Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Waterman

Citaat van: Gerolf op 21 november 2018, 11:25:31 AM
Een beetje elektronica voor een bekende ...



Dit interesseert mij wel Gerolf! Een beetje meer info graag! :)

Gerolf

Het gaat om een µC-gestuurde analoge PWM-rijregelaar, voor een schaal-N gebruiker (H-brug tot 1200 mA)
  optrek- en afremsnelheid met potentiometers instelbaar, PWM en frequentie  doet hij "intelligent"  ::)

Print en behuizing is intussen klaar, maar het programmeerwerk moet nog gebeuren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Driesel

Na al het plannen, bouwen, experimenteren, testen,... en daarna terug herbeginnen met een baan lijkt het erop dat ik eindelijk tevreden ben met het huidige project. De laatste dagen ben ik voornamelijk bezig met het aanbrengen van het groen op een gedeelte van het traject:



gardevil

#8148
Baan op zolder volledig afgebrolen wegens te groot. Zal vervangen worden door 3 modules 120 * 60 cm + schaduwstation. 

Kleiner en hopelijk ooit afgewerkt. Mijn (test)modules Toekske zullen hierin verwerkt worden, weliswaar met de nodige aanpassingen.

Ben nog op zoek naar connectoren om de modulebakken elektrisch te verbinden. Die moeten wel een behoorlijk aantal draden kunnen (door)verbinden.
Het baanplan. Bewust heel simpel gehouden. Wel verkeer in beide richtingen.

2018-11-27_03-40-54 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

ceuleer


Michiel

Dat ziet er geweldig goed uit, Dries. Enkel die 2 zielige boompjes in de spoorwegberm doen wat afbreuk aan dit erg realistisch hoekje. Erg knap gemaakt. 8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ceuleer

Citaat van: gardevil op 27 november 2018, 15:39:19 PM
Ben nog op zoek naar connectoren om de modulebakken elektrisch te verbinden. Die moeten wel een behoorlijk aantal draden kunnen (door)verbinden.

Ik heb enkele weken geleden bij Het Spoor van die lusterklemmen gekocht die in mekaar klikken, mannetjes en vrouwtjes.
De lusterklemmen zijn in een blok met meerdere aansluitingen, ik kan het nu niet nakijken, maar ik denk wel tussen de 10 en de 15 aansluitingen per blok.
En ze zijn soepel, dus ze klikken gemakkelijk in mekaar.

raf

mij aan het ergeren waarom 2 van de 3 printen niet werken zoals het moet



op alle drie zit het zelfde op en toch werken er  niet goed
rechts zitten  bezet melders met diode's 2n4007
deze gaan naar optocouplers en vandaag naar de processor die er zijn ding mee doet
onder zit een stekker voor een display
probleem is dat als een loco de detectie oprijd hij begint te remmen net of er staat een abc module tussen
en het zelfde op de rem sectie zonder abc
en dit doet hij bij 2 van de 3
de derde die werkt perfect zoals het moet zijn zonder mopperen
al van alles gedaan wat mogelijk is maar alles is juist hetzelfde gemonteerd en dezelfde soort van onder delen
en het blijft shit
denk je dat het aan de software liegt maar niks er van want zelfs zonder processor gaat de zaak aan het remmen
op die twee printjes

wat is er verkeerd iemand een idee
uitleg bij de print
rechts is detectie
dan de gemeenschappelijke voeding van de booster
daarnaast links is de rem detectie
dan een die dubbel in gebruik is
dan + en - 12 volt voor de electronica
en daarnaast helemaal links is de rood licht aan sluiting van de volgende processor

maar met alleen dus de rechtste drie aan gesloten blijft de loco remmen
en hoe meer wagons met weerstanden hoe sneller hij remt


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Meest voordehand liggende oorzaak zouden de diodes zijn (voor de stroomdetectie): (sommige) verkeerd-om gemonteerd, of defect (in kortsluiting)? Ik zou het in die richting zoeken. Maar waarschijnlijk heb je dat al lang tig keer nagekeken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

jep en al met de digitale meter na gemeten en ze staan juist en nee er is geen soldeer brug
het probleem is dat ik gisteren gewoon 4 diode's heb genomen en die per twee antiparalell heb aan elkaar gesoldeerd en deze tussen de kabels heb gezet en daar remde hij ook mee
dus ??? blijven vraag tekens waarom die ene print hier

ik kan overschakelen op andere diode's hoor maar dan moeten die bij de china man besteld en dan zijn we weer 2 maanden verder voor die binnen zijn
kwestie van prijs verschil is het enorm
5 euro voor 40 of 25 euro voor 10 hier in belzikistan

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Ik weet niet of de positie van het cirkeltje, ter illustratie van de diode, de polariteit aanduidt. Maar als dat het geval is, dan is de polariteit verkeerd. Maar ik vermoed evenwel dat de cirkels dus geen verband hebben met de polariteit van de diodes.  Het zou te simpel zijn. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

nee de diodes staan recht op en de cirkel geeft aan waar hij zou moeten komen te staan op de print
kwestie van plaats te benutten

regel is dat die aan de connector zitten met de ringen omlaag staan en die daar achter met de ringen omhoog
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Foto's van de drie printjes en schema zal ons meer duidelijk maken Raf.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf


dit is het schema van zo een stroom detectie
zo zitten er dus twee op

ik heb zo een enkele gemaakt met alleen de diode's zonder de opto en dan remt de loco ook
en dat deed hij voorheen niet
Geer(t foto kan nu niet want de printjes zitten nu bij patrick thuis om te testen
daar ga ik pas morgen weer heen want ik heb hier geen twee rail loco's en rails
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Het schema lijkt me juist. Het probleem ligt warschijnlijk in de praktische uitvoering ervan. Iets dat je over het hoofd ziet. Vb gebruik je konsekwent een zogenaamde J en K lijn? J en K zijn vrij te kiezen, maar eenmaal gekozen gaan de diodeschakelingen enkel en allemaal in de K lijn. Ga je mengen, dan krijg je problemen. 't Is maar een gok, want nogmaals, het schema lijkt juist.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)