  Maar er was wel degelijk ook een Ce 6/8 I, de zgn. "koffertjeslok" (omdat hij om gewichtsredenen (max aslast) voorzien was van kofferachtige neuzen) (uitgebracht door Fulgurex (messing)).  Hiervan werd indertijd slechts ??n exemplaar (als prototype) gebouwd.  Eigenlijk is dit dus de enige echte voorvader van onze krokodillen.

Inderdaad goed opgemerkt dat ik nieuw ben op het forum (eigenlijk betrof het mijn allereerste posting).  Ik zal me inderdaad zo snel mogelijk eens voorstellen onder het hoofdje "nieuwe leden".

Alvast dit : bij mij is het een beetje het omgekeerde : na jarenlang Zwitsers verzameld te hebben, ben ik sinds anderhalve maand begonnen met het verzamelen van de meest typische Belgische loks.  En ik wilde beginnen met de 51-reeks (van Mehano) - maar tot op heden heb ik er nog steeds geen van op de kop kunnen tikken (gewone DC-versie).

Johan

ERVIN

#14
Jawatte, Gottardo is blijkbaar een "echte" kenner, en gelukkig maar, want ik snap er de ballen van, kan er mij eens iemand uitleggen wat dit allemaal betekent ;

Ae 8/14

Re 4/4

Ce 6/8 III

Be 4/6

[:I][:I][:I]