Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Höllentalbahn

Gestart door Peter, 15 augustus 2008, 14:12:17 PM

Peter

Ben volop bezig om een uitgebreid artikel samen te stellen voor een draad (je) hier op het forum, en eventueel desgewenst, ook voor in MSM, over een van de mooiste en impossantste Duitse enkelsporige hoofdlijn, namelijk de Höllentalbahn. De lijn, officieel KBS 727 oftewel Kursbuchstrecke 727, vertrekt vanuit Freiburg-Hbf (Brsg) tot Titisee, waar de lijn splitst met enerzijds de aftakking naar Neustadt en verder door naar Donaueschingen, anderzijds via de "Dreiseenbahn" via Feldberg-Bärental en Schluchsee tot het eindpunt in Seebrugg.
Deze lijn wordt hedendaags voor 99% voor reizigersvervoer gebruikt door RB-Regiobahn (lokaalbaan) treinen, en tot voor kort door veschillende IR-Interregiobahn treinen zoals oa. de "Kleberexpress" van München naar Freiburg. En dat op een lijn met stijgingspercentages tussen het Station Himmelreich en Hinterzarten van meer dan 50 Promille
Dat deze lijn in het Schwarzwald gelegen is, spreekt eigenlijk vanzelf (voor degene die mij kennen, althans)
Van vrienden die ik op al die jaren daar gemaakt heb, heb ik toelating om al het materiaal van hun websites te gebruiken.
Een eerste "eigen" foto die ook in het draadje "lievelingslok" staat, herhaal ik hier om te beginnen nog eens.
Foto werd genomen in het station Titisee, en toont een 145 (E44) die lange tijd het hoofddeel van de traktie op zich namen, na het verdwijnen van de stoomloks der baureihe 85.

031451701979041010titisee2ue-2 by Peter Verlooy, on Flickr

De bedoeling van dit artikel is in een aantal afleveringen de alle beschikbare informatie over deze lijn te geven, alsook de diverse H0 modellen van materiaal dat op deze lijn reed te bespreken.

Bloemenvelden nabij het station Himmelreich, het begin van de stijging.

himmelreich1a-080430 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

H
#1
Mooi initiatief Peter. Dit wordt interessant om volgen [;)]

dirkkerckhofs

H
#2
Peter,

laat je vooral maar eens goed gaan, want ik ken die spoorlijn. Al een paar jaar huren we een huisje met oudejaar telkens op een andere plaats, maar telkens ergens rond de Feldberg. We namen reeds ??nmaal een stoptrein naar Freiburg. Is trouwens gratis als je daar ergens een huisje huurt. Je krijgt een kaart om overal gratis het openbaar vervoer te gebruiken. En zowel onderweg, als in Freiburg zelf, is het precies alsof je live door de Fallercatalogus rijd! Heel idyllisch dikwijls ... En inderdaad een enkelsporig traject dat toch wel heel intens wordt gebruikt. Dus nieuwgierig wat je ons gaat brengen.

Dirk

Bundesbahnfreak

H
#3
Mooi initiatief, die fotor van die 145 is om te watertanden.


Weiter So Peter

Gr?ssen Rudy

Peter

H
#4
Om te beginnen eerst een paar sfeerbeelden om een idee te hebben van de landstreek en de omgeving waar het Höllental gelegen is.Het Höllental zelf ligt in het Zwarte woud, in de Duitse deelstaat Baden-Würtenberg. Het ligt tussen Freiburg en Titisee, alhoewel het eigenlijke dal pas begint vanaf Himmelreich op ongeveer een 10 tal km van Freiburg en eindigt net voorbij Hinterzarten. De naam Höllental is ontstaan uit het Duitse woord Hölle, wat "hel" betekend in het Nederlands, en geloof me, als het water van de bergen stroomt kan het riviertje, de Rotbach, tegenwoordig ook wel de Höllenbach genoemd, er lelijk (hels) huishouden, iets waar de bewoners zich al lang mee verzoend hebben, en de nodige werken hebben uitgevoerd om het min of meer in toom te houden.
De eerste twee zijn eigen foto's, de derde een publiciteits foto.

Ons vakantieverblijf een paar keer per jaar. Zalig....

P6210053-2 by Peter Verlooy, on Flickr

De direkte omgeving van ons verblijf (zucht, zucht[:D])

Langbrunnen_Welschensteinach_01_Kandelhöhenweg by Peter Verlooy, on Flickr

en....het Höllental

hoellental by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

H
#5
Zo'n 20 jaar geleden zijn we ook verschilende keren naar Titisee op vakantie geweest. Een zeer mooie streek en ook boeiend wat betreft het spoorse gebeuren. Toen we daar op vakantie waren werd het zoveel-jarig bestaan van de H?llentalbaan gevierd met een mooi verzorgde tentoonstelling en allerlei evenementen. Ergens heb ik daar nog foto's van zitten. Op de tentoonstelling stonden schema's van alle stations van deze baan. Daar heb ik foto's van genomen, maar zoals gezengd 't zal eventjes zoeken zijn om die terug te vinden.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Peter

H
#6
Het begin:

Even in het kort de geschiedenis schetsen van deze lijn.

Tot het jaar 1755 was er enkel een jaagpad naast de Rothbach, nu Rotbach of Höllenbach. Dit veranderde toen Keizerin Maria Theresia dit pad liet uitbouwen naar een echte weg (niet voor auto's h?) voor de paardekoets die haar dochter,Marie Antoinette, in 1770 naar Parijs moest brengen voor haar huwelijk met Koning Ludwig XVI.
Daarna bleeft het een tijd stil tot in 1857 deze weg tot een echte straatweg werd (nog altijd voor paard en koets of kar!!) Deze straat werd later de nu nog bestaande "Bundesstrasse 31"
In 1845 waren twee gemeenten, Bonndorf en Stühlingen,  begonnen een spoorweg verbinden te vragen om het Höllental en de aansluitende verbinding naar Donaueschingen en verder naar Konstanz te ontsluiten, zodat heel het land Baden, van deze verbinding voordeel kon hebben.
Ironisch genoeg hebben deze twee gemeenten (nu steden) geen direkte aansluiting met de Hollentalbahn gekregen, alhoewel dank zij hen de lijn van Freiburg to Neustadt werd gebouwd.
Op bijgaande kaart is het verloop van de lijn tot Neustadt te zien.
Daar eindigd, nu nog altijd, de bovenleiding.

00306dkarte6tn by Peter Verlooy, on Flickr

De getallen bij de stationsnamen geven de afstand in Km. aan gerekend vanaf Freiburg.
Vanaf 1930 werd de lijn ge-elektrificeerd met 20Kv 50 Hz systeem
Hiervoor werden speciaal eloks gebouwd, uiterlijk bijna gelijk aan de E44, vermits het overige Duitse net 15 Kv 16 2/3Hz gebruikt.

wordt vervolgd
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

H
#7
Het is wel duidelijk dat er nog een pak uitstapjes zijn die ik kan doen in europa,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

H
#8
Door gebrek aan tijd is het wat stil geweest rond dit draadje, maar het vervolg zit er tegen het weekend aan te komen, met foto's[:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

H
#9
Dit lijkt me echt wel iets voor een "vakantie"-nummer van MSM.
Hou je niet in om er iets over te schrijven [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jan77

H
#10
Prachtige streek toch dat zwarte woud
Vriendelijke groeten
Jan

ysbeer

H
#11
Peter
waarschijnlijk ken het wel,maar er is een video(dvd) van de ARD met een lokcabine rit van freiburg naar seebrug.
Heel mooi,alleen de hoge bruggen vallen niet zo op.
wim

wisselstromer

H
#12
fuhrerstandmittfarhten
waar is de tijd dat ik dat eleke nacht opnam

spelen ze dat nog altijd?
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

ysbeer

H
#13
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

fuhrerstandmittfarhten
waar is de tijd dat ik dat eleke nacht opnam

spelen ze dat nog altijd?



Ja hoor nog altijd,maar geen nieuwe meer.
Het zijn herhalingen van herhalingen van herhalingen.
wim

Peter

H
#14
Die DVD heb ik  vanzelfsprekend, net zoals die van de Schwarzwaldbahn, en van de Schwarzwald-modellbahn in Hausach.
Zoals je zegt die DVD's zijn mooi, maar geven toch niet het "echte" gevoel weer als je langs die steile hellingen en diepe kloven met die trein rijdt.
Heb trouwens net een mailtje gekregen met het adres van iemand die prive filmen heeft gemaakt van treinen in het Schwarwald, en die ook verkoopt. Zal hem eens moeten kontakteren, want de brave man heeft geen website (althans vind ik er geen)
Om wat te watertanden, hierbij twee foto's van zeldzame treinen op de Höllentalbahn.
De eerste foto toont een lok van de baureihe 111 in Hinterzarten, de tweede een 601 treinstel (VT 11) tijdens "Messfahrten", dus testritten in Augustus 1978, bij een oponthoud eveneens in Hinterzarten
Beide foto's en al degene die nog zullen volgen met vriendelijke toelating van andere "Schwarzwald fans", in dit geval van Reiner Rössle

1110618messfahrtenhiterak7 by Peter Verlooy, on Flickr

6010177messfahrtenhintehz0 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter